Alexandru O.
Teodoreanu (n. 30 iulie 1894 - d. 15 martie 1964), cunoscut și sub pseudonimul
Păstorel, a fost un avocat și scriitor român, cunoscut epigramist, gurmand și
iubitor de vinuri, membru de seamă al boemei ieșene și bucureștene. A rămas în
literatura română prin epigramele sale. Romanul său cel mai cunoscut este
"Hronicul măscăriciului Vălătuc", pe care criticul literar George Călinescu
îl compară cu "Gargantua și Pantagruel". A fost fratele romancierului
Ionel Teodoreanu.
Primul volum publicat a fost Hronicul măscăriciului Vălătuc, aducându-i
scriitorului prețuirea unor critici prestigioși, precum Paul Zarifopol.
Activitatea literară a continuat însă mai mult intermitent. În anii '30 i-au
apărut două volume de epigrame: Strofe cu pelin de mai pentru/contra Iorga
Neculai și Vin și apă, trei cărți de proză: Mici satisfacții, Un porc de câne
și Bercu Leibovici și două volume de publicistică diversă, sub genericul Tămâie
și otravă. Poeziile apar în volumul Caiet din 1938. A scris în colaborare cu
Adrian Maniu basmul dramatizat Rodia de aur, pus în scenă la Naționalul
bucureștean în stagiunea 1929/1930. În 1957, 1966 și 1989 au apărut antologii
din proza sa, iar în 1972 un volum, tot antologic, de Versuri. În anul 1973
apare postum volumul Gastronomice, reeditat în 2000.
Opera lui Al. O. Teodoreanu a circulat și oral, iar în timpul regimului comunist chiar clandestin. După 1989, epigramistul a fost redescoperit, mai ales cu acele versuri celebre prin opoziția spirituală față de ordinea de lucruri din regimul comunist. Din păcate, unele dintre textele ce i se atribuie, mai mult vulgare decat spirituale, nu îi aparțin, iar altele circulă în mai multe variante care nu îi mai pot fi atribuite epigramistului.
Opera lui Al. O. Teodoreanu a circulat și oral, iar în timpul regimului comunist chiar clandestin. După 1989, epigramistul a fost redescoperit, mai ales cu acele versuri celebre prin opoziția spirituală față de ordinea de lucruri din regimul comunist. Din păcate, unele dintre textele ce i se atribuie, mai mult vulgare decat spirituale, nu îi aparțin, iar altele circulă în mai multe variante care nu îi mai pot fi atribuite epigramistului.
Pasiunea sa de
gurmand și iubitor de vinuri se baza pe calitățile sale gustative remarcabile.
Este îndeobște cunoscut faptul că Păstorel Teodoreanu era chemat întotdeauna să
arbitreze orice dispută în domeniul identificării și categorisirii degustării
produselor obținute din struguri, adică vinuri și coniacuri.
Calitățile sale gustative și experiența deosebit de variată și complexă pe care o avea în degustarea vinurilor românești, în special, îl făcea capabil să identifice cu o "precizie uluitoare" nu numai soiul de vin, podgoria și anul fabricației, dar și alte amănunte, cum ar fi orientarea geografică a locului pe care se găsea via din care se fabricase vinul, cât de pur era acesta (în sensul folosirii unei singure varietăți de, să zicem, Muscat Otonel), regimul pluvial al anului respectiv în locul unde se găsea via etc.
A scris și un Tratat despre vinuri, coniacuri și tehnica degustării acestora, care din păcate, rămânând doar în manuscris, este astăzi considerat pierdut.
Calitățile sale gustative și experiența deosebit de variată și complexă pe care o avea în degustarea vinurilor românești, în special, îl făcea capabil să identifice cu o "precizie uluitoare" nu numai soiul de vin, podgoria și anul fabricației, dar și alte amănunte, cum ar fi orientarea geografică a locului pe care se găsea via din care se fabricase vinul, cât de pur era acesta (în sensul folosirii unei singure varietăți de, să zicem, Muscat Otonel), regimul pluvial al anului respectiv în locul unde se găsea via etc.
A scris și un Tratat despre vinuri, coniacuri și tehnica degustării acestora, care din păcate, rămânând doar în manuscris, este astăzi considerat pierdut.
În madrigalul lui
Mircea Ionescu Quintus, se sintetizează prețuirea unanimă:
"Să-nchinăm paharul/ Pentru Păstorel/ N-a fost nici Cotnarul/ Mai spumos ca el ".
"Să-nchinăm paharul/ Pentru Păstorel/ N-a fost nici Cotnarul/ Mai spumos ca el ".
Epigrame
Fă-mă, Doamne
Fă-mă, Doamne,
morcov, ceapă,
Fă-mă, Doamne, tot ce
vrei,
Praz, dovleac,
spanac, ardei...
Dar păzeşte-mă de
apă!
Pentru subtilul...
Pentru subtilul
amator
Care-şi respectă al
său gât
E bună apa de izvor
Dar ca uzaj extern.
Atât!
Unui antialcoolic
Oare nu-ţi mai
aminteşti,
Vorba din bătrâni
lăsată?
Din beţie te
trezeşti,
Din prostie
niciodată.
Bătrânului Cotnar
Bătrânului Cotnar
nu-i sapă tronul
Vrun prinţ de viţă
nobilă, ca el,
Vrun Cabernet, Pinot
sau Ottonel,
Ci veneticul de
pripas: sifonul!
Unul bea că-i băutor
Unul bea că-i băutor,
Altul bea că-i
bestie,
Numai eu, că am umor,
Beau aşa, de chestie.