Freddie Mercury
(născut Farrokh Bulsara, Gujarati: ફ્રારુક બલ્સારા n. 5 septembrie 1946
24 noiembrie 1991) a fost un muzician, compozitor și textier britanic, cunoscut ca lider al formației britanice de muzică rock Queen. Mercury a fost recunoscut pentru calitățile vocale remarcabile de tenor și pentru prestațiile live. În calitate de compozitor, a compus multe hituri internaționale, printre care Killer Queen, Bohemian Rhapsody, Somebody to Love, We Are the Champions și Little Thing Called Love. Mercury a murit în urma unor complicații ale sistemului imunitar cauzate de infectarea cu virusul care cauzează Sindromul Imunodeficienței Dobândite.
24 noiembrie 1991) a fost un muzician, compozitor și textier britanic, cunoscut ca lider al formației britanice de muzică rock Queen. Mercury a fost recunoscut pentru calitățile vocale remarcabile de tenor și pentru prestațiile live. În calitate de compozitor, a compus multe hituri internaționale, printre care Killer Queen, Bohemian Rhapsody, Somebody to Love, We Are the Champions și Little Thing Called Love. Mercury a murit în urma unor complicații ale sistemului imunitar cauzate de infectarea cu virusul care cauzează Sindromul Imunodeficienței Dobândite.
Deși formația Queen
nu a fost foarte apreciată de criticii de muzică rock, ca dovadă clară, deși
indirectă, fiind nominalizarea sa foarte târzie în Rock and Roll Hall of Fame
(doar în anul 2001), aceasta a fost și continuă să fie extrem de iubită și
apreciată în întreaga lume. „Marca” Queen a reușit să vândă până în prezent
aproape o jumătate de miliard de albume. Trupa a petrecut mai multe săptămâni
în UK Album Chart decât oricine altcineva în istoria muzicii, mai mult decât
chiar The Beatles. Două dintre cântecele lui Freddie — We Are the Champions și
Bohemian Rhapsody — au fost recunoscute drept cele mai bune cântece din toate
timpurile de asociații importante precum Sony Ericsson și Guinness World
Records. În 2006, Time Asia l-a clasificat pe Mercury drept unul din cele mai
importante personalități ale ultimilor 60 de ani. Pe de altă parte, Mercury a
fost criticat că și-a ținut secretă originea, preferințele sexuale și
îmbolnăvirea de SIDA.
Primii ani
Freddie Mercury pe numele său adevărat Farrokh Bulsara, s-a născut pe insula africană Zanzibar, la acea vreme colonie britanică, acum parte a Tanzaniei. Părinții săi, Bomi Bulsara și Jer Bulsara erau perși din India care practicau religia antică zoroastriana. Mercury avea o soră mai mică, pe nume Kashmira.
Mercury a fost trimis în India la vârsta de 7 ani pentru a merge la Boys School Școala de băieți Saint Peter, o școală pentru băieți din Panchgani lângăBombay. La St. Peter's, a fost un elev strălucit care a excelat la sport și a învățat să cânte la pian. La școală, a format o formație, denumită The Hectics, unde el cânta la pian. Tot la St. Peter's a început să-și spună „Freddie”. Mercury a rămas în India în copilărie, locuind cu bunica și mătușa lui. Și-a completat educația în India la St. Mary's (ISC) High School în Mazagon înainte sa se întoarcă în Zanzibar.
La vârsta de 17 ani, Mercury și familia sa au fost forțați să plece din Zanzibar în Anglia ca rezultat a Revoluției din Zanzibar. Familia s-a mutat într-o casa mică la periferia orașului Feltham în afara Londrei. Mercury s-a înscris la Isleworth Polytechnic (în prezent West Thames College) în Vestul Londrei unde a studiat arta. În cele din urmă, a obținut o diplomă în artă și design grafic la Ealing Art College, folosind ulterior aceste abilități pentru a construi emblema trupei Queen. Mercury a rămas cetățean britanic până la sfârșitul vieții.
După absolvire, Mercury s-a alăturat mai multor formații și a vândut haine second hand în piața Kensington din Londra și a lucrat și la Aeroportul Heathrow. Prietenii din acele vremuri și-l amintesc pe Mercury drept un elev tăcut și timid care se arăta foarte interesat de muzică. În 1969, a devenit membru fondator al formației Ibex, care s-a numit apoi Wreckage. Când aceasta s-a despărțit în luna octombrie a aceluiași an, s-a alăturat formației Sour Milk Sea ca solist. La începutul anului 1970, s-a destrămat și acest grup.
În luna aprilie a aceluiași an, Mercury s-a alăturat chitaristului Brian May și bateristului Roger Taylor, care fuseseră în formația Smile. În ciuda protestelor colegilor săi, Mercury a ales numele „Queen” pentru noua formație. Tot în această vreme și-a schimbat și numele de familie din Bulsara în Mercury.
Freddie Mercury pe numele său adevărat Farrokh Bulsara, s-a născut pe insula africană Zanzibar, la acea vreme colonie britanică, acum parte a Tanzaniei. Părinții săi, Bomi Bulsara și Jer Bulsara erau perși din India care practicau religia antică zoroastriana. Mercury avea o soră mai mică, pe nume Kashmira.
Mercury a fost trimis în India la vârsta de 7 ani pentru a merge la Boys School Școala de băieți Saint Peter, o școală pentru băieți din Panchgani lângăBombay. La St. Peter's, a fost un elev strălucit care a excelat la sport și a învățat să cânte la pian. La școală, a format o formație, denumită The Hectics, unde el cânta la pian. Tot la St. Peter's a început să-și spună „Freddie”. Mercury a rămas în India în copilărie, locuind cu bunica și mătușa lui. Și-a completat educația în India la St. Mary's (ISC) High School în Mazagon înainte sa se întoarcă în Zanzibar.
