Pe 8 noiembrie,
credinciosii sarbatoresc ziua Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil. O
prezenta puternica in trei mari religii ale globului - crestinism, iudaism si
islamism -, ingerul, sau Sfantul Mihail, este personificarea binelui si
aparatorul credintei, ca si un tamaduitor de origine divina. Adversar al
raului, a devenit in timp patronul luptatorilor in numele credintei, al
vindecatorilor si al salvatorilor de vieti. Adinc infipt, atit in credinta
populara, cit si in cea culta, este obiectul cultului a sute de milioane de
oameni din lumea intreaga, avind dedicate printre cele mai numeroase biserici
si lacasuri de cult. Din 1950, printr-un decret papal, a devenit patronul
politistilor.
Aparatorul binelui
Pozitia importanta a
ingerului Mihail apare clar prin calitatea sa de sfint, prin numarul de
biserici dedicate lui pe cuprinsul intregii lumi crestine, ca si prin
numeroasele sale aparitii in istorie. Se spune ca l-a vizitat pe imparatul
Constantin cel Mare la Constantinopol, a intervenit in batalii si a aparut, cu
sabia sa de flacari in mina, deasupra Mausoleului lui Adrian, ca raspuns la
rugaciunile papei Grigore I cel Mare cerind ajutor impotriva ciumei din Roma.
Pentru a onora episodul, a fost construit mausoleul Castel Sant'Angelo
(Castelul Sfantului Inger), nume pe care il mai poarta si azi. Din acel moment,
sfantul Mihail a inceput sa fie vazut ca inger al tamaduirii. Este cel
raspunzator de vindecarile in masa ce au avut loc la Colossae, in primul secol
de dupa Cristos, iar bisericile dedicate lui au inceput sa fie frecventate de
bolnavi si suferinzi. Ingerul a fost
invocat de asemenea ca poteguitor al marinarilor din Normandia (faimoasa
manastire Mont-Saint-Michel de pe coaste nordica a Frantei ii poarta numele) si
este amintit in Franta ca spiritul ce i-a dat Ioanei D'Arc, eroina national al
Frantei, curajul de a-si salva tara de englezi in timpul razboiului de o suta
de ani. Renumele sau a ramas intact peste veacuri, astfel ca, in 1950, papa
Pius XIII l-a numit patron al politistilor. Ingerul Mihail este considerat de
asemenea a fi cel care i-a anuntat Fecoarei Maria moartea, spunind despre el
insusi ca este "maret si minunat".
Eroul crestinilor
In Evul Mediu,
crestinii il vedeau pe Sfantul Mihail ca simbolul militantilor bisericii si ca
patronul sfint al soldatilor, fiind numit in liturgie "Printul armatei
ceresti pe care tarimul ingerilor il onoreaza". Potrivit legendei, este
cel care i-a spus Sfantului Aubert, episcop de Avranches, sa construiasca o
biserica pe insulita stincoasa Mont Saint Michel in anul 708. De asemenea,
Ordinul St. Michel i-a fost dedicat in 1469. Astazi, el este asociat de obicei
cu politistii si paramedicii. Este patronul Ucrainei si a capitalei sale Kiev,
ca si al arhidiocezei Seattle, din Statele Unite.
Sfantul Mihail a fost
de-a lungul timpului si un subiect favorit in arta, concurat doar de imaginea
ingerului Gabriel. Este adesea infatisat ca fiind un inger puternic, impozant,
invesmintat intr-o magnifica armura alba, inarmat cu sabie, scut sau lance.
Adesea poate fi vazut in operele de arta, ca Sfantul Gheorghe, luptindu-se cu
un dragon, sau peste cadavrul unui diavol, care adesea este chiar Satan.
In Cartea lui Daniel
Sfantul Mihail este
un arhangel care este mentionat dupa nume doar in Cartea lui Daniel. Acolo, el
apare ca unul din "cei mai mari printi", care, in viziunea lui
Daniel, vine in ajutorul ingerului Gabriel in lupta sa impotriva ingerului Persiei,
fiind de asemenea descris ca cel ce vorbeste in numele lui Israel. Traditia
Talmudului traduce numele sau ca insemnind "cel asemanator lui
Dumnezeu", dar, potrivit rabinului Simeon ben Lakish (230 - 270), toate
numele ingerilor au fost aduse de evrei din Babilon, lucru despre care multi
comentatori moderni sunt de acord.
