Boboteaza (Iordanul)
- 6 ianuarie: la Boboteaza nu se spala rufe, apa sfintita luata acum are puteri
miraculoase, ea nu se strica niciodata. La Boboteaza se sfintesc toate apele,
iar preotul se duce la o apa unde va arunca crucea. Mai multi barbati se arunca
in apa ca sa o aduca inapoi, iar cel care va scoate crucea din apa va avea
noroc tot anul.
Iordanitul femeilor:
in satele din nordul tarii, pe vremuri, femeile se adunau in grupuri mari acasa
la cineva si duceau alimente si bautura. Dupa ce serveau masa, ele cantau si
jucau toata noaptea. Dimineata ieseau pe strada si luau pe sus barbatii care
apareau intamplator pe drum, ii luau cu forta la rau amenintandu-i cu aruncatul
in apa. Tot acum, in unele regiuni, avea loc integrarea tinerelor neveste in comunitatea
femeilor casatorite prin udarea cu apa din fantana sau dintr-un rau. In noaptea
de Boboteaza, tinerele fete isi viseaza ursitul. Ele isi leaga pe inelar un fir
rosu de matase si o bucatica de busuioc; busuioc se pune si sub perna. Fetele
care cad pe gheata in ziua de Boboteaza pot fi sigure ca se vor marita in acel
an.
Sfantul Ioan
Botezatorul - 7 ianuarie: acest obicei, numit "Udatul Ionilor", are
loc in Transilvania si Bucovina. In Bucovina, la portile tuturor care poarta
acest nume se pune un brad impodobit, iar acesta da o petrecere cu lautari. In
Transilvania cei care poarta acest nume sunt purtati cu mare alai prin sat pana
la rau unde sunt botezati/ purificati.
Boboteaza In suita celor 12 sarbatori importante crestine se numara si Boboteaza (Botezul Domnului), tinuta in fiecare an, in ziua a sasea a lunii ianuarie. Sarbatoarea este menita sa reaminteasca cele petrecute la apa Iordanului, inainte ca Iisus sa paseasca in viata publica, la implinirea varstei de aproximativ 30 de ani. Intrucat in aceasta zi Iisus s-a prezentat pentru prima data in lume, sarbatoarea se mai numeste si Epifanie, Teofanie,Aratarea Domnului. Inca din sec. 3, poate si mai inainte, este semnalat inceputul acesteia. Cert este ca in "Constitutiile Apostolice" Boboteaza figura deja printre sarbatorile crestine, alaturi de Craciun si de Pasti.
Boboteaza In suita celor 12 sarbatori importante crestine se numara si Boboteaza (Botezul Domnului), tinuta in fiecare an, in ziua a sasea a lunii ianuarie. Sarbatoarea este menita sa reaminteasca cele petrecute la apa Iordanului, inainte ca Iisus sa paseasca in viata publica, la implinirea varstei de aproximativ 30 de ani. Intrucat in aceasta zi Iisus s-a prezentat pentru prima data in lume, sarbatoarea se mai numeste si Epifanie, Teofanie,Aratarea Domnului. Inca din sec. 3, poate si mai inainte, este semnalat inceputul acesteia. Cert este ca in "Constitutiile Apostolice" Boboteaza figura deja printre sarbatorile crestine, alaturi de Craciun si de Pasti.
In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne...
Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea
Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat
Sarbatorita inca de la inceput in ziua de 6 ianuarie, multa vreme impreuna cu Craciunul (lucru ramas pana astazi in practica Bisericii otodoxe ruse, a Bisericii Armene si a celorlalte biserici necalcedoniene), Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat.
Evenimentul Botezului este descris de catre toti evanghelistii. Matei ne relateaza ca Iisus a venit din Galileea la raul Iordan unde boteza Ioan Botezatorul, cerand sa fie si el botezat. Ioan i-a zis: "Eu am trebuinta sa fiu botezat de tine si tu vii la mine" (Matei 3, 14), iar la raspunsul lui Iisus ca asa se cuvine, a fost botezat in cele din urma de catre Ioan. Boboteaza (Botezul Domnului) este o manifestare a celor trei Persoane ale Treimii: Fiul se boteaza in Iordan de catre Ioan, Spiritul Sfant se coboara asupra lui Iisus in chip de porumbel, iar Tatal din cer Il declara ca fiind Fiul sau.
Sarbatorita inca de la inceput in ziua de 6 ianuarie, multa vreme impreuna cu Craciunul (lucru ramas pana astazi in practica Bisericii otodoxe ruse, a Bisericii Armene si a celorlalte biserici necalcedoniene), Boboteaza mai este cunoscuta si sub numele de Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului, Descoperirea Cuvantului Intrupat.
Evenimentul Botezului este descris de catre toti evanghelistii. Matei ne relateaza ca Iisus a venit din Galileea la raul Iordan unde boteza Ioan Botezatorul, cerand sa fie si el botezat. Ioan i-a zis: "Eu am trebuinta sa fiu botezat de tine si tu vii la mine" (Matei 3, 14), iar la raspunsul lui Iisus ca asa se cuvine, a fost botezat in cele din urma de catre Ioan. Boboteaza (Botezul Domnului) este o manifestare a celor trei Persoane ale Treimii: Fiul se boteaza in Iordan de catre Ioan, Spiritul Sfant se coboara asupra lui Iisus in chip de porumbel, iar Tatal din cer Il declara ca fiind Fiul sau.
Pocesiune veche de Boboteaza
Boboteaza (6
Ianuarie) si cu Sf. Ioan (7 Ianuarie) aproape ca formeaza una si aceeasi
sarbatoare. In ajun, preotul sfinteste casele cu apa care a fost sfintita in
dimineata aceea dupa Liturghie. Oamenii tin post negru pana ce vine preotul si
beau din aceasta apa sfintita. Preotul este precedat de copii imbracati in
camasi albe, sunand din clopotei si deschizand calea preotului, strigand Kira
Leisa, adica pronuntarea romaneasca a grecescului Kyrie Eleison (Doamne
miluieste). Pe langa Troparul Bobotezei, copii canta colinde speciale care
descriu minunea care a avut loc la Iordan (Botezul lui Iisus). In ziua aceasta,
in afara de preot, nimeni nu se duce colindand din casa in casa.
In ziua de Boboteaza,
dupa liturghie, preotul impreuna cu enoriasii fac o procesiune spre un lac, rau
sau vreun izvor, pentru slujba Sfintirii Apelor. Cand Troparul Bobotezei
incepe, vanatorii si padurarii satului impusca peste ape ca sa alunge duhurile
necurate. Astazi, acest obicei a pastrat doar semnificatia festiva a unui foc de
artificii, fiind lipsit de simbolism. Daca este frig, se pregateste o cruce de
ghiata, pentru a marca locul slujbei si la sfarsit preotul arunca in apa o
cruce de lemn, iar feciorii satului se arunca sa o scoata, chiar daca este ger.
Se crede ca in ziua aceasta toate apele pamantului sunt sfintite; de aceea
femeile nu spala rufe pentru urmatoarele opt zile pana la sfarsitul
praznicului.