Johannes Brahms (n. 7
mai 1833, Hamburg - d. 3 aprilie 1897, Viena) a fost un compozitor romantic
german, care a trăit cea mai mare parte a vieții sale în Austria, la Viena.
Brahms a fost considerat de către mulți „succesorul” lui Beethoven, iar prima
sa simfonie a fost descrisă de Hans von Bülow drept a zecea a lui Beethoven
(supranume folosit și astăzi).
Brahms s-a născut la
Hamburg. Tatăl său, care i-a dat primele lecții de muzică, era contrabasist.
Brahms s-a remarcat la pian și ajuta la suplimentarea venitului relativ scăzut
al familiei, prin interpretări în restaurante și teatre, precum și prin
oferirea de lecții de pian. Deși povestea larg-cunoscută este că Brahms a
trebuit să cînte la pian prin baruri și bordeluri, studii recente, precum cele
ale lui Kurt Hoffman, sugerează că acest fapt este probabil incorect. Într-o
perioadă, el a învățat și violoncelul, deși progresul său a fost întrerupt
odată cu sustragerea instrumentului chiar de către profesorul său. Tânărul
Brahms a interpretat câteva concerte publice, dar nu a devenit foarte cunoscut
drept pianist (deși mai târziu avea să interpreteze ambele prime-audiții ale
lucrărilor sale Concertul pentru pian No. 1 în 1859 și Concertul pentru pian
No. 2 în 1881.
A început să și
compună, însă eforturile sale n-au primit atenția cuvenită până în 1853, când a
mers într-un turneu de concerte alături de Eduard Reményi. În acest turneu, a
făcut cunoștință cu Joseph Joachim, Franz Liszt și mai târziu a fost prezentat
marelui compozitor german Robert Schumann. Reményi s-a simțit, însă, ofensat de
eșecul lui Brahms în a aprecia cu toată inima Sonata în B minor a lui Liszt
într-o vizită la Curtea de la Weimar, unde Liszt era muzicianul curții, iar
Brahms a adormit la una dintre operele recent compuse ale acestuia. Mulți
dintre prietenii lui Brahms au afirmat că Reményi, fiind un curtezan șlefuit,
se aștepta ca tânărul Brahms să se conformeze practicii obișnuite a aplauzelor
politicoase acordate piesei unei celebrități, însă acesta a afișat simple
complimente amabile. I-a spus lui Brahms că prietenia lor trebuie să se
sfârșească, deși nu era clar dacă Liszt se simțise sau nu ofensat. Joachim,
însă, avea să devină unul dintre cei mai apropiați prieteni, iar Schumann, prin
articole slăvitoare pentru Brahms, a jucat un rol important în atragerea
atenției publicului asupra compozițiilor tânărului. Lui Brahms i-a fost
prezentată și soția lui Schumann, compozitoarea și pianista Clara, cu 14 ani
mai în vârstă, față de care a avut o prietenie afectivă pasională, însă
întotdeauna platonică. Brahms nu s-a căsătorit niciodată.
Brahms in 1853
În 1862 se stabilește
permanent la Viena și începe să se concentreze total asupra compoziției. Cu
lucrări precum Un Recviem german, Brahms dobândește în final o reputație
puternică și devine recunoscut încă din timpul vieții sale drept unul dintre
marii compozitori. Poate că aceasta i-a oferit în sfârșit încrederea necesară
pentru a termina prima sa simfonie; ea apare în 1876, după aproape zece ani de
trudă. Celelalte trei simfonii au urmat apoi într-o succesiune îndestul de
rapidă (1877, 1883, 1885). Brahms călătorea adesea, atât pentru afaceri
(concerte în turnee), cât și din plăcere. Vizita deseori Italia în timpul
primăverii și de obicei se stabilea într-o așezare rurală plăcută în care putea
compune în timpul verii. Îi plăcea în mod deosebit să petreacă timpul afară,
unde simțea că putea gândi mai limpede. În 1890, la vârsta de 57 de ani, Brahms
decide să renunțe la compus. S-a dovedit mai târziu, însă, că nu și-a putut
respecta decizia și în anii premergători morții sale a scris un număr de
capodopere recunoscute, inclusiv cele două sonate pentru clarinet Op. 120
(1894) și cele Patru Melodii Serioase (Vier ernste Gesänge) Op. 121 (1896). În
timpul terminării melodiilor din cadrul Op. 121 Brahms cade lovit de cancer
(sursele sunt incerte fie a fost vorba despre ficat sau pancreas). Condiția sa
se înrăutățește treptat și la 3 aprilie 1897 moare. Este înmormântat în
Cimitirul Central (Zentralfriedhof) din Viena.