La vârsta de 17 ani, Mercury și familia sa au fost forțați să plece din Zanzibar în Anglia ca rezultat a Revoluției din Zanzibar. Familia s-a mutat într-o casa mică la periferia orașului Feltham în afara Londrei. Mercury s-a înscris la Isleworth Polytechnic (în prezent West Thames College) în Vestul Londrei unde a studiat arta. În cele din urmă, a obținut o diplomă în artă și design grafic la Ealing Art College, folosind ulterior aceste abilități pentru a construi emblema trupei Queen. Mercury a rămas cetățean britanic până la sfârșitul vieții.
După absolvire, Mercury s-a alăturat mai multor formații și a vândut haine second hand în piața Kensington din Londra și a lucrat și la Aeroportul Heathrow. Prietenii din acele vremuri și-l amintesc pe Mercury drept un elev tăcut și timid care se arăta foarte interesat de muzică. În 1969, a devenit membru fondator al formației Ibex, care s-a numit apoi Wreckage. Când aceasta s-a despărțit în luna octombrie a aceluiași an, s-a alăturat formației Sour Milk Sea ca solist. La începutul anului 1970, s-a destrămat și acest grup.
În luna aprilie a aceluiași an, Mercury s-a alăturat chitaristului Brian May și bateristului Roger Taylor, care fuseseră în formația Smile. În ciuda protestelor colegilor săi, Mercury a ales numele „Queen” pentru noua formație. Tot în această vreme și-a schimbat și numele de familie din Bulsara în Mercury.
Cântăreț
Considerat ca fiind unul din cei mai buni căntăreți din toate timpurile,
Freddie Mercury avea o voce deosebită și distinctivă, incluzând un ambitus de 4
octave. Deși vorbea pe tonalități de bariton, el cânta majoritatea melodiilor
ca tenor. Soprana spaniolă Montserrat Caballé, cu care Mercury a înregistrat un
album, a spus că „diferența dintre Freddie și toți ceilalți căntăreți rock este
vocea”.
Cântăreț
Considerat ca fiind unul din cei mai buni căntăreți din toate timpurile, Freddie Mercury avea o voce deosebită și distinctivă, incluzând un ambitus de 4 octave. Deși vorbea pe tonalități de bariton, el cânta majoritatea melodiilor ca tenor. Soprana spaniolă Montserrat Caballé, cu care Mercury a înregistrat un album, a spus că „diferența dintre Freddie și toți ceilalți căntăreți rock este vocea”.
Considerat ca fiind unul din cei mai buni căntăreți din toate timpurile, Freddie Mercury avea o voce deosebită și distinctivă, incluzând un ambitus de 4 octave. Deși vorbea pe tonalități de bariton, el cânta majoritatea melodiilor ca tenor. Soprana spaniolă Montserrat Caballé, cu care Mercury a înregistrat un album, a spus că „diferența dintre Freddie și toți ceilalți căntăreți rock este vocea”.
Compozitor
Considerat ca fiind
unul din cei mai buni căntăreți din toate timpurile, Freddie Mercury avea o
voce deosebită și distinctivă, incluzând un ambitus de 4 octave. Deși vorbea pe
tonalități de bariton, el cânta majoritatea melodiilor ca tenor. Soprana
spaniolă Montserrat Caballé, cu care Mercury a înregistrat un album, a spus că
„diferența dintre Freddie și toți ceilalți căntăreți rock este vocea”.
Considerat ca fiind
unul din cei mai buni căntăreți din toate timpurile, Freddie Mercury avea o
voce deosebită și distinctivă, incluzând un ambitus de 4 octave. Deși vorbea pe
tonalități de bariton, el cânta majoritatea melodiilor ca tenor. Soprana
spaniolă Montserrat Caballé, cu care Mercury a înregistrat un album, a spus că
„diferența dintre Freddie și toți ceilalți căntăreți rock este vocea”.
Cântăreț
live
Mercury este recunoscut pentru prestațiile live, care erau de obicei pe stadioane mari. El a arătat un stil teatral care deseori invoca o mare participare a publicului. Una din cele mai notabile performanțe al lui Mercury cu Queen a avut loc la Live Aid în 1985, când un stadion întreg de 72,000 de oamenii au bătut din palme, au cântat. Performanța celor de la Queen la acest eveniment a fost declarată de mulți specialiști drept cel mai bun concert din toate timpurile. Într-o relatare a evenimentelor de la Live Aid în 2005, un critic a scris, „Cei care compun liste cu cei mai buni cântăreți și îi plasează pe Mick Jagger, Robert Plant pe primele locuri fac o mare greșeală. Freddie, evidențiat de prestația de la Live Aid, este de departe cel mai «zeu» dintre toți.”
Formația a fost prima care a cântat pe stadioanele din Africa de Sud, depășind recordul numărului de oameni prezenți la un concert pe stadionul Morumbi din Sao Paulo în 1981. În 1986, Queen a fost prima care a cântat în spațiul comunist, unde a concertat în fața a 80.000 de oameni la Budapesta. Ultimul concert al lui Mercury cu Queen a avut loc în ziua de 9 august 1986 la Knebworth House în Anglia unde a atras în jur de 150.000 de oameni. Starul rock David Bowie, care a participat la Concertul tribut Freddie Mercury și a înregistrat melodia Under Pressure cu Queen a spus despre Mercury: „Dintre toți cântăreții rock, Freddie a dus-o peste măsură.” ... „A dus-o peste măsură, și desigur am admirat mereu un bărbat care poarta pantaloni strâmți. L-am văzut într-un concert o singură dată, și după cum se spune, era un om care putea ține mulțimea în propria palmă. Putea oricând să transforme un clișeu într-un avantaj.”