Inceputurile unui sfant
Imaginea
Arhanghelului Mihail a aparut pentru prima data in Caldeea, ca un spirit sau
zeu protector. Acceptat de evrei, caracterul sau pozitiv l-a transformat intr-o
figura majora a credintei ebraice, fiind onorat ca inger pazitor al natiunilor.
Imaginea Arhanghelului Mihai a fost introdusa in mitologia crestina prin Cartea
lui Enoh , de unde a fost transmisa mai departe. In Evul Mediu tirziu, Sfantul
Mihail, impreuna cu Sfantul Gheorghe au devenit patronii cavalerismului, si
protectorul primului ordin cavaleresc al Frantei, Ordinul Saint Michel, care a
luat nastere in 1469. Si catolicii si ortodocsii se refera la el ca Sfantul
Mihai Arhanghelul, sau simplu, Sfantul Mihail. Iudeo-crestinii si ocultistii
moderni asociaza imaginea Sfantului Mihail cu culoarea Rosu, directia Sud si
elementul Foc.
Sfantul Mihail, pentru evrei
Profetul Daniel are o
viziune dupa o lunga perioada de post. Un inger care se identifica sub numele
de Sfantul Mihail apare in fata profetului, promitindu-i acestuia ca va sta
alaturi de poporul lui Israel in perioada neagra ce va urma. Aceasta este
singura data cind Ingerul Mihail este mentionat cu numele in Biblia Evreiasca.
El mai apare insa odata in Cartea lui Iosua, la inceputul campaniei acestuia
pentru Tara Promisa. In Iosua 5:13 - 15, mesagerul ceresc necunoscut are toate
caracterele Arhanghelului Mihail.
Conform traditiei
rabinice, Mihail este protectorul Israelului, pentru apararea caruia a fost
nevoit sa se lupte cu printii altor natii, si mai ales cu ingerul Samael,
acuzatorul lui Israel. De aceea, unii credinciosi contemporani se refera la el
ca fiind "avocatul lui Israel". Animozitatea dintre Mihail si Samael
dateaza de pe vremea cind acesta din urma a fost aruncat din Rai. Samael s-a
prins de aripile lui Mihail, vrind sa-l traga dupa el. Mihail a fost insa
salvat de Dumnezeu. (Midrash Pirke R. El. xxvi)
Salvatorul
Rabinii sunt cei care
l-au introdus pe Mihail in rolul sau de aparator al Poporului Ales inca de pe
vremea patriarhilor biblici. Astfel, Mihail este cel care l-a salvat pe Abraham
din cuptorul in care a fost aruncat de Nimrod, el a fost cel care i-a spus
aceluiasi Abraham ca Lot a fost facut prizonier, si tot el a fost cel care a
aparat-o pe Sara de Abimelech. Ingerul Mihai a fost cel care a anuntat-o pe
Sara ca va avea un copil si el l-a salvat pe Lot din Sodoma. Se spune ca tot el
a prevenit ca Isaac sa fie sacrificat de tatal sau si l-a salvat pe Iacob inca
din pintecele mamei sale, impotriva lui Samael. Mai tirziu, Mihail il va salva
pe Iacob de Laban. Potrivit unei conceptii rabinice, Mihail s-a luptat cu
Iacob, apoi i-a dat binecuvintarea.
Printul Luminii
Odata cu trecerea
timpului, imaginea Ingerului Mihail va capata alte forme, nu departe insa de
imaginea sa initiala de protector a evreilor. In Manuscrisele de la Marea
Moarta gasim povestea "Razboiului dintre Fiii Luminii si Fii
Intunericului", unde Mihai este descris ca Print al luminii, conducind
fortele binelui impotriva raului, reprezentat de armatele lui Belial. In
scrierile ebraice tirzii, mai ales in operele cabalistice, el este numit
"Avocatul Evreilor".
Mihail, in traditiile crestine
Ingerul Mihail este
desemnat in Cartea lui Enoh ca "Printul lui Israel". El este ingerul
intelegerii si al milei, care l-a invatat pe Enoh misterele clementei si
justitiei. De asemenea este considerat a fi ingerul care l-a instruit pe Moise
pe Muntele Sinai si probabil el este cel care i-a dat acestuia Tablele Legii.
