Jean Racine (n. 21
decembrie 1639 la La Ferté-Milon, azi în departamentul Aisne, Franța, d. 21
aprilie 1699 la Paris, Franța) a fost un dramaturg francez.
S-a născut într-o
familie de mici funcționari. Orfan la 4 ani, mama sa murind în anul 1641 iar
tatăl său în 1643, el a fost crescut de bunicii săi acasă până la moartea
bunicului său în 1649. Cu bunica sa s-a mutat la mănăstirea din Port Royal.
Această serie de întâmplări nefericite i-a permis însă să primească o educație
aleasă Jansenistă (curent moral al secolului al XVII-lea care a culminat la sfârșitul
secolului, și care consta în relația dintre liberul arbitru al omului și grația
eficace promovată de biserica Calvinistă. Apare și în opera Fedra:
"Creștin care a încălcat grația...") care nu era permisă în școli. A
acumulat o cultură vastă, incluzând literatura, și în special învățarea
limbilor greacă și latină.
Vârsta de 18 ani îl
găsește pe Racine orfan și sărac, dar cu o cultură vastă și cu o serie de
relații în rândul Janseiștilor. A studiat filozofia în liceul Harcourt. Acum
scrie primele poezii. Ca un prim pas el încearcă să concilieze aspirațiile
literare și cariera ecleziastică, dar în final, după un eșec în cariera
ecleziastică, s-a devotat în întregime literaturii.
În 1664 a fost
introdus curții regale, scriind un poem în care îl lăuda pe Ludovic al XIV-lea.
Apoi a jucat într-o piesa de Molière, în acelasi an, însa fără prea mare
succes. În 1665 l-a jucat pe Alexandru cel Mare, care a fost primul său succes.
Racine publică două pamflete împotriva mănăstirii din Port Royal, și în special
a fostei sale profesoare, care se opunea carierei sale teatrale. Imensul succes
al tragediei Andromaca (1667), jucată sub protectia Doamnei Henriette a Angliei
îi asigură reputația lui Racine. După o singură comedie,
"Apărătorii", în 1668, revine permanent la tragedii și scrie
Britannicus (1669), Bérénice (1670), Ifigenia (1674) si Fedra (1677).
Secventa din Fedra
Zdruncinat de
critici, Racine renunță la teatru, în ciuda succesului capodoperei sale, Fedra.
Membru al Academiei Franceze înca din 1673, Racine a fost înaltat la rang de
cavaler în 1690. Este deasemenea trezorier al Franței, funcție care îi aduce
venituri considerabile. Deasemenea este numit historiograf al regelui în 1677.
Racine decide să se așeze la casa lui iar soția sa Catherine de Romanet îi
dăruiește 7 copii. Însa căsătoria sa a fost una din interes. La cererea Damei
de Maintenon scrie tragediile biblice Esthera (1689) și Athalia (1691). La acea
vreme Racine era tot împotriva teatrului, dar considera aceste piese ca opere
pedagogice și poetice. Racine a murit în anul 1699 la Paris în urma unei
tumori. La cererea sa, a fost înmormantat în Port Royal, dar dupa distrugerea
localitații, cenușa sa a fost mutată la biserica Saint-Etienne-du-Mont
dinParis.
Stilul
Teatrul lui Racine a zugrăvit pasiunea ca o forță fatală ce îl distruge pe cel care o poseda. Găsim aici teoriile janseniste: fie omul primește grația divină, fie este fără griji, nimic nu îi poate schimba destinul, este condamnat din naștere. Realizând idealul tragediei clasice, teatrul racinian are trasături simple, clare, cu aventuri născute din aceeași pasiune a personajelor. Tragediile păgane (fără Esthera și Athalia) prezintă un cuplu de tineri inocenți, atât unite, cât și despărțite de o iubire imposibilă, deoarece femeia este dominată de rege (Andromaca, Britannicus, Bajazet, Mithridates), sau deoarece face parte dintr-un clan rival (Aricie din Fedra). Rivalitatea este adesea dublată de o rivalitate politică, pe care însă Racine nu insistă.
Teatrul lui Racine a zugrăvit pasiunea ca o forță fatală ce îl distruge pe cel care o poseda. Găsim aici teoriile janseniste: fie omul primește grația divină, fie este fără griji, nimic nu îi poate schimba destinul, este condamnat din naștere. Realizând idealul tragediei clasice, teatrul racinian are trasături simple, clare, cu aventuri născute din aceeași pasiune a personajelor. Tragediile păgane (fără Esthera și Athalia) prezintă un cuplu de tineri inocenți, atât unite, cât și despărțite de o iubire imposibilă, deoarece femeia este dominată de rege (Andromaca, Britannicus, Bajazet, Mithridates), sau deoarece face parte dintr-un clan rival (Aricie din Fedra). Rivalitatea este adesea dublată de o rivalitate politică, pe care însă Racine nu insistă.
În acest cadru
aristocratic, care de la Bajazet devine un loc comun de pretext pentru nașterea
unei crize, personajele află că regele este ori mort, ori învins, astfel
simțindu-se libere să își dezvaluie pasiunile. Dar, informația este foarte
repede negată. Întoarcerea regelui pune personajele în fața greșelilor lor și
îi împinge, depinzând de natura sufletului, să regrete, sau să pună capăt
rebeliunii lor. Seriile neîntrerupte de capodopere ale lui Racine (Andromaca,
Britannicus, Bérénice, Bajazet, Fedra, Mithridate) se compun din tragedii având
ca temă dragostea. În aceste tragedii este vorba despre dragostea senzuală în
forma sa extremă. Tragedia sa a suscitat o mare admirație și a creat o cultură
a pasiunii, pregătită deja de Corneille și romanul de dragoste. Pasiunile
descrise în tragediile raciniene ating o intensitate pe care nu o mai întâlnim
decât la el. Violenței sentimentelor îi corespunde o limbă de o deosebită
eleganță și armonie. Tragediile sale, cu acțiune mai simplă și evenimente mai
puține, interesează, mai ales, prin viața interioară a eroilor. În teatrul lui
Corneille apar personaje pline de curaj, voluntare, capabile de eroism; la
Racine se impun tipurile feminine, capabile de pasiuni devastatoare. Prin
operele lui Corneille și Racine, tragedia s-a impus ca gen major al
clasicismului modern.