Leonardo
da Vinci este întruchiparea conceptului de geniu creator din perioada de apogeu
a Renaşterii.
1.
Numele complet al maestrului este Leonardo di ser Piero da Vinci. Acesta a fost
fiul unui notar bogat, Messer Piero Fruosino di Antonio da Vinci, şi al
Caterinei, o ţărancă, despre care se crede că muncea pe moşia tatălui său. “da
Vinci” înseamnă din oraşul Vinci, de aceea este indicat, atunci când îi este
prescurtat numele, să se folosească Leonardo.
2. Toate
însemnările sale sunt scrise invers. Se pare că făcea acest lucru pentru a nu-i
fi furate ideile. A dezvoltat atât de bine această tehnică încât nu mai avea
nevoie de oglindă pentru a scrie astfel.
3. Era
dislexic, dar acest lucru nu l-a împiedicat să devină un geniu universal, şi
ambidextru, fiind capabil să scrie cu o mână şi să deseneze cu cealaltă, în
sensuri diferite, în acelaşi timp.
4. Deşi
un lucru de-a dreptul neobişnuit pentru vremurile sale, Leonardo da Vinci era
vegetarian. Alesese acest mod de viaţă din considerente umanitare. De asemenea,
obişnuia să cumpere păsări în colivie de la diverşi comercianţi şi să le
elibereze.
5. Era
fascinat de corpul uman şi de găsirea acelui loc din trup în care sălăşluieşte
sufletul. A disecat multe cadavre, iar în urma acestor experimente a rezultat
unul dintre cele mai faimoase desene ale sale, Omul Vitruvian. Pe lângă faptul
că desenul relevă observaţii legate de simetria corpului uman, acesta reprezintă
echilibrul dintre materialitate şi spiritualitate, ce se regăseşte în om.
Figura cu patru braţe şi patru picioare subliniază uniunea dintre om şi natura
sa subtilă, spirituală sau profundă, într-un mod activ, prin acţiune infăptuite
de acesta.
6.
Leonardo era un perfecţionist desăvârşit şi ducea în suflet o nelinişte
continuă. Cele mai multe, dacă nu toate operele sale, au rămas neterminate. În
timp ce lucra la o invenţie sau la un tablou, îi veneau în minte alte şi alte
idei, astfel lăsând baltă ce a început. Deşi a trăit 67 de ani, a lăsat în urmă
mai puţine opere faţă de alţi artişti, care au murit tineri.
7. Era
obsedat de război. Multe dintre invenţiile sale, cum ar fi tancul sau
mitraliera, au legătură cu acest domeniu.
8.
Leonardo a fost primul care a dat o explicaţie pentru faptul că cerul este
albastru. Acesta aparenţă este determinată de felul în care se reflectă lumina
Soarelui în atmosfera Pământului.
9.
Maestrul a dezvoltat noi tehnici de pictură şi formule de vopsele. Datorită
experimentelor în acest domeniu, multe dintre operele sale s-au deteriorat mai
repede decât ar fi trebuit. Acesta este cazul “Cinei cea de taină”, care a
început să se dezintegreze aproape imediat ce a fost creată. În cazul frescei,
artistul nu a urmat tehnica tradiţională, totodată eficientă, a culorilor pe
bază de apă aplicate direct pe gips ud, ci a folosit culori pe bază de ulei pe
o suprafaţă realizată în mare parte din gips, bitum şi răşină. Opera s-a
fărâmiţat şi cojit atât de mult, încât la un moment dat s-a crezut că nu mai
poate fi salvată.
10.
Leonardo da Vinci nu şi-a făcut niciun autoportret în tinereţe, de aceea
specialiştii au fost nevoiţi să ia în considerare şi să testeze unele teorii
conform cărora artistul şi-ar fi inclus chipul în câteva dintre operele sale.