Formația a fost prima care a cântat pe stadioanele din Africa de Sud, depășind recordul numărului de oameni prezenți la un concert pe stadionul Morumbi din Sao Paulo în 1981. În 1986, Queen a fost prima care a cântat în spațiul comunist, unde a concertat în fața a 80.000 de oameni la Budapesta. Ultimul concert al lui Mercury cu Queen a avut loc în ziua de 9 august 1986 la Knebworth House în Anglia unde a atras în jur de 150.000 de oameni. Starul rock David Bowie, care a participat la Concertul tribut Freddie Mercury și a înregistrat melodia Under Pressure cu Queen a spus despre Mercury: „Dintre toți cântăreții rock, Freddie a dus-o peste măsură.” ... „A dus-o peste măsură, și desigur am admirat mereu un bărbat care poarta pantaloni strâmți. L-am văzut într-un concert o singură dată, și după cum se spune, era un om care putea ține mulțimea în propria palmă. Putea oricând să transforme un clișeu într-un avantaj.”
Instrumentist
Mercury cânta la pian
în multe melodii cunoscute a trupei Queen. El folosea piane în concerte, iar în
studio, diverse alte instrumente asemănătoare pianului. Începând cu anul 1979 a
început să folosească sintetizoare în studio. Deși nu era un pianist strălucit,
contribuțiile sale erau de obicei foarte originale, el bătând de multe ori doar
ritmul. Printre exemplele notabile pot fi enumerate „Killer Queen”, „Bohemian
Rhapsody”, „Good Old Fashion Lover Boy”, „We Are the Champions”, „My Melancholy
Blues” și „Don't Stop Me Now”. „Don't Stop Me Now” pare a fi melodia care îi
arată cel mai mult talentul de pianist. Oricum, după spusele colegului de trupă
Brian May, Mercury nu era mulțumit de abilitățile sale la pian și a început să
nu mai folosească instrumente. Una din ultimele contribuții la pian ale lui
Mercury a fost melodia „It's a Hard Life” de pe albumul The Works.
Mercury cânta la pian
în multe melodii cunoscute a trupei Queen. El folosea piane în concerte, iar în
studio, diverse alte instrumente asemănătoare pianului. Începând cu anul 1979 a
început să folosească sintetizoare în studio. Deși nu era un pianist strălucit,
contribuțiile sale erau de obicei foarte originale, el bătând de multe ori doar
ritmul. Printre exemplele notabile pot fi enumerate „Killer Queen”, „Bohemian
Rhapsody”, „Good Old Fashion Lover Boy”, „We Are the Champions”, „My Melancholy
Blues” și „Don't Stop Me Now”. „Don't Stop Me Now” pare a fi melodia care îi
arată cel mai mult talentul de pianist. Oricum, după spusele colegului de trupă
Brian May, Mercury nu era mulțumit de abilitățile sale la pian și a început să
nu mai folosească instrumente. Una din ultimele contribuții la pian ale lui
Mercury a fost melodia „It's a Hard Life” de pe albumul The Works.
Influențe
Pe vremea când era
copil, Mercury asculta multă muzică indiană, și una din primele lui influențe a
fost Lata Mangeshkar, pe care a avut oportunitatea de a o vedea live în India.
Conform revistei Record Collector, după mutarea în Anglia, Mercury a devenit
fan al lui Jimi Hendrix, John Lennon și The Beatles. Mercury a spus despre
Hendrix: „Jimi Hendrix este foarte important. Este idolul meu.” Altă influență
a lui Freddie a fost actrița și cântăreața Liza Minnelli. Într-un interviu din
1975, a spus despre Minnelli: „Liza, în termeni de talent, se joacă. Ea are
energie și vigoare, pe care o răspândește pe scenă, și felul în care se
transmite publicului constituie o bună influență. Se pot învăța multe de la
ea.” În cele din urma, Mercury a fost un
fan al lui Elvis Presley. El a scris melodia „Crazy Little Thing Called Love”
drept omagiu adus lui Presley și a cântat melodii precum Jailhouse Rock în
timpul concertelor.
Pe vremea când era
copil, Mercury asculta multă muzică indiană, și una din primele lui influențe a
fost Lata Mangeshkar, pe care a avut oportunitatea de a o vedea live în India.
Conform revistei Record Collector, după mutarea în Anglia, Mercury a devenit
fan al lui Jimi Hendrix, John Lennon și The Beatles. Mercury a spus despre
Hendrix: „Jimi Hendrix este foarte important. Este idolul meu.” Altă influență
a lui Freddie a fost actrița și cântăreața Liza Minnelli. Într-un interviu din
1975, a spus despre Minnelli: „Liza, în termeni de talent, se joacă. Ea are
energie și vigoare, pe care o răspândește pe scenă, și felul în care se
transmite publicului constituie o bună influență. Se pot învăța multe de la
ea.” În cele din urma, Mercury a fost un
fan al lui Elvis Presley. El a scris melodia „Crazy Little Thing Called Love”
drept omagiu adus lui Presley și a cântat melodii precum Jailhouse Rock în
timpul concertelor.
Cariera solo
În plus față de
producțiile sub marca Queen, Mercury a lansat două albume solo, Mr. Bad Guy și
Barcelona, lansate în 1985, respectiv 1988. Mr. Bad Guy a fost un album
orientat mai mult spre pop care includea muzică disco și dance. Albumul
Barcelona a fost realizat de Freddie în colaborare cu cântăreața de operă
Montserrat Caballé, pe care Mercury o admira demult.
