Edgar Germain Hilaire Degas (n. 19 iulie 1834,
Paris - d. 27 septembrie 1917, Paris) a fost un pictor francez din a doua
jumătate a secolului al XIX-lea. A început cu academismul clasic, însă după
câtva timp revine la tematica realistă, pentru care și-a căutat idei în
teatrele pariziene, în lumea fascinantă a balerinelor, atelierele modistelor,
la cursele de cai sau în studierea corpului omenesc. S-a distins cu talentul
excepțional de desenator și cu pasiunea pentru obiectele efemere în mișcare.
Împreună cu Claude Monet, Auguste Renoir, Camille Pissarro este unul din
intemeietoriiimpresionismului. Edgar Degas și-a păstrat însă stilul său propriu
independent, pe care el îl numește realist. Motivele preferate le tratează cu
uimitoare noutate, limitările de perspectivă sunt asemănătoare cu cadrele de
fotografie. A folosit pastelul și a încercat numeroase tehnici de pictură și
grafică. A lăsat după el o moștenire originală și multilaterală, de circa două
mii de lucrări, tablouri în ulei, pasteluri și sculpturi.
Hilaire Germain Edgar
Degas (era deja un artist matur când și-a modificat modul de scriere a numelui
înDegas) s-a născut la 19 iulie 1834 la Paris, cel mai în vârstă dintre cei
cinci copii ai unei familii burgheze înstărite. Tatăl, Auguste de Gas, era bancher
iar mama, Célestine Musson, vestită pentru frumusețea ei, provenea dintr-o
familie din Louisiana (USA). După absolvirea vestitului liceu "Louis-le
Grand", Edgar se înscrie la facultatea de Drept, dar abandonează în curând
studiile și își ocupă timpul copiind tablouri ale marilor maeștri din muzeul
Louvre, însușindu-și astfel arta picturală. Este sigur de vocația sa și se
hotărăște să-și consacre în întregime viața picturii. Se înscrie în atelierul
de pictură al lui Louis Lamothe și în 1855reușește la examenul de admitere la
Școala Superioară de Arte Frumoase din Paris, însă nu rămâne mult timp elev al
școlii.
În 1856, Degas face o
călătorie la Napoli la bunicul său, Hilaire de Gas. În Roma ia parte la cursuri
de pictură organizate la Vila Medici. Copiază opere ale maeștrilor italieni, frecventând
muzee și biserici. Tablourile și desenele le trimite tatălui său, care crede în
talentul fiului, îl felicită și-l îndeamnă la noi încercări.
În 1859, Degas revine
în Franța. Frecventează muzeul Louvre, unde în 1862 sau 1863 se întâlnește cu
Édouard Manet, cei doi artiști se împrietenesc repede. Îl vizitează adesea
acasă și în atelier, stau împreună la cafeneaua Guerbois, locul preferat al
tinerilor pictori. Acolo pot fi întâlniți Claude Monet,Auguste Renoir, Alfred
Sisley și Paul Cézanne. În această epocă Degas rupe cu tematica academică a
școlii de pictură tradiționale și abordează teme realiste observate la cursele
de cai sau la spectacolele de balet. După războiul franco-prusac (1870-1971),
Degas pleacă într-o lungă călătorie înAmerica și vizitează familia mamei sale
în New Orleans. Pictează tabloul "Comerț cu bumbac la New Orleans"
(1873).
Întors la Paris, tot
timpul îi este consacrat balerinelor și observării dansului acestora. Începe
tabloul "Clasa de dans", pe care îl termină în 1875. Realismul scenei
este bine precizat în diferitele poze, la compunerea siluetelor surprinse în
timpul lucrului și al odihnei. Fustele vaporoase strălucesc în lumina blândă în
care se scaldă sala de teatru. Degas pictează timp de mai mult de un sfert de
secol balerine, realizează schițe și sculpturi avându-le ca subiect. Aceasta
ușurează urmărirea dezvoltării sale artistice. Tablourile sale în ulei cu
desenul precis și cu gama elegantă a culorilor sunt completate cu tablourile în
pastel de mai târziu saturate cu culori vii (de ex.: "Scenă de
balet", 1878-1880).
