Johann
Sebastian Bach (pronunție în germană: /joːhan zebastjan bax/ n. 31 martie 1685, Eisenach —
d. 28 iulie 1750, Leipzig) a
fost un compozitor german și
organist din perioada barocă,
considerat în mod unanim ca unul dintre cei mai mari muzicieni ai lumii.
Operele sale sunt apreciate pentru profunzimea intelectuală, stăpânirea
mijloacelor tehnice și expresive și pentru frumusețea lor artistică.
Biografie
Johann
Sebastian Bach s-a născut într-o familie de muzicieni profesioniști. Tatăl său, Johann
Ambrosius Bach, era muzician de curte, având sarcina de a organiza
activitatea muzicală cu caracter profan a orașului, dar și funcția de organist
al bisericii locale. Mama sa, Elisabeth Lämmerhirt, a murit de timpuriu, urmată
curând după aceea de tatăl său, când Johann Sebastian avea numai 9 ani. Rămas
orfan, a plecat la fratele său mai mare, Johann
Christoph Bach, organist la Ohrdurf.
Aici a început să execute primele motive muzicale la orgă,
dovedind o înclinație deosebită pentru acest instrument. Dorința de a se
perfecționa l-a făcut să viziteze pe cei mai cunoscuți organiști din acea
perioadă, ca Georg Böhm, Dietrich
Buxtehude șiJohann
Adam Reinken. În 1703 obține primul post de organist în
orășelul Arnstadt;
datorită virtuozității sale deja evidente, a fost angajat într-o poziție mai
bună ca organist în Mühlhausen. Unele din primele compoziții
ale lui Bach datează din această epocă, probabil și celebra „Toccata și Fuga
în Re minor".
În 1708,
Bach obține postul de organist de curte și maestru de concerte la curtea
ducelui de Weimar.
În această funcție avea obligația de a compune nu numai muzică pentru orgă, dar
și compoziții pentru ansambluri orchestrale, bucurându-se de protecția și
prietenia ducelui Johann Ernst,
el însuși compozitor. Pasionat de arta contrapunctului,
Bach a compus majoritatea repertoriului de fugi în timpul activității sale în
Weimar. Din această perioadă datează celebra compoziție „Clavecinul bine
temperat” (germană: Wohltemperiertes
Klavier), care include 48 preludii și fugi, câte două pentru fiecare gamă
majoră și minoră, o lucrare monumentală nu numai prin folosirea magistrală a
contrapunctului, dar și pentru faptul de a fi explorat pentru prima dată
întreaga gamă tonală și multitudinea intervalelor muzicale.
Din
cauza deteriorării raporturilor cu ducele Wilhelm Ernst, Bach este nevoit să
părăsească Weimarul în 1717,
transferându-se la curtea prințului Leopold
de Anhalt-Cöthen. În acest timp, compune cele 6 concerte
brandenburgice, precum și suitele pentru violoncel „solo”, sonatele și
partitele pentru vioară „solo” și suitele orchestrale.
În 1723,
Johann Sebastian Bach este numit cantor și director muzical la biserica St.
Thomas din Leipzig.
Bach avea sarcina, pe de o parte, de a preda muzica elevilor de la școala de
canto, pe de altă parte, să furnizeze compoziții muzicale celor două biserici
principale din Leipzig, compunând câte o cantată în fiecare săptămână,
inspirate din lecturile biblice duminicale. Pentru zilele festive, Bach a
compus cantate și oratorii de o deosebită frumusețe, ca Patimile după Matei
pentru Vinerea patimilor, Magnificat pentru Crăciun ș.a. Multe dintre operele
acestei perioade sunt fructul colaborării cuCollegium Musicum din Leipzig sau reprezintă compoziții
așa-zise erudite, ca cele patru volume de exerciții pentru clavecin, partitele
pentru pian, Variațiunile Goldberg, Arta Fugii, Concertul italian ș.a.
Johann
Sebastian Bach s-a căsătorit în 1707 cu Maria Barbara, cu care a avut 7 copii,
din care numai 4 au supraviețuit bolilor copilăriei. După moartea primei sale
soții, Bach s-a recăsătorit în 1721 cuAnna
Magdalena Wilcke, o tânără soprană, cu care - deși cu 17 ani mai
tânără ca el - a avut o lungă căsnicie fericită. Împreună au avut 13 copii.
Toți fiii lui Bach au arătat o deosebită dotare pentru muzică, mulți dintre ei
devenind muzicieni consacrați, așa Wilhelm
Friedemann Bach, Johann
Gottfried Bernhard Bach, Johann
Christoph Friedrich Bach, Johann
Christian Bach și Carl Philipp
Emanuel Bach.
Operele
lui Johann Sebastian Bach au fost clasificate și catalogate în 1950 de muzicologul Wolfgang
Schmieder în Bach-Werke-Verzeichnis (Catalogul operelor lui Bach: BWV)
și sunt numerotate ca atare.
Bach nu s-a rupt de viața omului și de
idealurile sale. Vastitatea și diversitatea temelor bachiene, clocotul mereu
viu al muzicii sale îndreptățesc cuvintele lui Beethoven:
„Nu pârâu, ci ocean trebuia să se numească” (în germană, Bach=pârâu).
Trăind într-o epocă în care omenirea
se afla în pragul noilor împliniri clasice și când aristocrația feudală primea,
rând pe rând, lovituri ce-i grăbeau sfârșitul, Bach a asimilat variatele
tendințe care se încrucișau în spiritualitatea vremii. Cu uriașa sa forță
morală și sevă creatoare, Bach a configurat variate expresii, turnate în
perfecte arhitecturi sonore. Ducând la perfecțiune formele plămădite însecolul al
XVII-lea, Bach exprimă în muzica sa cele mai înalte idei și năzuințe
umane.
S-a născut la 21 martie 1685,
la Eisenach, în ținutul Turingiei,
unde familia Bach era cunoscută prin numărul mare de muzicieni pe care i-a dat.
Arborele genealogic al familiei Bach începe cu Veit Bach (cca 1550-1619),
un brutar cu recunoscute aptitudini muzicale. În această familie cultivarea
muzicii a devenit o tradiție, mulți membri îndeletnicindu-se cu muzica, fie ca
profesioniști, fie ca amatori. Tatăl lui Sebastian, Johann Ambrosius, era un
modest muzician, împovărat de o familie numeroasă cu opt copii, dintre care
i-au rămas în viață patru, Sebastian fiind mezinul.