In Noul Testament, Mihail isi disputa cu Satan corpul neinsufletit al lui
Moise. In Apocalipsa lui Ioan, el apare luptindu-se cu un dragon cu sapte
capete, reprezentindu-l pe Satan, intr-o batalie ce are loc in Rai.
Legende crestine
Catolici si ortodocsi
de o seama se refera la Ingerul Mihail ca fiind un sfint. Acesta este insa mai
mult un titlu onorific, caci Mihai nu a fost niciodata canonizat. Referirile
din litania crestina il numesc in general "Sfantul Mihail
Arhanghelul".
In crestinismul timpuriu, Sfantul Mihail era celebrat pe culmi inalte si virfuri de munte, multe dintre aceste vechi locuri de inchinaciune supravietuind pana azi. Cu timpul, a inceput sa fie vazut ca inlocuitorul zeului grec Hermes, sau Mercur, dupa denumirea sa romana, in rolul sau de judecator al sufletelor in Ziua De Apoi. In Evul Mediu si in timpul Renasterii, era infatisat cu o spada de flacari. In folclorul grecesc, Mihail a luat de asemenea rolul lui Hermes, ca cel care duce sufletele la Hades, zeul mortii. O credinta populara adiacenta spune ca fata Sfantului Mihail nu poate fi vazuta decat de cei morti sau de cei aflati pe punctul de a muri. Din acest motiv, unele icoane il infatiseaza fara chip.
In crestinismul timpuriu, Sfantul Mihail era celebrat pe culmi inalte si virfuri de munte, multe dintre aceste vechi locuri de inchinaciune supravietuind pana azi. Cu timpul, a inceput sa fie vazut ca inlocuitorul zeului grec Hermes, sau Mercur, dupa denumirea sa romana, in rolul sau de judecator al sufletelor in Ziua De Apoi. In Evul Mediu si in timpul Renasterii, era infatisat cu o spada de flacari. In folclorul grecesc, Mihail a luat de asemenea rolul lui Hermes, ca cel care duce sufletele la Hades, zeul mortii. O credinta populara adiacenta spune ca fata Sfantului Mihail nu poate fi vazuta decat de cei morti sau de cei aflati pe punctul de a muri. Din acest motiv, unele icoane il infatiseaza fara chip.
Gardianul Bisericii
Biserica Catolica il
onoreaza pe Mihail cu patru "titluri". El este ingerul crestin la
mortii, ducand sufletele tuturor mortilor in Rai, unde le sunt cantarite
pacatele si faptele bune pe o balanta (din aceasta cauza el este adesea
infatisat cu un astfel de instrument). In ceasul mortii, ingerul coboara si
ofera fiecarui suflet sansa de a se spovedi inainte de moarte, astfel dand o
sansa in minus diavolului si acolitilor sai. Sfantul Mihail este patronul
Poporului Ales din Vechiul Testament, si gardianul Bisericii. De aceea, nu este
neobisnuit ca el sa fie adoptat ca protector de catre diferitele ordine
cavaleresti din Evul Mediu. In fine, el este dusmanul suprem al lui Satan si al
ingerilor cazuti. In calendarul roman al sfintilor, ziua Sfantului Mihail,
cunoscuta cindva sub numele de Michaelmas, este sarbatorita pe 29 septembrie.
Sfantul Mihail, in Islam
In literatura araba,
Sfantul Mihail este numit Mika'il sau (in Coran) Mikal. El este unul din cei
patru arhangheli, alaturi de Azrael, Isfrafel si Gabriel si, conform
traditiilor arabe posterioare celor rabinice, ocupa o pozitie similara printre
evrei ca Ingerul Gabriel pentru arabi, adica protectorul lor. Musulmanii cred
ca ingerul Mihail traieste in Rai si are aripi de smarald verde.
La fel ca in Biblia ebraica, Mihail este mentionat doar o singura data si in Coran, in Sura 2:98. Un comentator arab al Coranului, vorbind despre acesta sura, povesteste de profetul Omar care a mers la o scoala evreiasca si a intrebat de Gabriel. Referitor la intrebarea lui Omar despre pozitia celor doi ingeri in raport cu Dumnezeu, i s-a raspuns ca Gabriel este mina dreapta a lui Dumnezeu, iar Mihail, cea stinga.