In 1874, Degas
participă la prima expoziție a impresioniștilor organizată în salonul
fotografului Nadar, expoziție care declanșează scandal în cercurile conservatoare
ale criticii. Ziaristul Louis Leroy le dă numele ironic de impresioniști. Degas
nu este împăcat cu această definire și stăruie în concepția sa pe care o
numește realistă. Realismul său nu are nici o legătură cu principiile de bază
ale picturii în "plein air" (în aer liber) preconizate de ceilalți
membri ai grupului. Nu împărtășește opinia lui Monet referitoare la variația
luminii, ci se concentrează asupra modului de a reprezenta variabilitatea
corpului uman, caracterul efemer și mișcarea.
La cea de-a doua
expoziție a impresioniștilor în 1876, în galeria lui Durand-Ruel, Degas expune
douăzeci și patru de lucrări. Participă cu numeroase tablouri la următoarele
expoziții; la a șasea expoziție, în 1881, Degas își limitează participarea la
patru desene și o sculptură, capodopera intitulată "Mica balerină".
În mai 1886, la ultima expoziție a impresioniștilor, Degas prezintă tabloul
"Modista" și o serie care constă din zece nuduri feminine (printre
care "După baie"sau "Femeie ștergându-și picioarele"), în
legătură cu care scriitorul Huysmans nu-și precupețește laudele: "Desenul
rapid și nervos este în măsură - așa cum se întâmplă cu desenele japoneze - să
fixeze într-un mod cu totul original vibrația, mișcarea și gestul".
În 1884, în
Normandia, pictorul cade într-o stare de depresie, se izolează de societate,
trăiește ocrotit de credincioasa sa menajeră, Zoé Closiet. Degas nu a fost
căsătorit, nu se cunoaște vreo legătură sentimentală de durată. Degas începe
relativ devreme să se plângă de tulburări de vedere. Primele probleme apar în
1872, înainte de călătoria în Louisiana. Începând din amurg nu mai vede bine,
iar seara, la lumina lămpii, este nevoit să o pună pe menajera lui Zoé să-i
citească ziarul. În 1886, la expoziția impresioniștilor de la New York, sunt prezentate
douăzeci și trei lucrări ale lui Degas. Tablourile lui se vând iar situația
materială a artistului se îmbunătățește. Lucrează fără oprire, pictează,
realizează gravuri, scrie versuri. Din cauza vederii care se deteriorează,
manifestă un interes din ce în ce mai mare către sculptură, pentru care este
suficientă sesizarea pe calea pipăitului. În 1896, trei lucrări ale lui Degas
ajung în colecții de stat. Acesta este semnul recunoașterii. Este însă din ce
în ce mai singur. În perioada1909-1912, boala sa de ochi se agravează, în plus
se mai adaugă o scădere a auzului. Aproape orb, renunță treptat la activitatea
artistică. La 27 septembrie 1917, Degas moare de pneumonie. Mormântul său se
află în cimitirul Montmartre din Paris.
"Bunul gust nu există! Lucrurile frumoase se unesc
instinctiv". (Edgar Degas)
"Degas merită ca numele lui să fie trecut pe
frontispiciul templului artei. Stimă pentru el, stimă absolută". (Odilon
Redon, 1889)
"Dintre toți oamenii pe care îi cunosc, el este
singurul care e în stare ca, reflectând realitatea, să reprezinte cel mai bine
spiritul sexului contemporan". (Edmond de Goncourt, 1894)
Galerie de picturi
Femeie pieptanandu-si parul
Mica dansatoare
Inainte de startul cursei domnilor
Piata Concorde
La oglinda
Repetitie la balet
Interior
Clasa de balet
Familie
Cortina
Absint
Femeie cu crizanteme