In fiecare an,
pe 7 ianuarie, sarbatorim Soborul Sfantului Ioan Botezatorul, zi in care il
cinstim pe cel care l-a botezat pe Hristos in Iordan. Sfantul Ioan Botezatorul s-a nascut
in cetatea Orini, in familia preotului Zaharia. Elisabeta, mama sa, era
descendenta a semintiei lui Aaron. Nasterea prorocului Ioan s-a petrecut cu
sase luni inaintea nasterii lui Iisus. Nasterea sa a fost vestita de catre
ingerul Gavriil lui Zaharia, in timp ce acesta slujea la templu. Pentru ca nu
va da crezare celor vestite de ingerul Gavriil, Zaharia va ramane mut pana la
punerea numelui fiului sau.
Icoana de la 1600, Muzeul Benaki din Atena
Cum ajunge sa-L cunoasca Sfantul
Ioan Botezatorul pe Hristos?
Potrivit Sfintei Scripturi, Ioan Botezatorul a saltat in pantecele maicii
sale, in momentul in care Elisabeta se intalneste cu Fecioara Maria atunci cand
aceasta Il purta in pantece pe Domnul. Desi a saltat in pantece, Ioan afirma ca
"nu-L stia pe Domnul” (Ioan 1, 31). Aceasta marturisire a lui Ioan este
adevarata, caci el nu putea cunoaste din proprie experienta ca Cel purtat in
pantecele Mariei este Fiul lui Dumnezeu. Parintele Dumitru Staniloae, comentand
acest episod, spune ca Ioan "a simtit venind din Acela o lumina, sau de la
Duhul Sfant din El, care l-a facut sa salte de bucurie. Sunt cunostinte care
apar in noi in chip tainic, fara niciun efort al nostru de a le castiga”.
Sf. Ioan botezandu-l pe Iisus Hristos, icoana
Raspunsul la
intrebarea "Cum ajunge sa-L cunoasca Sfantul Ioan Botezatorul pe
Hristos?", il gasim la Evanghelistul Ioan (In 1, 34), care reda marturia
Botezatorului: "Cel ce m-a trimis pe mine sa botez cu
apa, Acela mi-a spus: Peste care vei vedea Duhul pogorandu-Se si ramanand peste
El, Acesta este Cel ce boteaza cu Duhul Sfant. Si am vazut si marturisit ca El
este Fiul lui Dumnezeu" (In 1, 33-34). Parintele Dumitru Staniloae,
talcuieste acest eveniment astfel: "Dumnezeu il poate face pe om sa auda
in forma omeneasca ceea ce vrea El sa-i spuna, si sa vada in forma in care vad
ochii omenesti vointa Sa dintr-un anumit moment. Ioan a fost proroc cand
Dumnezeu i-a spus cum va cunoaste pe Fiul Sau intrupat, si a fost apostol cand
a vazut pe Duhul Sfant pogorat peste Hristos si a auzit glasul Tatalui cu
privire la El. Cum putea vorbi omeneste Fiul lui Dumnezeu intrupat, asa si
Tatal Lui a putut "vorbi" sau face pe Ioan sa-L auda vorbind. Se
arata si in aceasta ca omul este dupa chipul lui Dumnezeu".
Leonardo da Vinci- Ioan Botezatorul
Misiunea Sfantului Ioan Botezatorul
Sfantul Ioan Botezatorul a inceput sa predice in al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe cand Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii (Luca 3, 1-2). El a avut menirea de a pregati poporul pentru primirea lui Mesia si de a-L descoperi pe Acesta si a-L face cunoscut lui Israel. Mesajul principal pe care el il transmitea era: "Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!".
Sfantul Ioan Botezatorul a inceput sa predice in al cincisprezecelea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe cand Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii (Luca 3, 1-2). El a avut menirea de a pregati poporul pentru primirea lui Mesia si de a-L descoperi pe Acesta si a-L face cunoscut lui Israel. Mesajul principal pe care el il transmitea era: "Pocaiti-va, ca s-a apropiat imparatia cerurilor!".
Ioan Botezatorul model al smereniei
In conditiile in care, omul cazut in pacat nu mai doreste sa se afirme decat pe sine, se vrea atotputernic si suveran peste tot si toate, Sfantul Ioan Botezatorul, cel care L-a botezat pe Hristos, afirma despre sine: "Nu sunt vrednic, ca plecandu-ma, sa-I dezleg cureaua incaltamintei” (In 1, 27). Desi afirma de doua ori: "Iata Mielul lui Dumnezeu: Cel ce ridica pacatul lumii”, iar dupa botezul Domnului in Iordan: "Am vazut Duhul coborandu-Se din cer ca un porumbel si a ramas peste El", marturiseste: "Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca." Pare nefiresc ca un om sa doreasca sa se micsoreze, cu scopul ca aproapele sau sa sporeasca. Firesc ii este omului cazut din har, sa doreasca a creste si a se imbogati pe seama si in dauna celorlalti. Semenii trebuie sa existe pentru un om cazut in pacat, doar sa-l admire si sa-i slujeasca.