Rămas orfan la zece ani, fratele mai
mare J. Christoph, organist la Ohrdurf, îl ia la el și-l instruiește în
domeniul muzicii, al clavecinului și al compoziției. Elev al lui Johann Pachelbel, unul dintre renumiții
organiști germani ai vremii, J. Christoph i-a asigurat o severă educație, ce
contravenea năzuințelor copilului, căci în el mocnea deja flacăra artistului.
Simțind nevoia unui orizont mai larg, micul Johann copia pe furiș compoziții
ale renumiților organiști, J. Pachelbel, J. Froberger, J. K. Kerl. Încorsetarea
în regulile severe i-a servit însă la obținerea unei virtuozități de scriitură
polifonică, atât de necesară artistului în mânuirea cu lejeritate a mijloacelor
de exprimare.
După cinci ani (1700),
se mută la Liceul din orașul Lüneburg, unde devine și corist la biserica
Sfântul Mihail. Timpul petrecut la Lüneburg are mare importanță, deoarece aici
cunoaște în biblioteca școlii creații de Palestrina, Lasso, Schütz, Schein,
Scheidt, Pachelbel ș.a. Tot aici îl are printre îndrumători pe organistul Georg Böhm,
elev al lui J. Reincken și continuator al școlii germane nordice de orgă. De la
reprezentanții acestei școli, Bach și-a însușit stilul amplu și fastuos, precum
și dramaturgia și lirismul acestei muzici de orgă. De la Böhm preia tradiția
prelucrării polifonice a coralelor, pe care o va duce la mare înflorire în
formele bazate pe coral. Dornic să asimileze cât mai mult, se îndreaptă spre
Hamburg pentru a-l auzi și cunoaște pe organistul și compozitorul Johann Adam
Reincken.
Lipsit de mijloace pentru a urma
Universitatea, la terminarea școlii din Lüneburg este nevoit să se angajeze ca
muzician la diferite curți și, astfel, începe să se lovească de vicisitudinile
vieții de muzician, aflat în slujba unui senior sau a unui consiliu comunal.
După câteva luni petrecute ca violonist la curtea din Weimar,
s-a angajat ca organist la Arnstadt (1704-1707),
dar îndatoririle postului nu-i puteau satisface aspirațiile muzicale și nici
nu-i erau favorabile evoluției sale artistice. Atât calitatea muzicii ce
trebuia executată, cât și nivelul scăzut de profesionalism al coriștilor, pe
care trebuia să-i învețe în continuu, nu puteau contribui la dezvoltarea sa.
În
perioada de timp petrecută la Arnstadt,
el cere un concediu de patru săptămâni și pleacă pe jos la Lübeck.
Aici, bătrânul D. Buxtehude, în vârstă de 68 de ani, își desfășura activitatea
de organist, cântând atât la slujbe, cât și la acele „Abendmusiken„. În
loc de patru săptămâni, el rămâne patru luni, timp în care își însușește
procedeele componistice și instrumentale ale marelui organist. Acest fapt a
provocat indignarea conducătorilor bisericii din Arnstadt, așa încât, după
scurt timp, s-a mutat la Mühlhausen, unde se căsătorește cu vara sa, Maria Barbara
Bach. Climatul spiritual nefiindu-i nici aici favorabil, în anul 1708 pleacă la Weimar,
unde activează ca organist și muzician al curții. În anii petrecuți ca muzician
la curtea ducală din Weimar (1708-1717)
și apoi la Köthen (1717-1723)
și-a îndreptat privirile înspre muzica de cameră, studiind cu râvnă opera
compozitorilor contemporani germani, francezi și italieni, transcriind
numeroase lucrări ale acestora pentru orgă și clavir. La Weimar a transcris
concerte pentru orgă (6) și pentru clavir (18) din creația lui Vivaldi, Corelli, Benedetto
Marcello, Telemann.
Alteori, el prelucra numai anumite teme, utilizate în ample fugi (din Legrenzi,
Albinoni, Corelli).
Ca muzician de curte, Bach a cunoscut
bine muzica franceză, printru-un elev al lui Lully, prezent la curtea de la
Celle. Curțile numeroșilor principi germani, oricât de neînsemnați ar fi fost
ei, se întreceau în a imita fastul și strălucirea curții regale franceze. Versailles-ul dădea tonul modei în Europa
și micii principi germani căutau să-l imite, organizând serbări și recepții
somptuoase, în care muzica avea un rol însemnat. Cei mai înstăriți își
permiteau să țină chiar un teatru de operă.
În muzica de cameră, arta
claveciniștilor francezi, cu ornamentația rococo-ului,
s-a răspândit și la curțile germane. Bach a asimilat acest stil și pe cel al
violoniștilor italieni, dar a trecut aceste modalități de exprimare prin
propriul său filtru creator. Din arta claveciniștilor francezi a surprins
elemente viabile, și anume grația și spontaneitatea melodică, înlăturând
ornamentația inutilă sau dăunătoare clarității. Iar din muzica italienilor a
preluat cantabilitatea, evitând linia melodică emfatică sau prea încărcată de
ornamentică.
Din timpul șederii la Weimar, datează
celebra întâlnire a lui Bach cu organistul francez Jean
Louis Marchand. Invitat la curtea regală din Dresda,
în anul 1717,
pentru un turnir muzical cu acest organist, Bach și-a uimit adversarul prin variațiunile
improvizate la clavecin, încât, în preziua turnirului Marchand a plecat pe
neașteptate.
La
Weimar a scris cele mai bune lucrări pentru orgă, în schimb la Köthen, neavând
o orgă pe măsura cerințelor sale, și-a îndreptat atenția spre muzica instrumentală
de cameră. Aici a scris cele șase Concerte brandenburgice (1721),
comandate de markgraful Christian Ludwig de Brandenburg, și o parte din
cantatele sale laice. În anul 1720,
la Köthen, îi moare soția. După un an, se recăsătorește cu Anna Magdalena
Wülken, muziciană cu o frumoasă voce de soprană și aptitudini muzicale, căreia
îi dedică, pentru studiu, acele gingașe Klavierbüchlein, colecții de mici piese
pentru începători. În 1720, a încercat să ocupe postul de organist la biserica
Sfântul Iacob din Hamburg, dar, în locul lui, a fost preferat un muzician rămas
anonim. Aici va cânta și la orga bisericii Sfânta Ecaterina, în fața organistului
Reinecke. Acesta, auzindu-l cu ani în urmă realizând variațiuni pe diferite
teme, a exclamat cu entuziasm: „Credeam că nu mai există această artă; văd că
încă mai trăiește în dumneavoastră.”
