Sâmbăta lui Lazăr
este sâmbăta de dinainte de Duminica Floriilor - Intrarea Domnului în
Ierusalim. În această zi, Biserica face pomenirea învierii lui Lazăr de către
Domnul Iisus Hristos, înfăptuită în Betania. Data acestei sâmbete este deci una
schimbătoare de la un an la altul, în funcție de data Paștilor - mai precis opt
zile înainte de aceasta.
Ca urmarea a învierii
lui Lazăr la patru zile de la moartea acestuia, Hristos a fost întâmpinat ca
Mesia cel demult așteptat, Împăratul lui Israel.
Împlinind proorociile din Vechiul Testament, El intră în Ierusalim, cetatea
regală, călare pe un mânz de asină (Zaharia 9,9; Ioan 12,12-15). Mulțimile L-au
primit, având în mâini ramuri de palmier, cu cântări și strigăte de laudă:
"Osana! Bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului! Osana, Fiul
lui David, Împăratul lui Israel!"
Văzând că mulți credeau în el, ca urmare a învierii lui Lazăr, dar și văzând că
este slăvit de popor, preoții și cărturarii, în frunte cu arhiereul Caiafa, vor
căuta să Îl omoare (Luca 19, 47-48, Ioan 11,45-57).
Sâmbăta lui Lazăr și
Duminica următoare acesteia fac legătura între Postul mare și Săptămâna Mare.
În ajunul celebrării învierii lui Lazăr, la Vecernie este anunțată în mod
solemn încheierea celor patruzeci de zile ale Postului Mare. Aceste două zile,
înainte de Patimile Mântuitorului, sunt unice și paradoxale.
Celebrarea Sâmbetei lui Lazăr este una pascală. Liturghia din această zi în
slăvește pe Hristos - Învierea și Viața, Care, ridicându-l pe Lazăr din morți,
a preînchipuit învierea de obște, a tuturor oamenilor, chiar înainte de
patimile și moartea Sa. Această Liturghie este singura ocazie din cursul anului
bisericesc în care cântările Învierii de Duminica se țin într-o altă zi.
În vechime, Sâmbăta
lui Lazăr făcea parte din cele câteva mari zile baptismale din cursul anului
bisericesc. La Sfânta Liturghie din Sâmbăta lui Lazăr, în locul Trisaghionului,
se cântă imnul baptismal din Epistola către Galateni: "Câți în Hristos
v-ați botezat, în Hristos v-ați și-mbrăcat" (Galateni 3, 27).
În calendarul și imnografia Bisericii, această zi este strâns legată de ziua
următoare, Intrarea Domnului în Ierusalim și de Învierea Domnului. De aceea,
troparul acestei sâmbete este același cu cel al Floriilor: "Învierea cea
de obște mai înainte de Patima Ta încredințând-o, pe Lazăr din morți l-ai
sculat, Hristoase Dumnezeule. Pentru aceasta și noi, ca pruncii, semnele
biruinței purtând, Ție Biruitorului morții strigăm: Osana Celui dintru
înălțime! Bine ești cuvântat, Cel ce vii întru numele Domnului."
Învierea lui Lazăr preînchipuie învierea cea de obște, a tuturor, și de aceea
în această sâmbătă se face pomenire generală pentru morți, cerând de la Domnul
ca toți cei adormiți să fie așezați "în loc luminat, în loc cu verdeață,
în loc de odihnă, de unde a fugit toată durerea, întristarea și
suspinarea".