Wolfgang Amadeus
Mozart (născut Johannes Chrysostomus Wolfgangus Teophilus Mozart) s-a născut la
27 ianuarie 1756 la Salzburg, pe atunci capitala unui principat-arhiepiscopat
(germ. Fürstbistum) ce făcea parte din Sfântul Imperiu Roman de Națiune Germană
(după 1804 devenit Imperiul Austriac). Tatăl lui, Leopold Mozart, era un
talentat violonist în orchestra de la curtea prințului arhiepiscop din
Salzburg, și era apreciat pentru aptitudinile sale pedagogice. În registrul de
botez, Mozart a fost înregistrat cu numele: Johannes Chrysostomus Wolfgangus
Theophilus. Mai târziu, în Italia, și-a luat numele de "Amadeus",
traducerea latină a lui „Theophilus” („Iubitorul de Dumnezeu”).
Încă de mic copil,
Wolfgang dă dovada geniului său muzical. La vârsta de 5 ani, înainte de a ști
să scrie, compune câteva piese pentru pian, transcrise imediat de tatăl său. În
ianuarie 1762, Leopold Mozart obține de la arhiepiscopul Schrattenbach un
concediu de trei săptămâni, pentru "a arăta lumii acest miracol".
Acest turneu va dura 9 ani! Prima apariție are loc la München, unde Wolfgang
execută muzică la clavecin în fața prințului elector de Bavaria, după care
familia Mozart pleacă la Viena, tânărul Wolfgang concertând în fața familiei
imperiale. Urmează un lung turneu european: Augsburg, Aachen, Bruxelles, Paris
și Versailles. Rămâne un an la Londra, apoi se întoarce în Austria, trecând
prin Franța, Elveția și Bavaria. Între decembrie 1769 și martie 1771
întreprinde un lung turneu în Italia: Verona, Milano, Florența,Roma și Napoli
au fost principalele stațiuni de concerte. Peste tot publicul era fascinat de
talentul acestui copil precoce, între timp devenit adolescent.
Familia Mozart revine
la Salzburg la 15 decembrie 1771. Wolfgang împlinește 16 ani și pleacă pentru
câteva luni la Bologna, unde studiază cu Giovanni Battista Martini (1706-1784),
renumit pedagog în arta compoziției. La întoarcere este angajat ca maestru de
concert (Konzertmeister) de către noul arhiepiscop din Salzburg, contele
Colloredo, cu un salariu de 150 de guldeni pe an, ceea ce constituia o sumă
apreciabilă. În această funcție rămîne timp de șase ani, deși relațiile cu noul
arhiepiscop nu sunt din cele mai bune, acesta tratându-l de servitor și
interzicându-i să părăsească orașul Salzburg. Nemaiputând suporta umilințele,
Wolfgang își dă demisia în 1777 și pleacă, însoțit de mama sa, la München, unde
solicită un angajament la curtea prințului elector Maximilian III. Acesta însă
îl refuză. După o altă tentativă nereușită la Mannheim, se hotărăște să-și
încerce soarta la Paris, unde - în timpul turneului din 1763 - avusese mult
succes. Publicul parisian nu-și mai amintea însă de copilul minune de atunci și
Mozart se lovește de multe greutăți. La toate acestea se adaugă moartea mamei,
care îl însoțise peste tot. Starea lui morală se ameliorează cu greu,
compozițiile sale încep să fie apreciate la curtile domnesti. Lipsurile
materiale îl constrâng totuși să părăsească Parisul și iată-l la 15 ianuarie
1779 din nou la Salzburg, unde rămâne doi ani. Între timp compune opera
Idomeneo, cu care înregistrează un mare succes. Se decide totuși în 1781 să
plece la Viena, capitala imperiului.
Viena era în acea
epocă capitala mondială a muzicii clasice. Mozart se simte în sfârșit
independent și își creează un cerc de relații, conștient de faptul de a fi un
virtuoz fără egal al pianului. Înregistrează primul mare succes cu opera
Răpirea din serai, fiind felicitat de însuși împăratul Iosif II cu cuvintele: o
muzică prea frumoasă pentru urechile noastre. Mozart dă numeroase concerte
publice și private, executând din propriile compoziții, improvizează spontan pe
teme date, aplauzele nu contenesc, publicul este în extaz. Redescoperă operele
lui Bach și Händel, pe care le face cunoscute publicului vienez.