În anul 1723 s-a stabilit la Leipzig
în calitate de cantor la biserica Sfântul Toma, unde avea obligația de a
instrui copiii din cor în ale muzicii, de a scrie, de a repeta cu coriștii
școlii și de a executa în fiecare săptămână câte o nouă cantată. Condițiile
istovitoare de lucru, dar mai ales atitudinea obtuză și chiar răuvoitoare a
conducătorilor orașului sau ai bisericilor (el va dirija și corul bisericii
Sfântul Nicolae), de care depindea, și grijile familiale au înnegurat viața
genialului muzician. În pofida greutăților și a climatului muzical cu totul impropriu
unei creații de larg orizont, Bach scrie în ultima perioadă a vieții sale cele
mai mari și mai valoroase lucrări: cantatele „tragice”, Magnificat, Pasiunile
și Missa în si minor.
Cu
ocazia vizitei făcute la Berlin (1747) regelui flautist Friedrich al II-lea al
Prusiei, (la curtea căruia funcționa ca clavecinist fiul său K. Philipp
Emanuel) Bach a improvizat o magnifică fugă pe searbăda temă dată de rege.
Întors la Leipzig, a scris pe această temă șapte ricercare, două canoane și o
sonată á tre (pentru flaut, vioară și clavir). Reunite, aceste piese au fost
trimise regelui sub titlul de Ofrandă muzicală, reprezentând exerciții de
polifonie și demonstrații de virtuozitate tehnică.
Între anii 1729-1740 a condus și
“Collegium musicum”, societate muzicală studențească fondată de Telemann, fapt
care i-a prilejuit crearea unor piese 159 instrumentale, uverturi-suite și
cantate laice. Deși n-a scris muzică de operă, el se interesa de creația
dramatică, urmărind spectacolele de la Teatrul de Operă ale curții din Dresda.
Aici fusese adus, în 1717, venețianul Antonio Lotti, iar mai târziu, saxonul
italienizat Johann Adolf Hasse, care a condus viața muzicală din Dresda. Cele
două solo cantate italiene, „Amorul trădător” și „Nu știu ce-i durerea”, precum
și „Cantata cafelei”, sunt mărturii ale contactului său cu opera în stil
italian.
În vremea sa s-a construit prima
claviatură cu ciocănele, Hammerklavier-ul (1701), prevăzut cu dispozitiv de
oprire a vibrației coardelor (Dämpfer, étouffeur).
Cunoscut pentru virtuozitatea execuțiilor sale, Bach era adesea invitat să
încerce noile instrumente construite. El însuși perfecționase instrumentul,
încercând construirea așa-numitei viola
pomposa, de dimensiuni mai mari decât viola
da gamba și a propus
construirea unui Lautencymbal cu corzi de metal și maț, pentru
efecte timbrale speciale. Spre sfârșitul vieții, Bach a încercat să-și
tipărească lucrările, luând personal parte la pregătirea plăcilor de zinc, fapt
ce a contribuit la orbirea sa. O scurtă perioadă de revenire a vederii (de 10
zile) a precedat sfârșitul său din anul 1750.
Din cei 21 de copii pe care i-a avut,
au supraviețuit opt: 4 fete și 4 băieți. Fiica cea mai mare, având o voce
frumoasă de soprană, s-a ocupat de muzică, iar cei patru fii au devenit
importanți muzicieni. organist și compozitor, Wilhelm Friedmann (1710-1784),
supranumit “Bach din Halle” va fi unul din întemeietorii noului stil galant și
un precursor al simfoniei și al liedului german. Clavecinistul regelui Prusiei
și capelmaestru la Hamburg, al doilea său fiu, K. Philipp Emanuel (1714-1788),
“Bach de Berlin și Hamburg”, a contribuit la statornicirea formei de sonată și
la înnoirea tehnicii pianistice. Johann Christoph (1732-1795), numit “Bach din
Bückeburg”, s-a remarcat prin calitățile sale de organist în acest oraș. Un
ultim fiu, Johann Christian (1735-1782), “Bach din Milano și Londra” a suferit
o influență italiană ca elev al lui Padre Martini. Stabilindu-se la Londra, a
devenit compozitorul preferat al curții regale, scriind muzică în stil italian,
simfoniile lui contribuind, în oarecare măsură, la crearea genului ce va domina
a doua jumătate a veacului al XVIII-lea.
Creația
bachiană nu este numai o sinteză artistică a stilurilor muzicale care se
încrucișau la începutul secolului al XVIII-lea, ci și o încununare a evoluției
muzicii polifonice și un moment de vârf al epocii Barocului. La baza limbajului
său muzical stă coralul protestant, cu linii melodice provenite nemijlocit din
creația populară. Această rădăcină în arta populară constituie cheia de boltă a
expresivității operei sale, în pofida aspectului ei aparent abstract.
Ca slujitor al bisericii, muzica sa a
fost intim legată de serviciile religioase, numeroase pagini fiind mărturii ale
profundei sale evlavii. Deși a crezut neștirbit în fericirea vieții veșnice, în
creația sa nu a redat omul împăcat, care așteaptă cu seninătate viața de
dincolo, ci omul cu toate îndoielile, cu nesfârșitele sale ispite și căderi. În
antiteză, aduce imagini luminoase și înălțătoare, ancorate în neclintita
credința a prezenței divine în viața omului.
Fire echilibrată și modestă, el și-a
dedicat creația preamăririi lui Dumnezeu și înălțării spirituale a omului. De o
smerenie rară, Bach își începea fiecare lucrare cu rugăciunea “Iisuse, ajută-mă”
și o sfârșea cu inscripția “numai pentru slava lui Dumnezeu”.