Primul efort al lui Mercury de a produce un proiect solo a fost melodia Love
Kills lansată în 1984, dedicată filmului Metropolis, al lui Fritz Lang, din
anul 1926. Melodia, produsă de Giorgio Moroder, a debutat pe locul 10 topurile
britanice (UK charts). Deși a debutat în top zece din UK Album Chart, Mr. Bad
Guy nu a fost considerat a fi un succes comercial în comparație cu albumele
Queen. Oricum, în 1993, un remix al melodiei „Living on My Own”, un single de
pe album, a ajuns pe locul 1 în UK Singles Chart. Cu această melodie Mercury a
câștigat trofeul Ivor Novello Award. Criticul Ed Rivadavia descrie Mr. Bad Guy
ca fiind „uluitor de la început la sfârșit” și și-a exprimat părerea că Mercury
„a explorat cu acest album tărâmuri neatinse”. În mare, în album au fost des
folosite sintetizoare într-un mod necaracteristic pentru Queen, având însă
influențe de pe albumele Queen:Hot Space și porțiuni de pe albumul The Works.
Barcelona, înregistrat cu soprana spaniolă Montserrat Caballé, combină elemente
de muzică modernă și muzică de operă. Mulți critici au fost nesiguri ce să
comenteze despre album, iar un critic a numit albumul ca fiind „cel mai bizar
album al anului”. Caballé, pe de altă parte, consideră albumul ca fiind unul
din cele mai mari succese ale carierei sale. Melodia „Barcelona” a debutat pe
locul 8 în UK charts și a fost un mare hit în Spania.
În plus față de cele două albume solo, Mercury a lansat alte single-uri,
incluzând versiunea proprie a hitului „The Great Pretender” de The Platters,
melodie care a debutat pe locul 5 în Anglia. În septembrie 2006, o compilație
cu melodii realizate de Mercury în cariera sa solo a fost lansată în onoarea a
cea ce ar fi fost împlinirea de 60 de ani ai artistului. Albumul a debutat pe
locul 10 în UK Album Chart.
Peste mai mulți ani, unele albume ale lui Mercury au crescut mult în valoare.
De exemplu, un single japonez a melodiei „Guide Me Home” de pe albumul
Barcelona valorează acum aproape 1.000 de lire sterline (2.000 de dolari).
În plus față de
producțiile sub marca Queen, Mercury a lansat două albume solo, Mr. Bad Guy și
Barcelona, lansate în 1985, respectiv 1988. Mr. Bad Guy a fost un album
orientat mai mult spre pop care includea muzică disco și dance. Albumul
Barcelona a fost realizat de Freddie în colaborare cu cântăreața de operă
Montserrat Caballé, pe care Mercury o admira demult.
Primul efort al lui Mercury de a produce un proiect solo a fost melodia Love Kills lansată în 1984, dedicată filmului Metropolis, al lui Fritz Lang, din anul 1926. Melodia, produsă de Giorgio Moroder, a debutat pe locul 10 topurile britanice (UK charts). Deși a debutat în top zece din UK Album Chart, Mr. Bad Guy nu a fost considerat a fi un succes comercial în comparație cu albumele Queen. Oricum, în 1993, un remix al melodiei „Living on My Own”, un single de pe album, a ajuns pe locul 1 în UK Singles Chart. Cu această melodie Mercury a câștigat trofeul Ivor Novello Award. Criticul Ed Rivadavia descrie Mr. Bad Guy ca fiind „uluitor de la început la sfârșit” și și-a exprimat părerea că Mercury „a explorat cu acest album tărâmuri neatinse”. În mare, în album au fost des folosite sintetizoare într-un mod necaracteristic pentru Queen, având însă influențe de pe albumele Queen:Hot Space și porțiuni de pe albumul The Works.
Barcelona, înregistrat cu soprana spaniolă Montserrat Caballé, combină elemente de muzică modernă și muzică de operă. Mulți critici au fost nesiguri ce să comenteze despre album, iar un critic a numit albumul ca fiind „cel mai bizar album al anului”. Caballé, pe de altă parte, consideră albumul ca fiind unul din cele mai mari succese ale carierei sale. Melodia „Barcelona” a debutat pe locul 8 în UK charts și a fost un mare hit în Spania.
În plus față de cele două albume solo, Mercury a lansat alte single-uri, incluzând versiunea proprie a hitului „The Great Pretender” de The Platters, melodie care a debutat pe locul 5 în Anglia. În septembrie 2006, o compilație cu melodii realizate de Mercury în cariera sa solo a fost lansată în onoarea a cea ce ar fi fost împlinirea de 60 de ani ai artistului. Albumul a debutat pe locul 10 în UK Album Chart.
Peste mai mulți ani, unele albume ale lui Mercury au crescut mult în valoare. De exemplu, un single japonez a melodiei „Guide Me Home” de pe albumul Barcelona valorează acum aproape 1.000 de lire sterline (2.000 de dolari).
Primul efort al lui Mercury de a produce un proiect solo a fost melodia Love Kills lansată în 1984, dedicată filmului Metropolis, al lui Fritz Lang, din anul 1926. Melodia, produsă de Giorgio Moroder, a debutat pe locul 10 topurile britanice (UK charts). Deși a debutat în top zece din UK Album Chart, Mr. Bad Guy nu a fost considerat a fi un succes comercial în comparație cu albumele Queen. Oricum, în 1993, un remix al melodiei „Living on My Own”, un single de pe album, a ajuns pe locul 1 în UK Singles Chart. Cu această melodie Mercury a câștigat trofeul Ivor Novello Award. Criticul Ed Rivadavia descrie Mr. Bad Guy ca fiind „uluitor de la început la sfârșit” și și-a exprimat părerea că Mercury „a explorat cu acest album tărâmuri neatinse”. În mare, în album au fost des folosite sintetizoare într-un mod necaracteristic pentru Queen, având însă influențe de pe albumele Queen:Hot Space și porțiuni de pe albumul The Works.
