Sarbatoarea Intrarii
lui Hristos in Ierusalim este cunoscuta in popor sub denumirea de Florii.
Parintele profesor Ene Braniste afirma ca aceasta sarbatoare se mai numea si
Duminica aspirantilor la Botez, deoarece in aceasta zi catehumenii, care
fusesera admisi la Botez, mergeau la episcop pentru a primi Crezul ca
marturisire de credinta. Aceasta duminica a purtat si denumirea de Duminica
gratierilor, pentru ca in cinstea ei, imparatii acordau gratieri.
Biserica vede in
aceasta sarbatoare inaintarea lui Hristos spre jertfa de pe cruce. El putea sa
evite moartea, insa, o primeste de buna voie pentru a o birui. Lui nu-i este
impusa moartea ca o necesitate, asa cum ne este impusa noua. De aceea El moare
pentru altii, nu pentru Sine. El nu avea pacatul imprimat in firea Sa, ca noi
toti, pentru ca S-a nascut ca om prin voia Sa.
Existand din vesnicie
ca Dumnezeu, El a luat firea omeneasca, dar a incadrat-o in ipostasul
dumnezeiesc. Daca s-ar fi nascut ca orice om din pacat, prin pasiune omeneasca,
ar fi murit pentru El si nu pentru noi. Ar fi ramas in moarte ca orice om, deci
nu ar fi inviat. Intrarea in Ierusalim este o prefigurare a Intrarii in
Ierusalimul ceresc. Astfel, nu intamplator noi cantam in noaptea de Pasti:
"Lumineaza-te, lumineaza-te noule Ierusalim".
In legatura cu acest
eveniment, evanghelistul Matei noteaza: "Spuneti fiicei Sionului: Iata
imparatul tau vine la tine bland si sezand pe asina, pe manz, fiul celei de sub
jug" (Matei 21, 5).
Floriile si manzul
asinei
In interpretarea
Sfintilor Parinti, asina preinchipuie poporul iudeu, in timp ce manzul
prefigureaza neamurile care urmau sa fie chemate la credinta.
Aceasta interpretare
este dreapta, pentru ca stim ca iudeii il vor prigoni pe Hristos si paganii Il
vor primi. Cei mai multi dintre pagani vor fi purtatori de Hristos de-a lungul
istoriei si vor intra cu El in Ierusalimul de sus, in Imparatia cerurilor.
"Acestea nu
le-au inteles ucenicii Lui la inceput, dar cand S-a preaslavit Iisus, atunci
si-au adus aminte ca acestea erau scrise pentru El si I le-au facut Lui".
In general, ucenicii au inteles foarte putin din ceea ce s-a intamplat cu
Invatatorul lor pana cand El le-a sporit intelegerea (Luca 24,45) si Duhul lui
Dumnezeu i-a luminat cu limbi de foc. Numai atunci au priceput ei toate
lucrurile, aducandu-si-le aminte.Sfantul Ignatie Brancianinov vede in "Manzul
asinei" si altceva. Acest manz il descopera pe omul manat de pofte
dobitocesti, lipsit de libertatea sa duhovniceasca, legat de impatimire si de
obisnuinta vietii trupesti. Invatatura lui Hristos desface asinul de iesle,
adica de implinirea voii pacatoase si trupesti. Dupa aceea, Apostolii aduc
asinul la Hristos, isi pun pe asin hainele: pe el Se asaza Domnul si savarseste
pe el intrarea in Ierusalim.Asta inseamna ca dupa ce omul paraseste viata
pacatoasa, este adus la Evanghelie si imbracat, ca in niste haine apostolesti,
in cunoasterea lui Hristos si a poruncilor Lui. Atunci Se asaza pe el Domnul,
aratandu-i-Se duhovniceste si salasluind duhovniceste in el, precum a binevoit
a fagadui: "Cela ce are poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este
cel ce Ma iubeste: si cel ce Ma iubeste, iubit va fi de Tatal Meu. De Ma
iubeste cineva, a grait El, cuvantul Meu va pazi; si Eu il voi iubi pe el, si
Ma voi arata lui; si Tatal Meu il va iubi pe el, si la el vom veni, si locas la
dansul vom face" (Ioan 14, 21, 23).Astfel, Hristos Se asaza pe insusirile
firesti ale omului care s-a supus Lui, care si-a insusit invatatura Lui cea
atotsfanta, si il aduce, sezand pe el, in cetatea duhovniceasca a lui Dumnezeu,
in Ierusalimul al carui ziditor este Dumnezeu, nu omul.Multimea Il primeste pe
Mantuitorul in Ierusalim cu aceste cuvinte: "Osana Fiului lui David;
binecuvantat este Cel ce vine intru numele Domnului! Osana intru cei de
sus!" (Matei 21, 9). Invierea lui Lazar era cauza careia i se datora, in
cea mai mare masura, aceasta primire insufletita. Dar sa nu uitam, ca acelasi
popor care-L slavise si-L primise ca pe un imparat, peste cateva zile va
striga, incitat de farisei si de carturari: "Rastigneste-L!
Rastigneste-L!" Evreii care participau la aceasta sarbatoare, asteptau de
la Hristos sa fie un conducator care sa modifice situatia politica in folosul
lor, si nu un Dumnezeu coborat printre oameni, spre a-i izbavi de pacat. E
adevarat ca au existat si multi iudei care s-au daruit Domnului, crezand in El
fara sovaiala.
Floriile si ramurile
de salcie
Dupa modelul multimii
din cetatea Ierusalimului care l-a intampinat pe Mantuitorul cu ramuri de
finic, Biserica Ortodoxa a randuit ca in aceasta zi sa imparta credinciosilor
ramuri de salcie binecuvantate. Ramurile de salcie simbolizeaza biruinta asupra
mortii.
In duminica
Floriilor, Biserica a randuit sa fie dezlegare la peste. In seara acestei
duminici, incep deniile din saptamana Sfintelor Patimi.
Sursa
Adrian
CocosilaCrestinOrtodox.ro