Opera
Printre
lucrările muzicale ale lui Johann Sebastian Bach se găsesc numeroase corale
protestante prelucrate, care au la bază melodii de origine populară. Astfel,
cântecul „Innsbruck, trebuie să te părăsesc” îl regăsim sub forma coralului „O,
lume, trebuie să te părăsesc”, iar cântecul de dragoste „O dată m-aș plimba”
este adaptat pentru textul „De Dumnezeu nu mă despart”. Admirabilul coralHerzlich
tut mir verlangen („Din inimă
doresc”, adaptat de Hassler dintr-o culegere de cântece laice), prelucrat de
Bach în diferite variante, nu este altceva decât cântecul „Inima îmi este
cutremurată”. Acest coral apare ca un laitmotiv în „Patimile după Matei”.
Nu numai cântecul popular german
constituie fondul melodic al coralelor, ci și cel al altor popoare. Astfel, o
melodie din colecția “Balletti” de Giovanni Gastoldi apare în coralul „În tine
îmi este bucuria”, iar chansonul „Mi-ajung toate durerile” se regăsește într-un
coral din „Patimile după Matei”. Și din colecția de psalmi, realizată de
Clément Marot în colaborare cu compozitorul Claude Goudimel, Bach a prelucrat
numeroase melodii. Amintim coralul „Când vom fi în cele mai mari primejdii”
(dedicat ginerelui său, Emmanuel Altnikol), care are melodia împrumutată din
această colecție.
Muzica
religioasă, creată pe baza acestor corale, are o puternică tensiune emoțională
și viguroasă expresivitate. Desigur, prelucrările sale armonice n-au lăsat
intact sensul originar al liniilor melodice, fapt ce ilustrează poziția sa față
de texte. El schimbă des destinația unor cantate, mergând până la includerea în
lucrările religioase a unor fragmente din creațiile laice. Religioasă sau
laică, vocală sau instrumentală, de cameră sau de concert, muzica sa, de un
evident lirism, apare ca o profundă meditație asupra existenței și a marilor
idealuri umane.
Omul Bach este mereu prezent în
creația sa, fie ea destinată unui moment al serviciului divin sau ca piesă
concertantă pentru salonul vreunui principe, fie ea exercițiu didactic sau
demonstrație tehnică. Așa ne explicăm faptul că un anumit coral sau cantată
circulă dintr-o lucrare într-alta, indiferent de caracterul și scopul piesei.
Constrâns de obligațiile cotidiene ale funcțiilor sale, Bach trebuia să producă
la comandă piese ocazionale. Deși poseda un imens rezervor creator, în unele
lucrări găsim fragmente inedite ce alternează cu altele utilizate anterior. Cu
toate acestea, în muzica sa nu găsim nimic artificial, ci întotdeauna transpare
un autentic suflu artistic, realizat cu melodii de adâncă vibrație emoțională
și robustețe ritmică, care străbat construcții polifonice grandioase. Chiar și
atunci când folosește procedeul variațional, utilizat uneori în scop figurativ,
el creează imagini de o uimitoare diversitate. „Passacaglia în do minor” (1716)
pentru orgă este o dovadă impresionantă a modului cum configurează imagini
contrastante pe aceeași temă.
Cantatele sale religioase, scrise
pentru duminicile și sărbătorile de peste an, variază ca număr de părți (două
sau trei) și cuprind arii, coruri, corale și pagini orchestrale. Unele arii au
și forma ariei da capo. Cantatele sunt acompaniate de orgă sau orchestră,
cărora le conferă ample preludii și interludii. Bach a scris și solo cantate
pentru o voce, cu acompaniament de orgă sau orchestră. În “cantatele tragice”,
scrise la Leipzig, tragismul suferințelor, exprimat în text, a solicitat o
muzică în care și-a zugrăvit zbuciumul său sufletesc. „Am suferit mult”,
„Lacrimi, griji, îndoieli” sau „Lume mincinoasă, nu mă încred în tine” sunt
câteva titluri sugestive care oglindesc chinurile sale, dar și ale omului
dintotdeauna. Uneori întâlnim și elemente eroice, prezente în Cantata Reformei,
despre care Heine spunea că este „Marseillaise-a Reformei”. Din cele 295 de
cantate religioase, posterității i-au parvenit doar 191, publicate mai târziu
de „Societatea Bach”.
Cantatele
laice (circa 20) ocupă un loc mai modest în creația sa, însă au o deosebită
însemnătate pentru limbajul vocal. Deși au un caracter ocazional omagial, ele
ne oferă aspecte multilaterale ale concepției sale componistice. Din vremea
petrecută la Weimar și Köthen datează „Cantata vânătorească” și „Cantata
primăverii”, în care zugrăvește natura. Aceeași tendință de descripție bucolică
o găsim și în cantatele omagiale „Împăcarea lui Aeolus” și „Curgeți, valuri
zglobii”. Denumite de către Bach „dramma per musica„, în unele cantate,
precum „Alegerea lui Hercule” și „Întrecerea dintre Phoebus și Pan” (1731),
adoptă tematica mitologică. Apelează și la umor în „Cantata cafelei” (1732), o
burlescă a vieții citadine, sau în „Cantata țărănească – Avem un nou stăpân”,
în care imaginile pitorești ale vieții rustice sunt redate prin autentice
motive populare de dans.
Cantatele sale laice ne arată cât de
mult a influențat stilul de operă muzica sa. Se știe că la Hamburg, opera
germană crease un gen de operă biblică, favorizând pătrunderea stilului
dramatic în muzica religioasă. Acest fapt va fi resimțit în Pasiuni,
„Magnificat” și în „Missa în si”. Stilul operei italiene este vizibil în
cantata-solo „Amorul trădător” și în „Nu știu ce-i durerea”. Unele fragmente
din cantatele profane le-a întrebuințat și în cele religioase. Astfel, cantata
omagială „Se înalță cu bucurie” a fost executată pentru trei persoane diferite,
schimbându-se în text numele dedicatorului, și apoi a fost transformată în
cantată religioasă. Din cantata „Alegerea lui Hercule” câteva numere au trecut
în „Oratoriul de Crăciun”, iar cantata „Înălțimea sa, Leopold” a devenit
religioasă, înlocuind alteța sa cu Dumnezeu.