Barcelona, înregistrat cu soprana spaniolă Montserrat Caballé, combină elemente de muzică modernă și muzică de operă. Mulți critici au fost nesiguri ce să comenteze despre album, iar un critic a numit albumul ca fiind „cel mai bizar album al anului”. Caballé, pe de altă parte, consideră albumul ca fiind unul din cele mai mari succese ale carierei sale. Melodia „Barcelona” a debutat pe locul 8 în UK charts și a fost un mare hit în Spania.
În plus față de cele două albume solo, Mercury a lansat alte single-uri, incluzând versiunea proprie a hitului „The Great Pretender” de The Platters, melodie care a debutat pe locul 5 în Anglia. În septembrie 2006, o compilație cu melodii realizate de Mercury în cariera sa solo a fost lansată în onoarea a cea ce ar fi fost împlinirea de 60 de ani ai artistului. Albumul a debutat pe locul 10 în UK Album Chart.
Peste mai mulți ani, unele albume ale lui Mercury au crescut mult în valoare. De exemplu, un single japonez a melodiei „Guide Me Home” de pe albumul Barcelona valorează acum aproape 1.000 de lire sterline (2.000 de dolari).
Conform cărții lui
Hutton, Mercury and Me, Mercury a fost diagnosticat cu SIDA în primăvara anului
1987, puțin după Paște. În același an, Mercury a declarat că testul său a ieșit
negativ. În ciuda negațiilor, presa britanică a continuat zvonurile în anii
următori, din cauza stării psihice a lui Mercury și din cauza lipsei de turnee
a celor de la Queen. Până la sfârșitul vieții sale, Mercury era urmărit de
fotografi, în timp ce tabloidul The Sun susținea că Mercury este grav bolnav.
Apariția sa din ultimul său videoclip, „These Are the Days of Our Lives”, le-a
confirmat suspiciunile.
Mercury a continuat să înregistreze melodii în studio până cu o lună înainte de a muri în noiembrie 1991. În ultimul său an de viață, Queen era la apogeul succesului, albumul Innuendo intrând în topurile britanice pe locul întâi și vânzându-se în 250.000 de exemplare doar în prima săptămână de la lansare.
Pe data de 22 noiembrie, 1991, Mercury l-a chemat pe managerul trupei Queen la el acasă în Kensington, pentru a discuta o declarație publică. A doua zi, 23 noiembrie, următorul anunț a fost făcut din partea lui Freddie Mercury:
În urma relatărilor din presă din ultimele două săptămâni, doresc să confirm că am fost testat seropozitiv și că am SIDA. Am simțit că este corect să țin această informație doar pentru mine până acum pentru a proteja intimitatea celor din jurul meu. Acum a venit timpul pentru ca prietenii și fanii mei din toată lumea să afle adevărul și sper că toată lumea se va alătura doctorilor mei în lupta acestei boli teribile. Intimitatea a fost mereu specială pentru mine și sunt cunoscut pentru lipsa de interviuri. Vă rog să înțelegeți că această politică va continua.
Puțin după 24 de ore de la declarația de presă, Mercury a murit pe data de 24 noiembrie 1991 la vârsta de 45 de ani. Cauza decesului a fost bronhopneumonie cauzată de SIDA. Deși el nu participase de ani de zile la slujbe religioase, înmormântarea lui Freddie a fost făcută de un preot zoroastrian. Cântărețul Elton John și membrii rămași din formația Queen au luat parte la înmormântare. El a fost incinerat la cimitirul Kensal Green, iar cenușa sa a fost împrăștiată pe malurile lacului Geneva, lângă Montreux, Elveția, locul unde Freddie și-a petrecut ultimii ani din viață. Prin testament, Mercury i-a lăsat lui Austin jumătate din avere, iar cealaltă jumătate părinților și surorii lui. El i-a mai lăsat bucătarului său 500.000 de lire, 500.000 de lire asistentului, 100.000 de lire șoferului și 500.000 de lire partenerului său Jim Hutton. Mary Austin a moștenit casa acestuia, unde locuiește acum împreună cu familia sa.
Mercury a continuat să înregistreze melodii în studio până cu o lună înainte de a muri în noiembrie 1991. În ultimul său an de viață, Queen era la apogeul succesului, albumul Innuendo intrând în topurile britanice pe locul întâi și vânzându-se în 250.000 de exemplare doar în prima săptămână de la lansare.
Pe data de 22 noiembrie, 1991, Mercury l-a chemat pe managerul trupei Queen la el acasă în Kensington, pentru a discuta o declarație publică. A doua zi, 23 noiembrie, următorul anunț a fost făcut din partea lui Freddie Mercury:
În urma relatărilor din presă din ultimele două săptămâni, doresc să confirm că am fost testat seropozitiv și că am SIDA. Am simțit că este corect să țin această informație doar pentru mine până acum pentru a proteja intimitatea celor din jurul meu. Acum a venit timpul pentru ca prietenii și fanii mei din toată lumea să afle adevărul și sper că toată lumea se va alătura doctorilor mei în lupta acestei boli teribile. Intimitatea a fost mereu specială pentru mine și sunt cunoscut pentru lipsa de interviuri. Vă rog să înțelegeți că această politică va continua.
Puțin după 24 de ore de la declarația de presă, Mercury a murit pe data de 24 noiembrie 1991 la vârsta de 45 de ani. Cauza decesului a fost bronhopneumonie cauzată de SIDA. Deși el nu participase de ani de zile la slujbe religioase, înmormântarea lui Freddie a fost făcută de un preot zoroastrian. Cântărețul Elton John și membrii rămași din formația Queen au luat parte la înmormântare. El a fost incinerat la cimitirul Kensal Green, iar cenușa sa a fost împrăștiată pe malurile lacului Geneva, lângă Montreux, Elveția, locul unde Freddie și-a petrecut ultimii ani din viață. Prin testament, Mercury i-a lăsat lui Austin jumătate din avere, iar cealaltă jumătate părinților și surorii lui. El i-a mai lăsat bucătarului său 500.000 de lire, 500.000 de lire asistentului, 100.000 de lire șoferului și 500.000 de lire partenerului său Jim Hutton. Mary Austin a moștenit casa acestuia, unde locuiește acum împreună cu familia sa.