Brahms a compus un
număr de opere importante pentru orchestră, inclusiv patru simfonii, două
concerte pentru pian, un concert pentru vioară, un dublu concert pentru vioară
și violoncel și ampla lucrare corală Un recviem german (Ein deutsches Requiem).
Ultimul dintre acestea se remarcă prin a nu fi un recviem tradițional, liturgic
(Missa pro defunctis), ci un ansamblu de texte pe care Brahms le-a ales din
Biblia lui Luther. De asemenea, Brahms a fost un compozitor prolific în forma
temă cu variațiuni, compunând remarcabilele Variațiuni și Fugă după o temă de
Haendel, Variațiunile Paganini și Variațiuni după o temă de Joseph Haydn,
alături de cicluri mai puțin cunoscute de alte variațiuni.
De asemenea, Brahms a
compus și un mare număr de lucrări pentru ansambluri mici. Multele lucrări de
muzică de cameră formează o parte din nucleul acestui repertoriu, aidoma
muzicii sale pentru pian solo. Brahms este considerat drept fiind printre cei
mai mari compozitori de lieduri, aparținându-i un număr de aproape 200. A
compus și un ciclu de preludii corale pentru orgă cu puțin timp înainte de
moartea sa, care au devenit astăzi o parte importantă din repertoriul standard
al orgii. Brahms nu a compus niciodată vreo operă, nici nu s-a folosit vreodată
de forma de poem simfonic caracteristică secolului al XIX-lea. Brahms era un
adept înverșunat al muzicii absolute – muzică ce nu se bazează pe o scenă
concretă sau narativă precum în cazul unui poem simfonic.
Brahms îl venera pe
Beethoven, poate chiar mai mult decât ceilalți compozitori romantici. În casa
compozitorului, un bust de marmură a lui Beethoven privea în jos spre locul
unde compunea. Lucrările sale conțin un număr de aparente imitații ale lui
Beethoven. Astfel, începutul lui Brahms Prima sonată pentru pian este foarte
aproape cu începutul lui Beethoven Hammerklavier sonata; iar tema principală a
finalului lui Brahms din Prima simfonie este evocatoare la finalul lui
Beethoven in Simfonia a noua, iar când această ultimă asemănare i-a fost
subliniată lui Brahms, acesta a replicat: „Orice măgar poate vedea asta”.
Brahms iubea și compozitorii clasici de dinainte - Mozart și Haydn. Colecționa
primele ediții și autografe ale operelor lor și edita edițiile care se
interpretau pe scenă. Afecțiunea lui Brahms pentru perioada clasică se reflectă
și în alegerea genurilor sale: el prefera formele clasice ale sonatei,
simfoniei și concertului și compunea frecvent mișcări în forma de sonată. Deși
Brahms este adesea categorisit drept cel mai „clasic” compozitor romantic,
această etichetă nu se reflectă în lucrările sale. Împărțirea sa publică între
școala muzicală a lui Richard Wagner și cea proprie i-a câștigat această
etichetă, cum deseori critica lipsa lui Wagner de contrapuncte în compozițiile
sale. Dacă analizăm atent opera lui Brahms, observăm că este complet romantic
în stil, răvășind forma liniilor de compoziție aidoma oricărui alt compozitor
din acele timpuri. Rivalitatea între Brahms și Wagner, însă, a marcat o mare
diviziune în comunitatea muzicală, cei care erau de partea lui Brahms și cei
care preferau muzica lui Wagner. Deși Wagner reprezenta un rival feroce, spre
bătrânețe Brahms a recunoscut cât de mult aprecia compozițiile acestuia. O
influența diferită asupra lui Brahms a avut-o muzica folclorică. Brahms a
compus lucrări pentru pian și voce însumând 144 de melodii folclorice germane,
iar multe dintre liedurile sale reflectă teme folclorice sau descriu scene din
viața rurală. Dansurile ungare se aflau printre cele mai profitabile compoziții
ale sale și variantele orchestrate rămân arhicunoscute până în zilele
noastre. Brahms a fost cu siguranță
influențat și de dezvoltarea tehnologică a pianului, care a atins în esență
forma modernă în timpul vieții sale. O mare parte a muzicii de pian a lui
Brahms și multe dintre liedurile sale folosesc notele joase și pedala pentru a
obține un sunet bogat și puternic.