Deși a dezvoltat mult dimensiunile
cantatelor, Bach nu a ajuns la operă, întrucât nu i s-a oferit ocazia de a
scrie în acest gen. În schimb, potențele sale dramatice le-a valorificat în
muzica vocal-simfonică. Prima lucrare religioasă este „Magnificat” (1723), un
oratoriu cu arii, coruri și pagini orchestrale, executat la slujba de vecernie
de la Crăciun, Paști și Rusalii. Textul este latin, fiind extras din Evanghelia
lui Ioan. Alături de caracterul jubilant al textului, muzica dă luminozitate și
strălucire grandioasă lucrării. Încadrată în serviciul religios și cântată după
predică, „Magnificat” conține 12 numere, dintre care cinci coruri, cinci arii,
un duet și un terțet. Corurile sunt dominate de atmosfera bucuriei sincere, iar
în arii găsim linii melodice ce au simplitatea cântecului popular. Este o
muzică care exprimă bucuria comuniunii cu Dumnezeu, smerenia omului evlavios și
speranța sa în milostivirea cerească.
Dacă în „Magnificat” domină o muzica
însorită, în Pasiuni găsim pagini de o adâncă tensiune dramatică, ele fiind, de
fapt, oratorii scrise pentru Vinerea din preajma Paștelui, când și în biserica
protestantă se celebrează Patimile lui Christos. Creată de H. Schütz, în
secolul al XVII-lea, Pasiunea a devenit tradițională în muzica religioasă
germană. Tema ei constă în nararea Patimilor lui Christos, răstignit pe cruce,
subiectul oferind compozitorilor un bogat material pentru zugrăvirea unor
intense trăiri umane. Pătimirile cumplite ale Fiului lui Dumnezeu, supus unor
atroce schingiuiri, durerea Fecioarei Maria care își vede Fiul răstignit, scena
judecării Sale, cu participarea maselor care cer grațierea unui delincvent,
toate sunt elemente ale unei drame care vor genera o muzică de un adânc
dramatism.
În
biserica protestantă textele acestor Pasiuni nu erau exclusiv biblice. Traduse,
ele alternau cu intervenții poetice ale autorilor libretului. Caracteristică
pentru pasiune este prezența unui recitator, reprezentând evanghelistul, care
redă pasajele narative prin recitativ. Se pare că Bach a scris cinci Pasiuni,
dintre care s-au găsit, în mod cert, două: Johannespassion (1723), retușată în mai multe rânduri,
și Matthäuspassion (1729), cea mai izbutită.
Patimile
după Ioan și Matei au o construcție asemănătoare, cuprinzând recitative, arii,
coruri, corale și pagini orchestrale. Fragmente din Patimile după Marcu, a
cărei manuscris s-a pierdut, le regăsim în „Oda funebră” (1732), scrisă la
moartea reginei Christina Eberhardine, soția regelui de Saxa, Frederic August.
În afara coralului, care este pivotul secțiunilor, a fragmentelor recitativice,
narative și a micilor scene cu participarea soliștilor-personaje, în Pasiuni
există o serie de arii și ansambluri corale executate ca adevărate comentarii.
Sunt fragmentele cele mai puternice ca expresie, fiindcă desfășurarea vocală,
într-un perpetuu arioso închegat pe o temă-idee, se face cu însoțirea unui
instrument solist, care repetă necontenit respectiva temă-idee pe diferite
trepte.
Ansamblurile ample nu reprezintă
totdeauna personaje colective, ci adesea doar gândurile și comentariile autorului
însuși. Adeseori, Bach dă liniei vocale o linie complementară, executată de un
instrument solist, încadrând melodia corală în țesătura instrumentală și,
totodată, lărgind orizontul expresiv. Ariile sunt comentarii lirice cu
mijloacele de exprimare ale epocii. Zguduitoarea arie „Îndură-te Doamne”, prin
patosul interiorizat și profund, redă căința amară a lui Petru, după ce s-a
lepădat, ca un mare laș, de Christos. Corurile și coralele, similar corurilor
tragediei antice, participă și subliniază acțiunea. Pagini solemne, coralele
invită la reculegere și meditație, în schimb, corurile sunt elementul dinamic,
subliniind fervoarea pasiunii și compasiunea eroilor. Cu ajutorul recitativului
evanghelistului sunt narate faptele din momentul în care Christos le spune
ucenicilor săi că va fi prins și răstignit, drama continuând cu trădarea,
judecata, batjocura, chinurile pe cruce și moartea lui Iisus. Cu mijloace
accesibile, realizează expresia muzicală a celor mai puternice sentimente
umane, muzica sa dovedind putere de exprimare emoțională, caracterizări
muzicale puternice și tratări simfonice de mare dramatism.
Descrierea elocventă a Patimilor lui
Iisus într-o muzică dominată de patosul durerii a contribuit la dimensiunea
neobișnuit de mare a Pasiunilor și la depășirea limitelor stilistice admise de
biserică, fapt ce a nemulțumit pe ierarhii bisericii și, mai ales, pe pietiști.
Așa se explică de ce Patimile după Matei n-a mai fost executată după moartea
lui Bach, deși lucrarea este una dintre cele mai complexe din repertoriul
religios. Abia după o sută de ani de la crearea ei, Mendelssohn a făcut-o
cunoscută lumii, executând-o la Berlin, în 1829. Ultima mare lucrare religioasă
este Missa în si minor, cunoscută și sub numele de Missa Înaltă. Primele ei
părți au fost scrise în 1733 și ultimele în anul 1738. Creată pentru cultul
catolic, ea a fost dedicată principelui elector de Saxa, Frederic August. Bach
apelează la imnurile missei, apte a reda trăirile umane cu deosebită pregnanță.