Critica și
controversa
Deși Queen avea mult
succes comercial, formația primea impresii slabe de la criticii rock și de la
reviste precum NME și Rolling Stone. Începând cu anii '70, mulți critici au
îmbrățișat mișcareapunk rock. Un critic de la Rolling Stone și-a spus părerea
despre albumul trupei din 1974: Queen II (jumătate a fost scris de Mercury) a
avut „complexitate compoziționala abruptă și fără rost, și lipsă de melodie.”
Deși Queen avea mult
succes comercial, formația primea impresii slabe de la criticii rock și de la
reviste precum NME și Rolling Stone. Începând cu anii '70, mulți critici au
îmbrățișat mișcareapunk rock. Un critic de la Rolling Stone și-a spus părerea
despre albumul trupei din 1974: Queen II (jumătate a fost scris de Mercury) a
avut „complexitate compoziționala abruptă și fără rost, și lipsă de melodie.”
În legătură cu
orientarea sexuală și SIDA
Mercury era bisexual
recunoscut. Deși unii critici au susținut că el a ascuns publicului orientarea
sa sexuală, alții susțineau că era „homosexual pe față”.
Adesea se distanța de partenerul lui, Jim Hutton, în timpul evenimentelor mondene din anii 1980. Un ziarist de la o publicație online pentru homosexuali considera că publicul ar fi fost excesiv de naiv în această chestiune: „... orientarea sa sexuală pare să fi trecut vreme de zeci de ani peste capetele publicului și analiștilor care îl priveau (homo- și heterosexuali)”. John Marshall de la Gay Times scria și el în 1992: „nu se temea să-și exprime public homosexualitatea, dar nu era dispus să-și analizeze sau să-și justifice «stilul de viață» ... Freddie Mercury parcă spunea lumii: «Sunt ceea ce sunt. Și ce?» Asta în sine era pentru mulți o declarație."
Mercury și-a ascuns publicului infectarea cu HIV timp de mai mulți ani și s-a sugerat că ar fi putut strânge mulți bani pentru cercetările în domeniu și ar fi mediatizat flagelul vorbind sincer despre situația sa și despre lupta cu boala.
Adesea se distanța de partenerul lui, Jim Hutton, în timpul evenimentelor mondene din anii 1980. Un ziarist de la o publicație online pentru homosexuali considera că publicul ar fi fost excesiv de naiv în această chestiune: „... orientarea sa sexuală pare să fi trecut vreme de zeci de ani peste capetele publicului și analiștilor care îl priveau (homo- și heterosexuali)”. John Marshall de la Gay Times scria și el în 1992: „nu se temea să-și exprime public homosexualitatea, dar nu era dispus să-și analizeze sau să-și justifice «stilul de viață» ... Freddie Mercury parcă spunea lumii: «Sunt ceea ce sunt. Și ce?» Asta în sine era pentru mulți o declarație."
Mercury și-a ascuns publicului infectarea cu HIV timp de mai mulți ani și s-a sugerat că ar fi putut strânge mulți bani pentru cercetările în domeniu și ar fi mediatizat flagelul vorbind sincer despre situația sa și despre lupta cu boala.
Etnicitatea
Mercury a fost
criticat pentru faptul că și-a ascuns etnicitatea indiană de public. Colegul de
trupă Roger Taylor a sugerat că Mercury a făcut acest lucru pentru că acesta
considera că nu se potrivește cu statutul său de persoană publică.
Mercury a fost
criticat pentru faptul că și-a ascuns etnicitatea indiană de public. Colegul de
trupă Roger Taylor a sugerat că Mercury a făcut acest lucru pentru că acesta
considera că nu se potrivește cu statutul său de persoană publică.
Controverse
Mercury și Queen au
fost criticați în anii 1980 pentru faptul că au susținut concerte la Sun City,
un complex din Africa de Sud. Ca rezultat a acestor spectacole, Queen au fost
plasați de Națiunile Unite pe lista neagră a artiștilor care au încălcat
boicotul regimului de apartheid și au fost aspru criticați în reviste precum
NME.
Controversele au reapărut în 1999 când pe timbrele regale al Regatului Unit a
apărut în onoarea lui Mercury timbrul Millennium Stamp, timbru pe care apărea
Mercury. Un jurnalist și-a exprimat părerea că Mercury avea „un stil de viață
degenerat”, făcându-l nepotrivit pentru timbru. Tot din cauza timbrului au apărut
și mai multe controverse pentru că pe fundal apărea și membrul trupei Queen,
Roger Taylor. La acea vreme, membrii familiei regale erau singurele persoane
care apăreau pe timbrele din Regatul Unit, deși acest lucru s-a schimbat de
atunciO altă controversă a apărut în august 2006, când organizația numită
Islamic Mobilization and Propagation a adresat o petiție ministerului culturii
din Zanzibar, ca marea sărbătoare a ceea ce ar fi fost a 60-a aniversare a lui
Mercury să fie anulată. Organizația s-a plâns de diverse aspecte ale
organizării evenimentului, incluzând că Mercury nu a fost un adevărat
zanzibarian și că acesta a trăit o viață homosexuală care nu respectă legile
islamului, religia dominantă a insulei. Organizația pretindea că asocierea lui
Mercury cu Zanzibar degradează insula. Sărbătoarea a fost prin urmare anulată.
Mercury și Queen au
fost criticați în anii 1980 pentru faptul că au susținut concerte la Sun City,
un complex din Africa de Sud. Ca rezultat a acestor spectacole, Queen au fost
plasați de Națiunile Unite pe lista neagră a artiștilor care au încălcat
boicotul regimului de apartheid și au fost aspru criticați în reviste precum
NME.