Istoricul de artă american, Ross King, susţine că a descoperit chipul lui
Leonardo da Vinci în "Cina cea de taină". Acesta declară că în
celebra pictură Leonardo da Vinci ar putea fi apostolul Iacob şi apostolul
Toma, conform DailyMail. Îşi bazează afirmaţia pe un poem scris în 1490 de un
prieten al maestrului, Gasparo Visconti. În versurile poeziei, autorul face
glume pe seama unui artist necunoscut care îşi foloseşte propriul chip în
picturi.
11.
Istoricii au descoperit că multe picturi realizate de Leonardo da Vinci conţin
coduri ascunse, care nu pot fi observate cu ochiul liber. O parte a acestor
coduri s-ar afla înscrise în ochii celebrei Mona Lisa, conform ultimelor
descoperiri, informează Daily Mail. Silvano Vinceti, preşedintele Comitetului
Naţional pentru Patrimoniu Cultural din Italia, care se ocupă de caz, susţine
că totul a plecat de la o descoperire într-o carte veche de 50 de ani. În
volumul respectiv se face referire la o serie de simboluri care s-ar regăsi în
ochii Mona Lisei. Cercetările efectuate până în prezent au scos la iveală mai
multe litere şi cifre, care pot fi observate numai la microscop. Conform
spuselor lui Vincenti, în ochiul drept al Giocondei par să fie pictate literele
LV, care ar putea foarte uşor să reprezinte iniţialele lui Leonardo da Vinci.
În ochiul stâng există, de asemenea, unele simboluri, însă nu sunt la fel de
clare. Acestea par a fi literele CE sau litera B. Se pare că aceste simboluri
ar fi fost pictate intenţionat de către Leonardo.
12. Mona Lisa este poate cea mai controversată pictură realizată de Leonardo.
S-au emis teorii conform cărora ar fi existând chiar două tablouri
reprezentând-o pe aceasta. Tabloul este expus astăzi la muzeul Luvru din Paris.
Există multe speculaţii asupra identităţii personajului reprezentat în pictură,
dar cei mai mulţi istorici consideră că femeia ar fi Lisa Gheraldini, soţia lui
Francesco del Giocondo, un comerciant din Florenţa. S-a spus despre portet că
ar fi femeia ideală sau un bărbat deghizat în femeie, autoportretul artistului
sau chiar iubitul acestuia, Gian Giacomo de Caprotti. S-au emis şi teorii
conform cărora portretul ar fi cel al unui androgin, jumătate femeie, jumătate
bărbat, sau chiar chipul mamei artistului.
13. În
italiana vremurilor lui Leonardo, „giocondo” înseamna fericire, astfel în
mintea artistului marca familiei, elementul definitoriu pentru aceasta, devenea
fericirea. Poate de aceea, aşa cum au susţinut caţiva cercetători în urma unui
studiu efectuat în 2005, chipul Mona Lisei exprimă 83% fericire, 9% dispreţ, 6%
frică şi 2% mânie, mai puţin de 1% neutralitate şi nici urmă de surprindere.
14.
Leonardo da Vinci avea un simţ estetic deosebit, care s-a reflectat şi asupra
felului în care privea îmbrăcămintea. Era un critic aspru al conformismului şi considera
că veşmintele trebuie să fie confortabile şi plăcute văzului. Se pare că
printre schiţele sale s-a descoperit desenul unei genţi elegante şi practice.
Aceasta era decorată cu motive florale şi spiralate, iar forma şi sistemul de
închidere arătau obsesia maestrului asupra detaliilor. Geanta a fost executată,
în timpurile noastre, de către firma florentină Gheraldini folosind tehnici
tradiţionale de manufacturare.
15.
Leonardo şi Michelangelo au fost contemporani şi au trăit amândoi în Italia. În
ciuda faptului că ambii au fost artişti neîntrecuţi şi ar fi putut lucra
împreună, s-au urât de moarte, insultându-se ocazional chiar în văzul tuturor.