Mai variată ca expresivitate, în această lucrare folosește un material melodic
mai divers. Alături de cântecul gregorian (de ex. Credo), apar teme cu ritm alert
de dans stilizat cu vădit caracter pastoral. Crucifixus este un grăitor exemplu al evocării
durerii umane. Textul latin nu are importanță în desfășurarea muzicală și în
succesiunea imaginilor unei părți. Cuvintele sunt repetate până ce ideea
muzicală întreagă este conturată. Generalizând, Bach dă puternice imagini
contrastante ale întristării și bucuriei, ale jertfei și biruinței, ale morții
și vieții. Este deosebit de importantă această missă pentru modul cum Bach a
pus virtuozitatea contrapunctică în slujba expresiei. Dacă în „Ofranda
muzicală” și „Arta fugii” virtuozitatea de scriitură polifonică este un scop,
în Missă contrapunctul, canonul și fuga, în cele mai ingenioase împletiri, sunt
valoroase mijloace de exprimare muzicală, lucrarea fiind considerată de către
Hubov o “enciclopedie a artei contrapunctice”. Numeroase corale de mici
dimensiuni, de mare simplitate și cu structură armonică, participă la
desfășurarea dramei și subliniază expresia prin mijloace diversificate.
Cele
trei oratorii ale sale sunt cantate mai dezvoltate, în care autorul înlănțuie
piese din cantatele anterioare. Astfel, Oratoriul de Crăciun (1734) este alcătuit
dintr-un ciclu de șase cantate, scrise pentru zilele de Crăciun, Anul Nou și
Bobotează. Din cele 51 de numere ce alcătuiesc oratoriul, 17 provin din cantate
laice. Celelalte oratorii, de Paști (1735) și de Înălțare, nu prezintă un
interes deosebit. Lucrări religioase sunt și motetele, scrise în stil
polifonic, deși în acel timp își croise drum motetul univocal acompaniat. În
creațiile sale vocale, de cele mai multe ori vocea este tratată ca un
instrument, textul rămânând numai ca jalon de susținere. Astfel că imaginile
muzicale se realizează nu prin succesiuni de imagini legate de sensul textului,
ci prin abstractizare și generalizare de către întregul piesei.
Ca muzician de curte la Weimar și
Köthen și în calitate de conducător al “Collegium musicum” studențesc de la
Leipzig, Bach a fost nevoit să scrie și muzică instrumentală de cameră, gen în
care regăsim concepția sa și pregnant imagini ale vieții omului. În muzica de
orgă Bach face sinteza artistică între stilul tradițional al organiștilor
germani, cunoscut prin Böhm și Buxtehude, și cel al organiștilor italieni, al
căror reprezentant de frunte este Frescobaldi.
De la primii preia formele ample (toccate, fantezii, preludii), cu desfășurări
polifonice încărcate și expresii grave, iar de la italieni, cantilena, de o
puternică vibrație emoțională, și o formă mai limpede, mai puțin încărcată.
La baza muzicii sale de orgă stă coralul,
prezent sub forma coralului variat sau a fanteziei pe temă de coral. În volumul Orgelbüchlein (Cărticică de orgă), destinat predării
artei organistice, găsim șiChoralvorspielen (preludii ale coralelor), improvizații
pe teme de coral. În corale, în sonatele și concertele pentru orgă predomină
țesătura vertical armonică. Cele „Opt mici preludii și fugi”, ca și
„Passacaglia”, au fost scrise pentru clavecin cu două claviaturi și pedală. În
celebra „Toccată și fugă în re minor”, toccata este o concisă piesă
improvizatorică, urmată de severa construcție a unei fugi la patru voci. În
canzone, el este influențat de stilul luminos al italienilor. În schimb, în
toccate și fugi, cu imagini atât de variate și de puternice, a îmbinat
gravitatea și patosul organiștilor germani cu suavitatea și sugestiva cantilenă
italiană. Și în muzica de orgă, ca și în creația vocal-simfonică, îmbină stilul
somptuos și solemn cu efuziunea lirică intensă. Cea mai subiectivă este muzica
de orgă, întrucât ea își are rădăcinile în improvizație, în muzica spontană
izvorâtă fără premeditare din sufletul creatorului. De fapt, renumele său
printre contemporani nu se datora atât compozitorului, ci inegalabilului
improvizator.
În
genul muzicii de cameră, instrumentul preferat a fost clavecinul. În timpul
vieții sale, pe lângă clavecin și clavicord, ce mai supraviețuiau, a apărut în
practică acel „Hammerklavier„, pianul cu ciocănele, denumit mai târziu pianoforte (în românește: pianoforte sau și
pian), pentru faptul că mecanismul lui dădea posibilitatea realizării unor
nuanțe pe care clavecinul le producea doar cu registre de octaviere.
În muzica de clavecin distingem trei
categorii de lucrări: de cameră, concertante și didactice. Lucrările sale de
cameră sunt Suitele, piese în care duce la perfecțiune lucrările provenite din
muzica de dans. Deși părțile component ale suitei poartă titlurile dansurilor,
măiestrita lor tratare polifonică face să dispară orice urmă de finalitate
coregrafică, încât piesele apar ca exprimând meandrele vieții omului. Suitele,
denumite mai târziu franceze, engleze, conțin părți provenite din dans, la fel
și Partitele (suitele germane, 1726-1731). Suitele franceze (1706-1722) vădesc
influența elegantului stil francez și conțin, ca și cele engleze (1706-1725),
piese provenite din dansuri, ca și partitele. Dar Bach nu se rezumă numai la
cele patru dansuri tipice: allemanda, couranta, sarabanda, giga, ci amplifică
suita, introducând și alte dansuri, ca menuete, gavote, poloneze sau chiar
„arii”.
Interesantă este „Fantezia și fuga
cromatică”, cu un suflu nou și îndrăzneț prin frecvente cromatisme, dar și Goldberg-Variationen (1742), o arie cu 30 de variațiuni,
care marchează un moment important din istoria temei cu variațiuni. Compuse pe
tema unei arii, variațiunile nu sunt numai prezentări succesive ale temei, ci
imagini foarte diverse, realizate prin diferite mijloace: canon, fugato, ariete
lirice, piese de dans, iar la sfârșit, un quodlibet, un joc de improvizație
muzicală, construit din suprapunerea polifonică a unor cântece diferite.
Simultan cu tema ariei, se cântă două melodii, una de un naiv și rustic lirism,
alta umoristică. Numele acestor variațiuni vine de la primul interpret al
lucrării, clavecinistul Goldberg, aflat în slujba contelui Kayserling,
ambasadorul Rusiei la Dresda. Și „Capriciul la plecarea fratelui iubit” (scris
pentru fratele său Johann Jakob, plecat în Suedia, în anul 1704), este un jalon
important în istoria muzicii de clavecin, fiind o suită ale cărei părți au
sensuri programatice:Arioso -
îndemnurile duioase ale prietenilor, care-l sfătuiesc să rămână în patrie, Andante – diferite întâmplări, care pot avea
loc printre străini, Adagissimo – jalea generală a prietenilor, Un poco largo– prietenii își
iau rămas bun și „Aria di
postaglione”, urmată de „Fuga
all imitazione della cornetta di postiglione”.