La 4 august1782 se
căsătorește cu Constanze Weber. La 1785 este vizitat de tatăl său, Leopold, care
- până atunci foarte reticent - constată cu satisfacție reușita lui Wolfgang.
Este încântat să audă din gura lui Joseph Haydn: "Fiul Dumneavoastră este
cel mai mare compozitor pe care l-am cunoscut". La sfârșitul unui concert
în Burgtheater, după interpretarea concertului nr. 20 pentru pian, împăratul
Iosif - prezent în sală - se ridică în picioare agitându-și pălăria și strigând
"Bravo Mozart !". În această perioadă Mozart compune într-un ritm
neobișnuit, lucrează cu obstinație la splendidele cvartete dedicate lui Haydn
și la opera Nunta lui Figaro, după o piesă a lui Beaumarchais, operă
revoluționară, ca muzică și conținut istoric, reușind să depășească
dificultățile din partea nobilimii.
În timp ce Mozart
termină compoziția operei Don Giovanni, tatăl său se îmbolnăvește și moare la
28 mai 1787. Leopold a jucat un rol important în educația muzicală a fiului
său, instruindu-l încă din copilărie și contribuind astfel la dezvoltarea
geniului muzical al lui Mozart. Între 1784 și 1786, Mozart realizează în medie
o compoziție la fiecare două săptămâni, cele mai multe adevărate capodopere.
Premiera operei Don Giovanni are loc la Praga și este primită de public cu
entuziasm. Urmează opera Così fan tutte, reprezentată cu mai puțin succes.
Mozart pierde treptat din popularitate, între timp murise și protectorul său,
împăratul Iosif II, cel care îl numise "compozitor al curții
imperiale".
În martie 1790 dă
ultimul său concert public, interpretând concertul pentru pian KV595. Compune
încă opera Flautul fermecat, cu care obține un succes enorm. Începând din luna
noiembrie 1791, sănătatea lui Mozart se degradează însă progresiv. Se pare că
suferea de o febră reumatismală recurentă cu insuficiență renală.
Cauza decesului nu
este clară. Diagnosticul medicului constatator era: hitziges Frieselfieber („febră
cu eczemă”). Alte cauze pomenite erau:febră reumatică (infecție streptococică),
sifilis, trichineloză, Purpura Schönlein-Henoch („hiperemie
generalizată”),congestie renală, insuficiență cardiacă și venisecție. Probabil
cauza morții lui Mozart trebuie căutată într-o boală contractată în timpul
copilăriei lui. Medicina modernă tinde spre o infecție cu streptococi, care nu
a fost tratată în mod adecvat, și ca urmare s-a produs o insuficiență cardiacă
și care a antrenat și afectarea altor organe.
Speculațiile nu au lipsit, suspectându-se o otrăvire pusă la cale de rivalii lui, cum ar fi fost Antonio Salieri. Versiunea a devenit celebră și datorită filmului lui Milos Forman, Amadeus, care a câștigat nu mai puțin de 8 Premii Oscar. La 4 decembrie starea lui se ameliorează trecător, mai lucrează la compoziția Requiem-lui, pe care însă nu va reuși să-l termine. Există mărturii că Requiemul a fost comandat compozitorului de o persoană necunoscută, care i-a venit în vizită fiind îmbrăcată în straie de culoare neagră. Persoana a fost mai tîrziu identificată. Acesta era un slujitor al unui conte vestit. Contele, pe numele Welsegg, avea intenția de a se interpreta Requiem-ul compus de Mozart cu ocazia încetării din viață a soției sale, reclamând creația drept o compoziție proprie. Despre această întîmplare Mozart nu a mai aflat. El era convins că muzica și-o scrie pentru propria sa moarte. În ziua de 5 decembrie 1791, viața scurtă a lui Wolfgang Amadeus Mozart se stinge pentru totdeauna. Avea numai 35 de ani. După un scurt serviciu divin la catedrala Sfântul Ștefan („Stefansdom”) din Viena, trupul neînsuflețit al lui Mozart este dus fără un cortegiu de însoțitori (cu toate că a avut parte de un succes imens în timpul vieții, datorită vremii nefavorabile, foarte puține persoane ce l-au cunoscut pe Mozart au însoțit cortegiul), la cimitirul Sankt Marx. Mottoul lui a fost " Mă simt cuprins de muzică. Muzica este in mine".