In traditia araba, Mihail este al doilea dupa Gabriel. Cind Dumnezeu a vrut sa creeze primul om, prima data l-a trimis pe Gabriel, si doar apoi pe Mihail sa aduca lutul din care l-a facut pe Adam. Cind Adam si Eva au fost alungati din paradis, Gabriel a fost trimis sa consoleze barbatul, iar Mihail, sa consoleze femeia. Pe patul de moarte, Mohammed a spus ca Gabriel va fi primul, iar Mihail al doilea care se vor ruga pentru el.
La fel ca in Biblia ebraica, Mihail este mentionat doar o singura data si in Coran, in Sura 2:98. Un comentator arab al Coranului, vorbind despre acesta sura, povesteste de profetul Omar care a mers la o scoala evreiasca si a intrebat de Gabriel. Referitor la intrebarea lui Omar despre pozitia celor doi ingeri in raport cu Dumnezeu, i s-a raspuns ca Gabriel este mina dreapta a lui Dumnezeu, iar Mihail, cea stinga.
In traditia araba, Mihail este al doilea dupa Gabriel. Cind Dumnezeu a vrut sa creeze primul om, prima data l-a trimis pe Gabriel, si doar apoi pe Mihail sa aduca lutul din care l-a facut pe Adam. Cind Adam si Eva au fost alungati din paradis, Gabriel a fost trimis sa consoleze barbatul, iar Mihail, sa consoleze femeia. Pe patul de moarte, Mohammed a spus ca Gabriel va fi primul, iar Mihail al doilea care se vor ruga pentru el.
Sfantul Mihail, in exorcizari
Conform jurnalului
parintelui Raymond Bishop, un iezuit de la Universitatea St. Louis, simpla
mentionare a numelui Sfantului Mihail a cauzat rani pe trupul unui baiat de 13
ani in timpul unei exocizari. Aproape de finalul exorcizarii, baiatul a avut o
viziune cu diavolul si zece ajutoare de-ale sale in lupta cu Sfantul Mihail. La
un moment dat, ingerul i-a zimbit baiatului si a rostit "Dominus".
Putin dupa aceea, baiatul a inceput sa strige: "Satan! Satan! Eu sint
Mihail si iti ordon, Satan, tie si spiritelor rele sa parasiti acest trup in
numele Domnului, acum. Acum! ACUM!". Jurnalul parintelui Bishop a fost
folosit de William Peter Blatty ca fundament al cartii sale
"Exorcistul", si mai tirziu, de Thomas B. Allen, in 1993, in
"Posedatii: Adevarata poveste a exorcismului".
Sarbatoare straveche
"Sarbatoarea
inchinata Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil este una importanta in cultul
divin ortodox si este apropiata sufletului credinciosilor nostri. As spune ca
este o sarbatoare draga credinciosilor nostri si ca dovada a acestui fapt este
nu numai frecventarea bisericii in aceasta zi sfinta, ci si frecventa numelor
Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil in traditia romaneasca. Este o
sarbatoare care se adauga altora importante, frumoase si placute din perioada
de toamna si ma gindesc aici la sarbatoarea Nasterii Maicii Domnului, la
sarbatoarea Inaltarii Sfintei Cruci, la sarbatoarea Sfintei Cuvioase
Parascheva, la sarbatoarea Sfantului Mare Mucenic Dimitrie, Izvoritorul de Mir
(...). Ma gindesc, de asemenea, la sarbatoarea Intrarii in biserica a Maicii
Domnului si la sarbatoarea Sfantului Ierarh Nicolae, Arhiepiscopul Mirelor
Lichiei, care vor urma sarbatorii Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil. Drept
urmare, putem observa ca sarbatoarea Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil
face parte din crugul acestor sarbatori foarte placute si foarte aproape de
adincurile inimilor credinciosilor nostri. Serbarea Sfintilor Ingeri in cultul
divin ortodox este foarte veche, datind ca sarbatoare generalizata inca din
primele secole crestine, mai precis din secolele IV-V, fara a exclude faptul ca
pina atunci credinciosii au cinstit pe Sfintii Ingeri. Ne amintim din cartile
Noului Testament, la un moment dat, unul dintre crestini chiar exagera cu
cinstirea Sfintilor Ingeri, ceea ce inseamna ca Sfintii Ingeri au fost cinstiti
chiar de la primele raze ale crestinismului. Pomenirea Sfintilor Ingeri in fiecare
saptamina, in ziua de luni, si pomenirea lor in cadrul sarbatorilor, are pentru
crestini semnificatii deosebite. In primul rind, ne gindim la faptul ca
Dumnezeu si-a trimis mesagerii Sai ca sa ne ocroteasca, sa ne ajute si sa ne
aduca vestile bune si binecuvintarea Lui.