Invențiunile (15 la două voci și 15 la
trei voci), piesele destinate soției sale A. Magdalena, ca și „Clavecinul bine
temperat” (primul volum în 1722, al doilea în 1742) sunt lucrări didactice
pentru clavecin. Deși scrise cu scop didactic, ele poartă pecetea geniului
bachian, în special, fugile Clavecinului bine temperat sunt strălucite fugi
artistice, lipsite de orice urmă de pedanterie sau schematism didactic.
Clavecinul a avut un rol important în
creația concertantă. Piesele solistice, cu acompaniament de orchestră, se
executau în saloanele principilor, fiind un gen adresat unei elite, și nu
publicului larg. Concertele pentru clavecin sau pentru alte instrumente, cu
acompaniament de orchestră, au o amploare mai mare, tinzând spre un ambitus
emoțional amplu și spre o sferă mai largă. Substanța muzicii lui Bach solicita
un aparat mai complex, după cum conținutul de idei și tensiunea emoțională a
acestei muzici nu mai puteau fi zăgăzuite în forme vechi, statice. Orga îi
oferise posibilități mai variate de exprimare, fiind mai bogată în culori
timbrale, așa încât Bach a fost mereu preocupat de obținerea unor noi mijloace
de exprimare instrumentală.
Bach
a dat mare amploare și adâncime concertului pentru instrument și orchestră,
dând roluri solistice pentru prima oară și clavecinului, ce slujise doar ca
instrument de acompaniament în realizarea așa-numitului basso continuo. Pentru
clavecin și orchestră a scris șapte concerte, și 16 transcrieri (după Vivaldi, Marcello
și Telemann), dar și trei Concerte pentru două clavecine și orchestră; două
Concerte pentru trei clavecine și orchestră și un Concert (transcris după cel
pentru patru viori de Vivaldi) pentru patru clavecine și orchestră. Un triplu
Concert pentru flaut, vioară, clavecin și orchestră completează seria
lucrărilor concertante cu clavecin principal, de fapt un concerto grosso prin numărul mare de soliști.
Concertul în re minor și cel în fa minor pentru clavecin și orchestră au
deosebită frumusețe tematică, variate efecte timbrale și bogăție expresivă,
fiind construite în tiparul clasic al timpului.
În afară de pasajele solistice din
Concertele brandenburgice (1721), Bach a utilizat vioara ca instrument solistic
în două Concerte și în Concertul pentru două viori și orchestră în re minor.
Marea dezvoltare a tehnicii violonistice, datorată școlii italiene, precum și
cultivarea virtuozității de către maeștrii germani au pregătit drumul creației
violonistice bachiene. Cele șase Sonate pentru clavecin și vioară, ca și Sonata
în sol minor (transcrisă 166 după sonata de clavecin), valorifică calitățile
expresive ale viorii ca instrument de monodie. Și Sonatele pentru vioară, fără
acompaniament (trei Sonate și trei Partite din 1720), sunt lucrări ce solicită
instrumentistului maximum de expresie. Preludiul Sonatei în sol minor are la
bază o monodie liberă, marcată cu jaloane armonice, ca niște acorduri ale unei
lăute acompaniatoare, iar fuga este construită polifonic, implicând o deosebită
virtuozitate.
Vioara devine instrumentul care
vorbește nu numai în limbajul monodic, ci și în cel plurivocal, armonic și
polifonic, realizând efecte armonice și polifonice, specifice lăutei. I se
valorifică posibilitățile melodice, vioara fiind instrumental ce se apropie cel
mai mult de posibilitățile de nuanțare a vocii umane. Multe fragmente din
aceste suite sunt monodice, căci linia melodică, fiind atât de expresivă, se
dispensează de armonie („Allemanda” din Partita a II-a), iar arpegiile și
pasajele de virtuozitate în mișcare rapidă ne dau impresia de polifonie sau de
succesiuni acordice (Preludiul din Partita a III-a). Aceleași probleme pun
Suitele pentru violoncel solo (1720), în care valorifică posibilitățile tehnice
și expresive ale instrumentului. A scris pentru violoncel, instrument folosit
și în orchestră, dar a compus și pentru viola
da gamba un număr de trei
Sonate.
Creația
sa instrumentală este importantă pentru sinteza artistică realizată, căci
îmbină arta claveciniștilor francezi cu cea a violoniștilor italieni și a organiștilor
germani. Pentru dezvoltarea ulterioară a muzicii instrumentale, creația sa este
nu numai încoronarea artei vechi, ci și o prefigurare a viitorului stil clasic.
El este primul compozitor care utilizează clavecinul ca solist, fapt ce duce la
lărgirea paletei expresive, iar instrumentele monodice, ca vioara sau flautul,
se limitează la melodii cantabile și pasaje de virtuozitate. Prin atribuirea de
rol solistic clavecinului, acesta va putea diversifica expresia prin resursele
sale polifonice și armonice.
Dacă până la Bach orchestra avea doar
un rol de acompaniament în concertele grossi,
în cele șase Concerte brandenburgice orchestra realizează un dialog cu grupul
concertino. În Concertul nr. 1, grupul concertino se contopește aproape
integral cu ripieni, iar
în Concertul nr. 3 dispare cu totul masa orchestrală, fiind alcătuită din trei
grupuri: viori, viole și violoncele, fiecare având trei voci care dialoghează
sau se unesc într-un ansamblu viguros. În aceste concerte Bach îmbogățește
paleta timbrală, căci pe lângă grupul instrumentelor cu coarde el le folosește
și pe cele de suflat cu rol solistic. În Concertul nr. 5 în Re major flautul,
împreună cu vioara, alcătuiesc grupul solistic. Concertino-ul primului concert
conține și el instrumente de suflat: oboi, fagot, corn. Fundamentul armonic
este realizat de un bas și cu basso
continuo. Și în Concertul nr. 6, scris fără violine, diferențierea dintre concertino și ripieni este foarte puțin conturată. În
creația sa, orchestra capătă o expresivitate proprie.