Ioan Botezatorul ne poate fi tuturor indreptar spre a birui mandria. Trebuie sa retinem ca avem capacitatea de a iesi din noi si a ne jertfi pentru aproapele nostru.
In conditiile in care, omul cazut in pacat nu mai doreste sa se afirme decat pe sine, se vrea atotputernic si suveran peste tot si toate, Sfantul Ioan Botezatorul, cel care L-a botezat pe Hristos, afirma despre sine: "Nu sunt vrednic, ca plecandu-ma, sa-I dezleg cureaua incaltamintei” (In 1, 27). Desi afirma de doua ori: "Iata Mielul lui Dumnezeu: Cel ce ridica pacatul lumii”, iar dupa botezul Domnului in Iordan: "Am vazut Duhul coborandu-Se din cer ca un porumbel si a ramas peste El", marturiseste: "Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca." Pare nefiresc ca un om sa doreasca sa se micsoreze, cu scopul ca aproapele sau sa sporeasca. Firesc ii este omului cazut din har, sa doreasca a creste si a se imbogati pe seama si in dauna celorlalti. Semenii trebuie sa existe pentru un om cazut in pacat, doar sa-l admire si sa-i slujeasca.
Ioan Botezatorul ne poate fi tuturor indreptar spre a birui mandria. Trebuie sa retinem ca avem capacitatea de a iesi din noi si a ne jertfi pentru aproapele nostru.
Intelesul duhovnicesc al imbracamintei si hranei
Sfantului Ioan Boteazatorul
Din
Evanghelia dupa Marcu, aflam ca Sfantul Ioan Botezatorul era imbracat in haina
din par de camila, incins cu o curea de piele si ca se hranea cu lacuste si
miere salbatica.
Camila poate simboliza atat curatia, cat si necuratia. Daca in Vechiul Testament ea putea fi privita ca un animal curat pentru ca era rumegator, ea putea fi vazuta si ca necurata, daca tinem seama ca avea copita despicata. Daca ramanem la prima semnificatie, cea de animal curat, camila simbolizeaza poporul ales, in timp ce necuratia prefigura neamurile pagane.
Faptul ca Ioan purta o haina din par de camila, semnifica chemarea evreilor si a paganilor la Hristos.
Cureaua, provenita de la un animal mort, semnifica prin incingerea cu ea, omorarea patimilor.
Cat priveste hrana sa, trebuie sa stim ca albinele si lacustele erau considerate a fi curate in Vechiul Testament, semn ca Ioan se hranea doar cu cele placute Domnului.
Camila poate simboliza atat curatia, cat si necuratia. Daca in Vechiul Testament ea putea fi privita ca un animal curat pentru ca era rumegator, ea putea fi vazuta si ca necurata, daca tinem seama ca avea copita despicata. Daca ramanem la prima semnificatie, cea de animal curat, camila simbolizeaza poporul ales, in timp ce necuratia prefigura neamurile pagane.
Faptul ca Ioan purta o haina din par de camila, semnifica chemarea evreilor si a paganilor la Hristos.
Cureaua, provenita de la un animal mort, semnifica prin incingerea cu ea, omorarea patimilor.
Cat priveste hrana sa, trebuie sa stim ca albinele si lacustele erau considerate a fi curate in Vechiul Testament, semn ca Ioan se hranea doar cu cele placute Domnului.
Moartea Sfantului
Ioan Botezatorul
Din Evanghelie cunoastem ca Irod, la un ospat prilejuit de sarbatorirea zilei de nastere, a taiat capul Sfantului Ioan Botezatorul, la cererea Irodiadei. In acea vreme, Sfantul Ioan era intemnitat in castelul lui Irod de la Maherus. Ioan il mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era sotia fratelui sau. In ura ei de moarte, Irodiada a sfatuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase si placuse oaspetilor si indeosebi lui Irod, sa ceara de la acesta capul Botezatorului ca rasplata.
Din Evanghelie cunoastem ca Irod, la un ospat prilejuit de sarbatorirea zilei de nastere, a taiat capul Sfantului Ioan Botezatorul, la cererea Irodiadei. In acea vreme, Sfantul Ioan era intemnitat in castelul lui Irod de la Maherus. Ioan il mustrase pe Irod pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era sotia fratelui sau. In ura ei de moarte, Irodiada a sfatuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase si placuse oaspetilor si indeosebi lui Irod, sa ceara de la acesta capul Botezatorului ca rasplata.
Icoana bizantina
Sarbatorile inchinate
Sfantului Ioan Botezatorul
Biserica a inchinat lui Ioan sase sarbatori: zamislirea lui (23 septembrie),
nasterea (24 iunie), soborul lui (7 ianuarie), taierea capului (29 august),
prima si a doua aflare a capului lui (24 februarie) si a treia aflare a capului
sau (25 mai).
La multi ani celor ce poarta numele Sfantului Ioan Botezatorul.
Adrian Cocosila
Sursa -
crestinortodox.ro