Speculațiile nu au lipsit, suspectându-se o otrăvire pusă la cale de rivalii lui, cum ar fi fost Antonio Salieri. Versiunea a devenit celebră și datorită filmului lui Milos Forman, Amadeus, care a câștigat nu mai puțin de 8 Premii Oscar. La 4 decembrie starea lui se ameliorează trecător, mai lucrează la compoziția Requiem-lui, pe care însă nu va reuși să-l termine. Există mărturii că Requiemul a fost comandat compozitorului de o persoană necunoscută, care i-a venit în vizită fiind îmbrăcată în straie de culoare neagră. Persoana a fost mai tîrziu identificată. Acesta era un slujitor al unui conte vestit. Contele, pe numele Welsegg, avea intenția de a se interpreta Requiem-ul compus de Mozart cu ocazia încetării din viață a soției sale, reclamând creația drept o compoziție proprie. Despre această întîmplare Mozart nu a mai aflat. El era convins că muzica și-o scrie pentru propria sa moarte. În ziua de 5 decembrie 1791, viața scurtă a lui Wolfgang Amadeus Mozart se stinge pentru totdeauna. Avea numai 35 de ani. După un scurt serviciu divin la catedrala Sfântul Ștefan („Stefansdom”) din Viena, trupul neînsuflețit al lui Mozart este dus fără un cortegiu de însoțitori (cu toate că a avut parte de un succes imens în timpul vieții, datorită vremii nefavorabile, foarte puține persoane ce l-au cunoscut pe Mozart au însoțit cortegiul), la cimitirul Sankt Marx. Mottoul lui a fost " Mă simt cuprins de muzică. Muzica este in mine".
În scurta sa viață,
Wolfgang Amadeus Mozart a compus un număr enorm de opere muzicale, cele mai multe
neegalate în frumusețe sau profunzime. În 1862 Ludwig von Köchel a clasificat
și catalogat compozițiile lui Mozart, fiind numerotate cu mențiunea KV
(Köchel-Verzeichnis = catalogul Köchel). Ultima sa creație, Requiem-ul, are
numărul 626.
Mozart a fost autorul
a 41 de simfonii, printre care sunt de menționat Simfonia nr. 35 Haffner, nr.
36 Linz, nr. 40 și nr. 41 Jupiter.
A compus 27 concerte
pentru pian și orchestră, 7 concerte pentru vioară și orchestră, concerte
pentru clarinet, pentru harpă și flaut, pentru corn și orchestră, 2 simfonii
concertante, divertismente, serenade.
În domeniul muzicii
de cameră sunt de menționat cele 6 cvartete pentru coarde dedicate lui Haydn,
sonate pentru pian, sonate pentru vioară și pian, trios pentru vioară,
violoncel și pian, cvartete pentru instrumente de suflat, sextetul O glumă
muzicală etc.
Pasionat de operă, a
compus 17 opere, dintre care cele mai cunoscute, jucate și astăzi pe scenele
tuturor teatrelor de operă din lume, sunt: Răpirea din Serai, Nunta lui Figaro,
Don Giovanni,Cosi fan tutte, Flautul fermecat.
A mai compus 19 mise,
cantate, motete pentru soprană și orchestră, oratoriul "Die Schuldigkeit
des ersten Gebots" și, în fine, "Requiem"-ul în re minor.
„Geniul său
excepțional îl situează mai presus de oricare maestru, în toate domeniile artei
și în toate timpurile”.
Richard Wagner
Richard Wagner