Atât în Concertele brandenburgice, cât
și în cele patru Suite (intitulate „Uverturi”, 1717-1725), descifrăm viitoarea
orchestră simfonică, care va deveni principalul mijloc de exprimare în
timpurile ce vor urma. Concertele brandenburgice definesc tipul de concerto grosso din Barocul târziu, prin numărul de
trei părți (în patru dintre ele), prin alternarea mișcărilor (repede, rar,
repede) și a tonalităților, a doua parte fiind adusă în altă tonalitate.
Pentru fiii săi, pentru a doua soție
și pentru numeroși elevi, Bach a scris o serie de mici piese destinate
învățământului. Spre deosebire de obișnuitele lucrări didactice, unde urmărirea
problemei pusă în exercițiu împiedică adesea o desfășurare muzicală artistică,
în lucrările lui Bach caracterul artistic nu este niciodată absent.
Invențiunile (la două și trei voci), Preludiile și fughetele sunt mici
improvizații contrapunctic-imitative, care poartă în ele suflul căldurii sale
sufletești. Multă gingășie și ingenuitate găsim în piesele aparținând celor două
caiete de exerciții, intitulate Klavierbüchlein
für Anna Magdalena (Cărticică
pentru clavir pentru A. Magdalena) și Klavierbüchlein
für Wilhelm Friedmann (Cărticică
pentru W. Friedmann).
Foarte
importante sunt cele două volume din „Clavecinul bine temperat”, ce cuprind 48
de Preludii și fugi, în toate tonalitățile treptelor gamei cromatice,
constituind o demonstrație pentru acordarea clavecinului în sistemul
egal temperat. Este meritul lui Andreas Werckmeister (1645-1706) de
a fi realizat temperarea egală, prin împărțirea octavei în 12 semitonuri egale
și neglijarea comei sintonice. Acordarea clavecinului în sistemul egal temperat
permite modularea (transpunerea) la cele mai îndepărtate tonalități, ca și
utilizarea modulației prin enarmonie, procedeu important în istoria limbajului
muzical. Odată cu aplicarea sistemului egal temperat, termenul enarmonic își schimbă
semnificația, renunțând la înțelesul avut în cultura muzicală antică.
Bach scrie 48 de Preludii și fugi în
toate tonalitățile treptelor din gama cromatică, reprezentând o demonstrație
pentru acordarea clavecinului în sistemul temperat. Aceste două volume verifică
teoretic acest sistem, dar constituie și un îndrumar pentru pianiști și
compozitori. Fugile sunt exemple de tratare liberă a schemelor formale, modele
de exprimare artistică a unui bogat conținut de trăiri și, totodată, lucrări
lipsite de ornamentația încărcată și greoaie a stilului baroc. Simplitatea
severă, dinamismul dezvoltării și măiestria formei sunt notele caracteristice
ale noului stil polifonic bachian. Clavecinul nu mai era capabil să răspundă
aspirațiilor muzicii lui Bach.
Instrumentul Hammerklavier al lui Gottfried Silbermann
(1683-1753), realizat în deceniul al doilea, era o perfecționare a
pianofortelui creat în 1720 de Bartolomeo Cristofori (1655-1731). Acest
instrument, prototip al pianului modern, va înlocui clavecinul și clavicordul.
Posibilitățile mai mari de nuanțare și de variație timbrală au făcut inutilă
ornamentica bogată introdusă în muzica timpului, datorită faptului că liniile
melodice la vechile instrumente apăreau seci. Pentru pianiști, „Clavecinul bine
temperat” rămâne cartea de căpătâi, fiind un vade
mecum pentru oricine tinde să
devină un artist adevărat al acestui instrument.
În
domeniul didactic, Bach nu s-a limitat numai la lucrări privitoare la tehnica
clavirului, ci el a lăsat și două importante creații pentru tehnica scriiturii
polifonice: „Ofranda muzicală”, care cuprinde treiricercare la trei voci, opt canoane, o fugă, un ricercar la șase voci, o sonată și un canon
infinit, și „Arta fugii” (1750) – o colecție de 14 fugi și patru canoane pe
aceeași temă –, fugile constituind fiecare câte o imagine de sine stătătoare,
datorită variațiunilor subiectului unic comun, care capătă diferite înfățișări.
Ca și în „Ofranda muzicală”, fugile și
canoanele din „Arta fugii” au ca țel demonstrarea tehnică, ele fiind strălucite
exerciții de măiestrie polifonică. Comparând fugile din „Arta fugii” cu cele
două Clavecine temperate, găsim la primele o formă perfectă și un conținut
auster, în timp ce la fugile din a doua lucrare ne surprinde tratarea liberă a
formei fugii, ca rezultat al unui conținut dramatic clocotitor.
Adâncimea dramatică a Pasiunilor
contrastează cu temele glumețe ale unor cantate laice sau cu quodlibet-ul din „Variațiunile
Goldberg”, inspirația spontană alternează cu calculul rațional, rece. Artistul
îndrăzneț din Pasiuni sau din „Fantezia cromatică” este mai cumpătat în unele
concerte de clavecin. Ne atrage elanul romantic din Aria Suitei a III-a, din
Andantele Concertului în Mi major pentru vioară sau din aria „Îndură-te” din
Patimile după Matei, dar și arhitectura clasică a Concertului brandenburgic nr.
3 sau a fugii din Uvertura Suitei în si.
În cele mai sobre compoziții polifonice,
întrezărim și freamătul patetic al improvizatorului, iar în cele libere
descifrăm logica sa componistică. Tributar vechii polifonii, el îmbină limbajul
muzical al trecutului cu noul stil armonic. Conținutul generalizat, filosofic
al muzicii sale, depășește formele create de predecesori, pe care le
desăvârșește.
În operele sale a sintetizat
împlinirile muzicale anterioare, făurindu-și un limbaj inconfundabil și
atingând una dintre culmile muzicale universale. Ca toate geniile umanității,
el se ridică deasupra epocii sale, creația sa fiind atotprezentă, depășind
timpul și spațiul, ca orice permanență a spiritului uman.