Ferdinand Victor
Eugène Delacroix (26 aprilie 1798 -13 august 1863) a fost un important pictor
francez din perioada romantismului.
S-a născut în
localitatea Charenton Saint-Maurice, de lângă Paris. Este cel mai mic dintre
cei patru copii. Fiind un copilaş de trei ani "plin de viaţă" trece
prin multe încercări: spânzurătoare, opărire, înec, era cât pe ce să moară
otravit şi sufocat! În 1805 moare tatăl artistului, Charles Delacroix, prefect
de Bordeaux. Familia se mută la Paris. Micul Eugène începe studiile la Liceul
Imperial. Primeşte o aleasă educaţie în spirit clasic – Homer, Dante, Byron,
Diderot, Montesquieu, Montaigne- face scrimă şi continuă studiile muzicale.
În anul 1814, Eugène
îşi pierde şi mama - moartea ei duce la destrămarea rapidă a familiei
Delacroix. La cei 16 ani ai săi, Eugène se mută în casa surorii şi a cumnatului
său. Se îndrăgosteşte de camerista Elisabeth Salter, de origine engleză. Pentru
a-i putea scrie, pictorul învaţă limba engleză, lucru care-i va permite mai
târziu să-i citească pe Shakespeare şi pe Byron în original. Delacroix este, cu
siguranţă, nestatornic în sentimente. În anul 1822, o cunoaşte pe iubita prietenului
său apropiat, Soulier. Cel mai adesea, modelele pe care le are îi devin şi
iubite. Fermecător şi sclipitor, Delacroix place femeilor.
Graţie prietenilor
săi Charles Nodier (1780-1844) şi Victor Hugo (1802-1885), leagă prietenii cu
scriitorii: Stendhal (1783-1862), Alexandre Dumas (1802-1870), Teophile Gautier
(1811-1872) şi Alphons de Lamartine (1790-1869); îi cunoaşte pe pictorul Achille
Deveria (1802-1869) şi pe compozitorul Hector Berlioz (1803-1869) În 1822
expune la Salon primul său tablou: Dante şi Vergiliu în Infern. În 1832
călătoreşte în Maroc. Vizitează Andaluzia, unde studiază pictura spaniolă.
Între anii 1833-1861, pictorul lucrează la decorarea bibliotecii din Palatul
Bourbonilor, a galeriei Apolline din Louvre, a Salonului Păcii din primaria
Parisului. Pictează şi biserici pariziene: Saint-Denis du Saint-Sacrement,
Saint-Sulpice. În ianuarie 1857 a fost acceptat printre membrii Academiei de
Arte Frumoase. Natura a avut pentru Delacroix o mare însemnătate; adesea işi
vizitează prietenii care locuiau la sat. Îndeosebi, îi apreciază pe scriitoarea
George Sand (1804-1876) şi pe Frederic Chopin (1810-1849), pe care îi vizitează
la Nohant, în Franţa centrală. Acolo lucrează la studii portretistice şi
florale. Începând cu anul 1844, Delacroix închiriază o casa în Champrosay, la
sud de Paris. Acolo îl aşteaptă Jenny Le Guillou, "slujnica lui cu inimă
mare", care îl va însoţi pe pictor până la moarte. În primavara anului
1863, o febră mare îl ţintuieşte pe artist la pat. Moare pe 13 august iar
funeraliile au avut loc pe 17 august, în biserica Saint-Germain-des-Près.
Când Eugène Delacroix
este numit membru al Academiei de Arte Frumoase, Ingres (1780-1867) nu-şi poate
opri un strigăt : "Iată-l şi pe lup la stână!". Este drept că, la
vremea respectivă, Delacroix era considerat un pictor cu o influenţă
dăunătoare. De la Dante şi Vergiliu în Infern - debutul artistic la Salon - până
la ultimile sale tablouri, creaţia lui Delacroix este obiectul neîncetatelor
atacuri ale criticilor. Stilul artistului, concepţia sa referitoare la arta de
a picta, precum şi tehnica îi irită pe receptorii contemporani ai operelor de
artă. Reacţiile publicului sunt foarte violente, iar critica îi stigmatizează
lucrările şi-l acuză de "masacrarea mascată a picturii".
Artistului i se
reproşează faptul că ştie numai să schiţeze. Se spune că este un diletant. De
la început încă, Delacroix i se opune lui Ingres. Stilurile lor sunt complet
diferite : pentru Ingres cel mai important este desenul, în timp ce autorul lui
Dante şi Vergiliu în Infern acordă atenţie în special culorii şi tensiunii pe
care opera ar trebui s-o degaje. Delacroix dispreţuieşte critica ; aprofundează
acest univers al picturii în felul său propriu şi nu acordă atenţie normelor
existente, care constrâng.
În anul 1824, se
poate privi la Salon tabloul Măcelul din Chios. Critica se referă la acest
tablou cu răceală sau doar moderat, dar Delacroix îşi găseşte deja câţiva
apărători, în timp ce tânara şcoală romantică îl ridică direct la rangul de
maestru. Romanticii, eliberaţi de sub jugul convenţiilor, doresc să dea glas
liber trăirilor personale. Această aspiraţie îi este proprie şi lui Delacroix,
care afirmă : "Nimeni şi nimic nu mă impiedică să percep lucrurile aşa cum
vreu eu".
Prezentarea la Salon
a Morţii lui Sardanapal, în anul 1827, va determina izolarea artistului vreme
de şapte ani. În tot acest timp, se va vedea exclus din sălile de expoziţii.
Baudelaire descrie
astfel această situaţie : "Niciodată un artist nu a fost mai atacat, mai
luat în derâdere şi mai condamnat. Dar ce înseamnă pentru noi această indecizie
a cercurilor elitiste, nemulţumirea câtorva saloane burgheze, respirând ură şi
unde pedanteria joacă domino ? Problema este expusă în detaliu, iar dovada se
află înaintea lor –evidentă, mare, strălucitoare". Victor Hugo scrisese :
"Oare fluierăturile proştilor nu reprezintă fanfare ale gloriei?"