Sfantul Arhanghel Gavriil este cel ce poarta vestile bune de la Dumnezeu catre omenire, iar Sfantul Arhanghel Mihail este impartitorul de dreptate. Aceasta inseamna ca sfantul Arhanghel Gavriil este ocrotitorul celor care, cu gind bun si cu bunatate, se indreapta spre ceilalti, este ocrotitorul acelora care aduc vesti bune si a celor care sint vestitori ai binelui in aceasta lume. Tot cel ce este vestitor al binelui in aceasta lume si in societatea in care traim este ocrotit de Sfantul Arhanghel Gavriil si este binecuvintat de Dumnezeu.
Sfantul Arhanghel Mihail este impartitorul dreptatii, ingerul dreptatii, ceea ce inseamna ca el iubeste si ocroteste pe cei ce sint iubitori de dreptate si facatori de dreptate. Domnul nostru Iisus Cristos fericeste pe cei care flaminzesc si insetoseaza de dreptate si, ca atare, fericeste si pe cei care sint facatori ai dreptatii.
Sfantul Arhanghel Mihail este astfel ocrotitorul celor care fac dreptate.
In al doilea rind, putem sublinia si faptul ca pomenirea Sfintilor Ingeri in cultul divin ortodox ne aminteste noua si ne indeamna la o viata de sfintenie care sa se asemene tot mai mult cu cea a ingerilor. Avem sfinti in cultul divin ortodox, care au fost numiti ingeri in trup, oameni ceresti sau ingeri pamintesti.
Aceasta inseamna ca viata trebuie sa tinda spre una cereasca, spre un mod de vietuire ingereasca, adica trebuie sa tinda spre o viata de priveghere permanenta si de modelare a chipului launtric dupa voia Domnului nostru Iisus Cristos si dupa Cuvantul Sfant al Evangheliei". Parintele Conferentiar Doctor Viorel Sava, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa "Dumitru Staniloae" din Iasi.
Sfantul Arhanghel Gavriil este cel ce poarta vestile bune de la Dumnezeu catre omenire, iar Sfantul Arhanghel Mihail este impartitorul de dreptate. Aceasta inseamna ca sfantul Arhanghel Gavriil este ocrotitorul celor care, cu gind bun si cu bunatate, se indreapta spre ceilalti, este ocrotitorul acelora care aduc vesti bune si a celor care sint vestitori ai binelui in aceasta lume. Tot cel ce este vestitor al binelui in aceasta lume si in societatea in care traim este ocrotit de Sfantul Arhanghel Gavriil si este binecuvintat de Dumnezeu.
Sfantul Arhanghel Mihail este impartitorul dreptatii, ingerul dreptatii, ceea ce inseamna ca el iubeste si ocroteste pe cei ce sint iubitori de dreptate si facatori de dreptate. Domnul nostru Iisus Cristos fericeste pe cei care flaminzesc si insetoseaza de dreptate si, ca atare, fericeste si pe cei care sint facatori ai dreptatii.
Sfantul Arhanghel Mihail este astfel ocrotitorul celor care fac dreptate.
In al doilea rind, putem sublinia si faptul ca pomenirea Sfintilor Ingeri in cultul divin ortodox ne aminteste noua si ne indeamna la o viata de sfintenie care sa se asemene tot mai mult cu cea a ingerilor. Avem sfinti in cultul divin ortodox, care au fost numiti ingeri in trup, oameni ceresti sau ingeri pamintesti.
Aceasta inseamna ca viata trebuie sa tinda spre una cereasca, spre un mod de vietuire ingereasca, adica trebuie sa tinda spre o viata de priveghere permanenta si de modelare a chipului launtric dupa voia Domnului nostru Iisus Cristos si dupa Cuvantul Sfant al Evangheliei". Parintele Conferentiar Doctor Viorel Sava, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa "Dumitru Staniloae" din Iasi.
sursa: www.monitorulsb.ro