Daca ar fi sa gasesc
o alta denumire pentru Sarbatoarea Sfintilor Petru si Pavel, as opta pentru
"Sarbatoarea dragostei lui Hristos". Aceasta pentru ca mi se pare ca
in aceasta zi ii sarbatorim pe cei doi Apostoli in care dragostea lui Hristos a
lucrat in modul cel mai socant cu putinta. De asemenea, sarbatoarea de azi ne
arata ca Hristos, prin lucrarea minunata a dragostei Lui, ii face frati pe cei
care mai inainte erau dusmani.
Pavel, sau Saul cum
era numit la acel moment, a fost unul dintre cei mai mari prigonitori ai
Apostolilor lui Hristos. In fervoarea sa pentru legea iudaica, Saul a prigonit
atat de tare Biserica lui Hristos, incat aproape a desfiintat-o pe cea din
Ierusalim. Ucenic al lui Gamaliel, Saul era foarte invatat in teologia iudaica
si era probabil pe drumul care ducea la cele mai inalte demnitati iudaice. Cu
siguranta, Saul era privit de crestini ca unul dintre inainte-mergatorii lui
Antihrist.
De cealalta parte,
Petru era fostul Simon, pescar impreuna cu fratele sau, Andrei. Dupa cum bine
stim, Andrei este cel ce a ajuns sa pescuiasca oameni pe tarmul Marii Negre si
este Ocrotitorul Romaniei. Fratele sau, insa, a avut probabil cea mai tumultoasa
relatie cu Hristos dintre toti Apostolii. Este binecunoscuta lepadarea lui
Petru de Hristos in momentul Patimilor Mantuitorului. Cu cateva ore in urma,
Petru declarase ca va merge cu Hristos pana la moarte.
Ce schimba insa situatia? Cursul istoriei este nemilos, in mod normal Saul nu ar fi devenit niciodata Pavel, iar Petru ar fi sfarsit probabil asemanator lui Iuda. Dar Hristos a inviat, luminand lumea; mortii s-au ridicat din morminte si ceea ce omului i se parea cu neputinta a fost realizat de Dumnezeu.
Ce schimba insa situatia? Cursul istoriei este nemilos, in mod normal Saul nu ar fi devenit niciodata Pavel, iar Petru ar fi sfarsit probabil asemanator lui Iuda. Dar Hristos a inviat, luminand lumea; mortii s-au ridicat din morminte si ceea ce omului i se parea cu neputinta a fost realizat de Dumnezeu.
Petru s-a pocait cu
lacrimi de lepadarea sa, si a crezut pana la moarte in Invierea Mantuitorului.
El, care adormise la rugaciune dar vrusese sa-L apere cu arma pe Hristos, care
L-a urmat catre Patimi dar s-a lepadat de El de trei ori intr-un timp atat de
scurt, a "plans cu amar"; si apoi, dupa Pogorarea Sfantului Duh,
dragostea pentru Hristos, insufletita de lucrarea Mangaietorului, a izbucnit in
lume si n-a mai fost nimic care s-o poata stavili. Moartea sa la Roma este o
izbanda a vietii in Hristos, incununarea jertfelniciei cu care s-a impodobit
Petru, cel de dupa Inviere.
Iar Saul a devenit
Pavel, pentru ca Necunoscutul i s-a aratat pe un drum din Asia Mica. Ce
schimbare naucitoare! Cel care ii prigonea cu furie pe ucenicii Domnului,
ajungea in cativa ani sa declare: "nu mai traiesc eu, ci Hristos traieste
in mine". Pavel este fara indoiala cea mai uimitoare rasturnare de
situatie din istorie. Pavel nici macar nu L-a vazut pe Hristos atata timp cat
Acesta a propovaduit pe pamant. Duhul Sfant i L-a facut insa atat de cunoscut
dupa convertire, incat fostul prigonitor, cel care nu-L cunoscuse pe Hristos
decat ca pe un obiect al urii sale, le scria crestinilor din Roma: "Cine
ne va desparti de iubirea lui Hristos? Oare necazul? sau stramtorarea? sau
prigoana? sau foametea? sau golatatea? sau primejdia? sau sabia?!".
Pe cei doi Apostoli, noi, Biserica lui Hristos, ii numim "mai intai pe scaun sezatori si lumii invatatori". Ei sed pe scaunele pe care li le-a gatit Hristos mai inainte de intemeierea lumii si sunt "mai intai sezatori" tocmai pentru ca au fost mai intai "lumii invatatori"; pentru ca au cucerit lumea, mai mult decat ar putea s-o faca vreodata un imperiu. Iar arma cu care au luptat este imbatabila, pentru ca de atunci si pana acum dragostea lui Hristos nu a dat gres niciodata.
Pe cei doi Apostoli, noi, Biserica lui Hristos, ii numim "mai intai pe scaun sezatori si lumii invatatori". Ei sed pe scaunele pe care li le-a gatit Hristos mai inainte de intemeierea lumii si sunt "mai intai sezatori" tocmai pentru ca au fost mai intai "lumii invatatori"; pentru ca au cucerit lumea, mai mult decat ar putea s-o faca vreodata un imperiu. Iar arma cu care au luptat este imbatabila, pentru ca de atunci si pana acum dragostea lui Hristos nu a dat gres niciodata.
Sursa - Crestin Ortodox , Paul Cocei