Ca și Beethoven,
Brahms era un iubitor al naturii și mergea adesea la plimbare prin pădurile din
jurul Vienei. Adesea aducea dulciuri pentru a le oferi copiilor. Adulților
Brahms le părea deseori brusc și sarcastic, iar uneori îndepărta alte persoane
în afara celor cu care se simțea comod. Elevul său, Gustav Jenner a scris:
„Brahms a câștigat, pe bună dreptate, reputația de a fi un morăcănos, deși
puțini ar putea fi la fel de adorabili precum el [2]”. Avea și tabieturi care
erau dezvăluite de către presa vieneză, precum vizita sa zilnică la taverna
Ariciul Roșu, favorita sa în Viena, iar presa remarca îndeosebi stilul său de a
merge cu mâinile strânse la spate, pe care îl imortaliza în caricaturi
reprezentând și un arici roșu mergând alături de el. Cei care i-au rămas
prieteni i-au fost foarte loiali, iar în schimb, el oferea loialitate și
generozitate egală. A fost prieten de-o viață cu Johann Strauss - fiul deși se
diferențiau foarte tare în compoziție. Brahms chiar s-a zbătut pentru a ajunge
la Theater an der Wien din Viena pentru premiera operetei lui Strauss, Die
Göttin der Vernunft, în 1897 înainte de moartea sa. Poate cel mai mare tribut
pe care Brahms i l-a pătut plăti lui Strauss a fost remarca sa că ar fi
renunțat la orice ce dacă i-ar fi fost dat să compună valsul Dunărea Albastră.
O anectodă datând din vremea când Brahms a făcut cunoștință cu Strauss este că
fără rușine, ultimul dintre ei a notat cuvintele „vai, nu de Brahms!” pe
autograful faimosului vals.
Începând cu anii
1860, când lucrările sale se vindeau în număr mare, Brahms chiar reușise
financiar. Prefera un stil de viață modest, însă, trăind într-un simplu
apartament de trei camere, având o servitoare. Dădea de pomană majoritatea
banilor rudelor sale și sprijinea în anonimat un număr de tineri muzicieni.
Brahms era un perfecționist extrem. De exemplu, este discutabil faptul că
simfonia pe care noi o numim Prima este prima simfonie a sa, din moment ce
Brahms adesea distrugea lucrări complete care nu se ridicau la standardele sale
de calitate. Un alt factor care a contribuit la perfecționismul lui Brahms a
fost acela că Schumann anunțase cu mult înainte că Brahms avea să devină
următorul mare compozitor după Beethoven, o prevestire pe care Brahms era
hotărît să o împlinească. Aceasta abia adăuga încrederea de sine a
compozitorului și este posibil să fi amânat crearea Primei Simfonii. Însă Clara
Schumann a notat că Prima Simfonie a lui Brahms era un produs care nu reflecta
natura reală a compozitorului, considerând exuberanta mișcarea finală drept
„prea briliantă“, ea fiind inspirată de întuneric și de mișcarea furtunoasă cu
care se deschidea simfonia. Ea a refuzat, însă, în a accepta senina Simfonie
Secundă și a fost un fan pe viață a acelei celebre lucrări în Re major, una
dintre rarele combinații compoziționale foloste de Brahms. Cât despre locul
compozitorului în istoria muzicală, care îl îngrijora atât de mult, el s-ar
simți astăzi neîndoielnic satisfăcut știind că posteritatea l-a plasat între
cei trei mari „B“ ai compozitorilor germani — Bach, Beethoven și Brahms.