Controversele au reapărut în 1999 când pe timbrele regale al Regatului Unit a apărut în onoarea lui Mercury timbrul Millennium Stamp, timbru pe care apărea Mercury. Un jurnalist și-a exprimat părerea că Mercury avea „un stil de viață degenerat”, făcându-l nepotrivit pentru timbru. Tot din cauza timbrului au apărut și mai multe controverse pentru că pe fundal apărea și membrul trupei Queen, Roger Taylor. La acea vreme, membrii familiei regale erau singurele persoane care apăreau pe timbrele din Regatul Unit, deși acest lucru s-a schimbat de atunciO altă controversă a apărut în august 2006, când organizația numită Islamic Mobilization and Propagation a adresat o petiție ministerului culturii din Zanzibar, ca marea sărbătoare a ceea ce ar fi fost a 60-a aniversare a lui Mercury să fie anulată. Organizația s-a plâns de diverse aspecte ale organizării evenimentului, incluzând că Mercury nu a fost un adevărat zanzibarian și că acesta a trăit o viață homosexuală care nu respectă legile islamului, religia dominantă a insulei. Organizația pretindea că asocierea lui Mercury cu Zanzibar degradează insula. Sărbătoarea a fost prin urmare anulată.
Controversele au reapărut în 1999 când pe timbrele regale al Regatului Unit a apărut în onoarea lui Mercury timbrul Millennium Stamp, timbru pe care apărea Mercury. Un jurnalist și-a exprimat părerea că Mercury avea „un stil de viață degenerat”, făcându-l nepotrivit pentru timbru. Tot din cauza timbrului au apărut și mai multe controverse pentru că pe fundal apărea și membrul trupei Queen, Roger Taylor. La acea vreme, membrii familiei regale erau singurele persoane care apăreau pe timbrele din Regatul Unit, deși acest lucru s-a schimbat de atunciO altă controversă a apărut în august 2006, când organizația numită Islamic Mobilization and Propagation a adresat o petiție ministerului culturii din Zanzibar, ca marea sărbătoare a ceea ce ar fi fost a 60-a aniversare a lui Mercury să fie anulată. Organizația s-a plâns de diverse aspecte ale organizării evenimentului, incluzând că Mercury nu a fost un adevărat zanzibarian și că acesta a trăit o viață homosexuală care nu respectă legile islamului, religia dominantă a insulei. Organizația pretindea că asocierea lui Mercury cu Zanzibar degradează insula. Sărbătoarea a fost prin urmare anulată.
Popularitate
În Regatul Unit,
Queen a petrecut mai multe săptămâni în topurile britanice decât orice altă
formație sau cântăreț (inclusiv Beatles și Elvis Presley), în timp ce albumul
Greatest Hits este cel mai vândut album din toate timpurile în Anglia. Deși nu
este foarte sigur, vânzările mondiale ale trupei sunt de aproximativ jumătate
de miliard de copii. Două dintre melodiile lui Mercury, „We Are the Champions”
și „Bohemian Rhapsody”, au fost votate ca fiind cele mai bune melodii din toate
timpurile în diverse sondaje importante susținute de Sony Ericsson și Guinness
World Records. Primul a fost pentru a determina melodia preferată la nivel
mondial, iar al doilea sondaj pentru cea mai populară melodie în Regatul Unit.
Cauza creșterii popularității formației Queen după moartea lui Mercury nu se
știe. În Statele Unite, unde popularitatea celor de la Queen scăzuse în anii
1980, vânzările albumelor au crescut fabulos în 1992, în următorul an de la
moartea lui Mercury. În 1992, un critic a spus că faptul că formația Queen și-a
pierdut un membru și astfel a devenit „fost star” a crescut popularitatea
grupului în SUA. În aceeași perioadă, a fost lansat filmul Wayne's World, care
includea melodia „Bohemian Rhapsody”, în timp ce toate albumele Queen erau
refăcute pentru CD în Statele Unite.
În Regatul Unit,
Queen a petrecut mai multe săptămâni în topurile britanice decât orice altă
formație sau cântăreț (inclusiv Beatles și Elvis Presley), în timp ce albumul
Greatest Hits este cel mai vândut album din toate timpurile în Anglia. Deși nu
este foarte sigur, vânzările mondiale ale trupei sunt de aproximativ jumătate
de miliard de copii. Două dintre melodiile lui Mercury, „We Are the Champions”
și „Bohemian Rhapsody”, au fost votate ca fiind cele mai bune melodii din toate
timpurile în diverse sondaje importante susținute de Sony Ericsson și Guinness
World Records. Primul a fost pentru a determina melodia preferată la nivel
mondial, iar al doilea sondaj pentru cea mai populară melodie în Regatul Unit.
Cauza creșterii popularității formației Queen după moartea lui Mercury nu se știe. În Statele Unite, unde popularitatea celor de la Queen scăzuse în anii 1980, vânzările albumelor au crescut fabulos în 1992, în următorul an de la moartea lui Mercury. În 1992, un critic a spus că faptul că formația Queen și-a pierdut un membru și astfel a devenit „fost star” a crescut popularitatea grupului în SUA. În aceeași perioadă, a fost lansat filmul Wayne's World, care includea melodia „Bohemian Rhapsody”, în timp ce toate albumele Queen erau refăcute pentru CD în Statele Unite.
Cauza creșterii popularității formației Queen după moartea lui Mercury nu se știe. În Statele Unite, unde popularitatea celor de la Queen scăzuse în anii 1980, vânzările albumelor au crescut fabulos în 1992, în următorul an de la moartea lui Mercury. În 1992, un critic a spus că faptul că formația Queen și-a pierdut un membru și astfel a devenit „fost star” a crescut popularitatea grupului în SUA. În aceeași perioadă, a fost lansat filmul Wayne's World, care includea melodia „Bohemian Rhapsody”, în timp ce toate albumele Queen erau refăcute pentru CD în Statele Unite.
