În acea vreme, Părintele şi dreptul Simeon (prăznuit pe 3 februarie) trăia în Ierusalim. Lui i s-a proorocit că nu va muri până nu va vedea pe Mesia cel promis. Prin har de sus, Sf. Simeon s-a dus la Templu chiar când Sfânta Fecioară Maria şi Sf. Iosif veneau cu Pruncul Iisus să împlinească Legea.
Simeon Iubitorul de Dumnezeu l-a luat pe prunc în braţe şi mulţumind Domnului, a rostit cuvintele pe care le auzim repetate la fiecare slujbă a vecerniei: "Acum slobozeşte pe robul Tău, după cuvântul Tău, în pace, Că ochii mei văzură mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor, lumină spre descoperirea neamurilor şi slavă poporului Tău Israel." (Luca 2:29-32). Sf. Simeon i-a spus Sfintei Fecioare: "Iată, Acesta este pus spre căderea şi spre ridicarea multora din Israel şi ca un semn care va stârni împotriviri. Şi prin sufletul tău va trece sabie, ca să se descopere gândurile din multe inimi." (Luca 2:34-35).
La Templu
se afla şi proorociţa Ana, o văduvă de 84 de ani, fiica lui Fanuel (3 februarie)"
şi nu se depărta de templu, slujind noaptea şi ziua în post şi în rugăciuni. Şi
venind ea în acel ceas, lăuda pe Dumnezeu şi vorbea despre Prunc tuturor celor
ce aşteptau mântuire în Ierusalim."
(Luca 2:37-38).
În icoana care reprezintă această sărbătoare proorociţa Ana ţine un pergament
în mână pe care scrie: "Acest prunc a adus cerul şi pământul."
Înainte de naşterea lui Hristos, bărbaţii şi femeile drepte în credinţă trăiau
cu speranţa venirii lui Mesia cel promis. Drepţii Simeon şi Ana, ultimii
credincioşi din Legea Veche, au fost consideraţi vrednici de a-L întâmpina pe
Mântuitorul în Templu.
Sărbătoarea Întâmpinării Domnului este una din cele mai vechi sărbători
religioase creştine. Noi avem slujbe închinate acestei sărbători, întocmite de
sfinţii episcopi Metodie din Patara (+ 312), Chiril al Ierusalimului (+ 360),
Grigorie Teologul (+ 389), Amfilohie din Iconium (+ 394), Grigore de Nyssa (+
400) şi Ioan Hrisostom (+ 407). În ciuda originilor sale antice, această
sărbătoare nu a fost prăznuită atât de fastuos decât din sec. al VI-lea.
În anul 528, în timpul împăratului Iustinian, un cutremur mare a ucis mulţi
oameni în Antiohia. După această nenorocire au mai venit şi altele: în 541 a
izbucnit o epidemie de ciumă groaznică în Constantinopol, omorînd mii de oameni
în fiecare zi. În această perioadă de mari suferinţe au început să se facă
slujbe speciale (litii) de izbăvire de rău, mai ales în timpul sărbătorii
Întâmpinarea Domnului şi ciuma a încetat. Astfel, pentru a da slavă lui
Dumnezeu, biserica a ridicat la un rang mai înalt această sărbătoare. Mai mulţi
imnografi ai bisericii au împodobit această sărbătoare cu imnurile lor: Sf.
Andrei Criteanul în sec. al VII-lea, Sf. Cosma Episcopul Maiumei, Sf. Ioan
Damaschin, Sf. Gherman Patriarhul Constantinopolului în sec. al VIII-lea şi Sf.
Iosif Arhiepiscopul Tesalonicului în sec. al IX-lea.