Pe 6 ianuarie,
Biserica ortodoxă sărbătorește botezul lui Iisus Hristos, sau Boboteaza.
Această zi marchează sfârșitul sărbătorilor dedicate Crăciunului și Anului Nou.
Biblia vorbește despre Ioan Botezătorul, considerat înaintemergatorul lui Iisus
Hristos, care propovăduia venirea acestuia, îndemnând pe iudei la pocăință.
Îmbrăcămintea lui Ioan era foarte simplă, facută din par de cămilă; el purta o
cingătoare de piele împrejurul mijlocului și se hrănea cu lăcuste și miere
sălbatică. Icoanele au pastrat de-a lungul timpului această imagine,
înfățișându-ni-l pe Botezător ca pe un pustnic cu părul lung și barbă aspră.
Considerându-l proroc, locuitorii din Ierusalim și din întreaga Iudee se
strângeau în jurul lui pentru a-i asculta cuvintele și mai ales pentru a fi
botezați de el în râul Iordan.
Ioan le cerea,
înainte de a-i boteza, să-și marturisească pacatele și să se pocăiască,
spunandu-le că el îi botează doar cu apă, dar cel ce va veni după el (adică
Iisus) îi va boteza cu Duh Sfânt și cu foc. Vestind venirea lui Iisus Hristos,
Ioan spunea că acela este mult mai mare și mai puternic decât el.
Sfânta Evanghelie ne povestește că și Iisus a venit din Galileea, pentru a fi botezat de Ioan, care, văzându-l, a spus: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica păcatul lumii”. Și, ieșind Iisus din apa Iordanului, „cerurile s-au deschis și Duhul lui Dumnezeu s-a vărsat pogorându-se ca un porumbel și venind peste El. Și glas din ceruri zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit întru care am binevoit”
Boboteaza este deci una dintre cele mai importante sărbători ale anului pentru creștini. De obicei, în această perioadă este foarte frig în România, de aceea este des folosită expresia „gerul Bobotezei”. Poporul român a păstrat multe tradiții în legatură cu această zi. De exemplu, în localitățile așezate pe malul unui râu, pe malul Dunării sau chiar pe țărmul mării, se obișnuiește că preotul, cu ocazia slujbei care se face acum, să arunce o cruce de lemn în apa foarte rece, uneori chiar înghețată, după care sar câțiva flacăi curajoși pentru a o aduce înapoi. În toate bisericile ortodoxe, preoții fac agheasmă (apă sfințită), cu care "botează" apele, oamenii, animalele și casele.
Sfânta Evanghelie ne povestește că și Iisus a venit din Galileea, pentru a fi botezat de Ioan, care, văzându-l, a spus: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridica păcatul lumii”. Și, ieșind Iisus din apa Iordanului, „cerurile s-au deschis și Duhul lui Dumnezeu s-a vărsat pogorându-se ca un porumbel și venind peste El. Și glas din ceruri zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit întru care am binevoit”
Boboteaza este deci una dintre cele mai importante sărbători ale anului pentru creștini. De obicei, în această perioadă este foarte frig în România, de aceea este des folosită expresia „gerul Bobotezei”. Poporul român a păstrat multe tradiții în legatură cu această zi. De exemplu, în localitățile așezate pe malul unui râu, pe malul Dunării sau chiar pe țărmul mării, se obișnuiește că preotul, cu ocazia slujbei care se face acum, să arunce o cruce de lemn în apa foarte rece, uneori chiar înghețată, după care sar câțiva flacăi curajoși pentru a o aduce înapoi. În toate bisericile ortodoxe, preoții fac agheasmă (apă sfințită), cu care "botează" apele, oamenii, animalele și casele.
În tradiția populară
românească, Boboteaza este și o sărbătoare dedicată purificării naturii, și mai
ales a apelor, de forțele râului. Acum se colinda, se prevestește cum va fi
vremea în noul an, sau cum va fi recolta. Se crede ca în aceste zile animalele
vorbesc, capătând puteri neobișnuite. Peste obiceiurile creștine ortodoxe de
sfințire a apelor sau de scufundare a crucii s-au suprapus și multe practici
păgane, cum ar fi afumarea grajdurilor și a vitelor pentru alungarea duhurilor
rele din acestea, aprinderea focurilor pe camp sau colindele însoțite de tot
felul de strigături și zgomote. Toate acestea au în general un rol de curațire
și de îndepartare a răului. Tradiția ortodoxă cere ca acum să se mănânce piftie
și grâu fiert și să se bea vin roșu.