Omagiu
În Montreux, Elveția,
a fost dezvelită o statuie a lui Freddie Mercury realizată de Irena Sedlecka,
ca omagiu adus artistului. Începând cu anul 2003, fani din întreaga lume se
adună anual că să aducă un omagiu cântărețului în zilele de 1 și 2 septembrie.
Un timbru regal a fost tipărit în onoarea lui Freddie, timbrul făcând parte din
seria Millennium Stamp.
În Montreux, Elveția,
a fost dezvelită o statuie a lui Freddie Mercury realizată de Irena Sedlecka,
ca omagiu adus artistului. Începând cu anul 2003, fani din întreaga lume se
adună anual că să aducă un omagiu cântărețului în zilele de 1 și 2 septembrie.
Un timbru regal a fost tipărit în onoarea lui Freddie, timbrul făcând parte din
seria Millennium Stamp.
Importanța în istoria
SIDA
Moartea lui Freddie
Mercury a reprezentat un moment important în istoria SIDA. În primăvara anului
1992, membrii rămași în viață din formația Queen au fondat The Mercury Phoenix
Trust și au organizat Concertul tribut Freddie Mercury pentru prevenirea SIDA.
Concertul, care a avut loc pe Wembley Stadium în fața a 72.000 de oameni, a
inclus nume mari din lumea muzicii, precum: Robert Plant, Extreme, Elton John,
Metallica, David Bowie, Annie Lennox, Tony Iommi, Guns N' Roses, Elizabeth
Taylor, George Michael, Def Leppard și Liza Minnelli. Concertul a fost transmis
în 76 de țări și a înregistrat o audiență de peste 1 miliard de telespectatori.
Moartea lui Freddie
Mercury a reprezentat un moment important în istoria SIDA. În primăvara anului
1992, membrii rămași în viață din formația Queen au fondat The Mercury Phoenix
Trust și au organizat Concertul tribut Freddie Mercury pentru prevenirea SIDA.
Concertul, care a avut loc pe Wembley Stadium în fața a 72.000 de oameni, a
inclus nume mari din lumea muzicii, precum: Robert Plant, Extreme, Elton John,
Metallica, David Bowie, Annie Lennox, Tony Iommi, Guns N' Roses, Elizabeth
Taylor, George Michael, Def Leppard și Liza Minnelli. Concertul a fost transmis
în 76 de țări și a înregistrat o audiență de peste 1 miliard de telespectatori.
Apariții pe liste de
persoane notabile
Mai multe sondaje de
opinie efectuate în primul deceniu al secolului al XXI-lea arată că reputația
lui Freddie Mercury a crescut după moartea sa. Într-un sondaj din 2002 realizat
cu scopul de a afla care este considerat a fi cel mai mare britanic din
istorie, Mercury a ieșit pe locul 58 la emisiunea 100 Greatest Britons,
realizată de BBC. El figurează și pe locul 52 într-un sondaj național japonez
din 2007 al „celor mai influenți 100 de eroi”. Deși fusese criticat de
activiștii pentru drepturile homosexualilor pentru că și-a ascuns boala,
autorul Paul Russell l-a inclus pe Mercury în cartea sa The Gay 100: A Ranking
of the Most Influential Gay Men and Lesbians, Past and Present. (Cei 100 de
homosexuali: un clasament al celor mai influenți homosexuali și lesbiene din
prezent și trecut) Printre alți artiști de pe lista lui Russell se numărau și Liberace
și Rock Hudson. În 2006, revista Time Asia l-a denumit „unul din cei mai
influenți eroi asiatici din ultimii 60 de ani”: articolul scria despre Mercury
că a „realizat în muzica pop ceea ce alți indieni—cum ar fi Salman Rushdie și
Vikram Seth – au realizat în literatură: au luat arta colonizatorului și au
reprezentat-o într-o manieră mai bogată și mai sclipitoare decât credeau alți
anglofoni că se poate.” În 2008, revista Rolling Stone l-a clasat pe Mercury pe
locul 18 în lista primilor 100 de cântăreți din toate timpurile.
Mai multe sondaje de
opinie efectuate în primul deceniu al secolului al XXI-lea arată că reputația
lui Freddie Mercury a crescut după moartea sa. Într-un sondaj din 2002 realizat
cu scopul de a afla care este considerat a fi cel mai mare britanic din
istorie, Mercury a ieșit pe locul 58 la emisiunea 100 Greatest Britons,
realizată de BBC. El figurează și pe locul 52 într-un sondaj național japonez
din 2007 al „celor mai influenți 100 de eroi”. Deși fusese criticat de
activiștii pentru drepturile homosexualilor pentru că și-a ascuns boala,
autorul Paul Russell l-a inclus pe Mercury în cartea sa The Gay 100: A Ranking
of the Most Influential Gay Men and Lesbians, Past and Present. (Cei 100 de
homosexuali: un clasament al celor mai influenți homosexuali și lesbiene din
prezent și trecut) Printre alți artiști de pe lista lui Russell se numărau și Liberace
și Rock Hudson. În 2006, revista Time Asia l-a denumit „unul din cei mai
influenți eroi asiatici din ultimii 60 de ani”: articolul scria despre Mercury
că a „realizat în muzica pop ceea ce alți indieni—cum ar fi Salman Rushdie și
Vikram Seth – au realizat în literatură: au luat arta colonizatorului și au
reprezentat-o într-o manieră mai bogată și mai sclipitoare decât credeau alți
anglofoni că se poate.” În 2008, revista Rolling Stone l-a clasat pe Mercury pe
locul 18 în lista primilor 100 de cântăreți din toate timpurile.