Din iubire a creat
Dumnezeu lumea si tot din iubire S-a intrupat. Iar cand a decis sa vina printre
noi ca Om, a ales sa vina ca un Prunc. Ar fi putut sa ne copleseasca dintru
inceput cu puterea Sa, asa cum avea sa o faca pe Muntele Tabor, dar nu, a ales sa
vina smerit. Nu dorea sa-l sperie pe om, ci sa-l vindece.
Coboara la omul cazut
in pacat pentru a-i reface chipul.
Si nu coboara doar
ramanand ceea ce era - Dumnezeu, ci luand si ceea ce nu era - firea omeneasca,
fara a inceta sa piarda ceea ce era. Ochii omenesti au devenit ochi ai lui
Dumnezeu Cuvantul, iar gura omeneasca a devenit gura lui Dumnezeu Cuvantul. Cel
nevazut cu ochii trupesti, necuprins cu mintea si neatins cu mainile, Se face
Om vazut cu ochii, ascultat cu urechile, inteles cu mintea si atins cu mainile.
A devenit Fiul
omului, ca noi sa devenim fii ai lui Dumnezeu. A ales sa Se nasca din Fecioara
Maria, ca noi sa ne nastem tainic din Duhul Sfant. Asadar, atunci cand praznuim
venirea lui Dumnezeu catre oameni, praznuim si chemarea si intoarcerea noastra
catre El.
Nasterea
Mantuitorului Iisus Hristos este mai presus de fire si de intelegere. "Ce
sa zicem? Ce sa graim? - se intreaba Sfantul Ioan Gura de Aur cu privire la
acest praznic - Caci ne spaimanteaza minunea! Cel vechi de zile S-a facut
prunc; Cel ce sade pe scaun inalt si preainaltat Se pune in iesle; Cel
nepipait, si simplu, si nealcatuit din parti si fara de trup Se infasa de maini
omenesti; Cel ce rupe legaturile pacatului Se infasura cu scutece, fiindca
aceasta o voieste. Caci voieste sa faca necinstea cinste, sa imbrace neslavirea
cu slava, sa arate hotarul ocararii chip de fapta buna. Pentru aceea Se imbraca
cu trupul meu, ca eu sa-L incap pe Cuvantul Lui".
Fiul vesnic al lui
Dumnezeu-Tatal Se naste din Fecioara fara tata pe pamant. Amintim ca Dreptul
Iosif nu este tatal Sau dupa trup, ci tata adoptiv, pentru ca Maica Domnului sa
nu fie supusa ocarii ca a nascut in afara casatoriei. Din acest motiv Iosif nu
apare pictat impreuna cu Pruncul si cu Maica Sa in icoana Nasterii Domnului.
Dreptul Iosif apare in cel de-al treilea registru, separat de Fecioara Maria si
de Prunc, pentru a arata ca el este doar purtatorul de grija al celor doi,
nefiind implicat in nici un fel in Nasterea care a avut loc.
Pentru ca omul nu se
mai putea vindeca singur de ranile caderii in pacat, Fiul Se intrupeaza.
Dezleaga legaturile cu legaturi. Este infasat cu scutece ca sa dezlege
legaturile pacatelor noastre: "Cu scutecele tale dezlegi legaturile
greselilor si cu multa saracie pe toti ii imbogatesti, Indurate; ca, venind in
ieslea dobitoacelor, izbavesti pe oameni din dobitocia rautatii, Cuvinte al lui
Dumnezeu, Cel ce esti fara de inceput" (Utrenia dinaintea Nasterii
Domnului, Cantarea a 9-a).
Mantuitorul Se
intrupeaza si Se naste ca Om din Fecioara Maria numai dupa ce primeste acordul
liber al Maicii Domnului: "Fie mie dupa cuvantul tau" (Luca 1, 38).
Acest lucru inseamna ca pentru a Se naste tainic in noi asteapta consimtamantul
nostru. Ca El sa fie prezent in noi prin har, sa ne innoiasca si sa ne daruiasca
chipul Sau e nevoie de acordul nostru.
In concluzie, nu avem
niciun castig sa stim ca Hristos a venit pe pamant numai in trupul pe care l-a
primit de la Fecioara Maria. Important este sa-L stim prezent in trupurile
noastre. Fiind in noi, saracia se va preface in bogatie duhovniceasca,
intristarea in bucurie, nelinistea in pace, rautatea in bunatate, necunoasterea
in intelepciune, suferinta in mangaiere si moartea in inviere.
Sursa - Adrian Cocosila
Sursa - Adrian Cocosila