Piotr Ilici Ceaikovski (în rusă Пётр Ильи́ч Чайко́вский, n.
25 aprilie/7 mai 1840, Votkinsk, Rusia – d. 6 noiembrie 1893, strada Malaya
Morskaia nr. 13, Sankt Petersburg, Imperiul Rus) a fost un compozitor rus. A
compus simfonii, concerte, opere, balete şi muzică de cameră. Unele dintre
acestea fac parte din repertoriul clasic al multor concerte şi teatre muzicale.
Biografie
Născut într-o familie
burgheză, Piotr era cel de-al doilea fiu. Tatăl său, inginer de mine, şi mama
sa, de origine franceză, se hotărâseră să-l îndrume pe tânărul Piotr să urmeze
studii de drept. Cu toate acestea, de la vârsta de 5 ani, el a început să studieze
pianul. În anul 1854 a murit mama sa, fapt ce i-a pricinuit o adâncă tristeţe.
A urmat colegiul de
jurisprudenţă, a luat diploma în drept şi s-a angajat ca secretar la Ministerul
Justiţiei. În acelaşi timp, se ocupa de muzică, în calitate de amator. Munca sa
la minister nu-i stârnea niciun interes, motiv pentru care i-a scris surorii
sale „au făcut din mine un funcţionar, şi încă unul prost“. În fine, în 1863,
împotriva hotărârii familiei, părăseşte slujba de la minister şi începe să
studieze muzica cu Anton Rubinstein.
În 1866, după ce a
terminat studiile de muzică, Nikolai Rubinstein, fratele lui Anton, i-a oferit
postul de profesor de teorie muzicală la proaspăt înfiinţatul Conservator din
Moscova, post pe care l-a ocupat până în 1878. În această perioadă a compus
Simfonia nr.1 în sol minor, op. 13 („Vise de iarnă”). S-a împrietenit cu mai
mulţi membri din Grupul celor cinci compozitori ruşi, astfel că-i dedică
uvertura fanteziei "Romeo şi Julieta" fondatorului grupului, Mili
Balakirev.
Simfonia
nr.1
În vara anului 1872
compune Simfonia a 2-a, în do minor (numită şi „Mica Simfonie Rusă”, „Mica
Rusie” sau „Ucraina”) op.17, pe teme ucrainiene şi ruseşti, iar în iarna anului
1874 dă prima reprezentaţie cu un concert de pian. În vara anului 1875 compune
Simfonia a 3-a.
Ceaikovski in 1874
Simfonia
nr.2
Simfonia
nr.3
În anul 1876 începe
comunicarea epistolară cu Nadejda von Meck, o mare admiratoare a sa, care timp
de 13 ani îi va furniza o pensie alimentară de 6.000 de ruble pe an, fapt care
i-a îmbunătăţit simţitor situaţia materială, chiar dacă nu a întâlnit-o niciodată
şi relaţiile lor rămâneau „strict epistolare”. Simfonia a 4-a, în fa minor, op.
36, compusă în 1877, îi este dedicată doamnei von Meck.
Simfonia
nr.4
În luna iulie a
anului 1877, Ceaikovski va trăi unul din episoadele cele mai nefericite ale
vieţii sale. Pentru a pune capăt speculaţiilor privind homosexualitatea sa, se
căsătoreşte cu Antonia Milioukova, o fostă elevă a sa, care nutrea o reală
pasiune pentru el. Căsătoria a fost un eşec deplin. Nemaiputând să suporte
prezenţa soţiei sale, Ceaikovski încearcă să se sinucidă, prin încercarea de a
se îmbolnăvi de pneumonie. La scurt timp după aceea, se desparte de Antonia.
Compune primul său
balet, în 4 acte, Lacul lebedelor (libretul de V. Beghicev şi V. Geltzer).
Premiera a avut loc la Sankt Petersburg, la „Teatrul Mariinski”, pe 15 ianuarie
1895, dar a fost un eşec, din cauza unei nepotrivite puneri în scenă. Abia
peste 30 de ani a fost definitivată trama baletului. Compune şi o operă,
Evgheni Oneghin, libretul fiind extras dintr-un roman de Alexandr Puşkin.
Lacul
lebedelor
Evgheni
Oneghin
Spre 1880, reputaţia
lui Ceaikovski creşte considerabil în Rusia, numele său începând să fie
cunoscut şi în străinătate, în urma unor călătorii întreprinse în acel an. Cu
această ocazie se întâlneşte cu marii compozitori ai vremii Johannes Brahms şi
Antonín Dvořák.
Perioada petrecută în
Italia i-a inspirat mai multe piese muzicale, între care şi Capriccio italian
op.45. Tot în 1880 a compus şi Serenada pentru orchestră de coarde, op.48 şi
Uvertura solemnă „Anul 1812” op.49.
Un an mai târziu,
moare marele său prieten Nikolai Rubinstein. Puternic afectat, Ceaikovski
compune minunatul Trio pentru pian „În amintirea unui mare artist”, dedicată
defunctului său prieten.
Trio pentru pian "In amintirea unui mare
artist"
În 1885 compune
Simfonia „Manfred” op.58, după Byron. Urmează în anul 1888, Simfonia a 5-a în
mi minor op.64, apoi, în 1889, al doilea balet al său, Frumoasa din pădurea
adormită, un balet-feerie în trei acte, cu prolog pe libret de I. Vsevolojski
şi Marius Petipa, după povestea lui Charles Perrault, în coregrafia lui Marius
Petipa. Premiera a avut loc pe 3 ianuarie 1890 la „Teatrul Mariinski” din
Sankt-Petersburg şi a fost un adevărat triumf.
Simfonia “Manfred” op.58
Frumoasa din padurea adormita
Simfonia nr.5
În 1890, a compus o
operă în trei acte, cu şapte tablouri, pe un libret inspirat de o nuvelă de
Alexandr Puşkin: Dama de pică.
În anul 1890, Nadejda
von Meck întrerupe finanţarea lui Ceaikovski. Motivul oficial constă în
„probleme financiare”. Se pare însă că adevăratul motiv consta în faptul că a
aflat de homosexualitatea compozitorului, moment în care, profund şocată, a
întrerupt brusc corespondenţa cu el. Se mai spune că ea avea în plan să o
mărite pe una din fiicele sale cu Ceaikovski, proiect incompatibil cu
tendinţele sexuale ale acestuia.
Acest episod a fost o
grea lovitură pentru Ceaikovski. În 1891, a întreprins o călătorie în Statele
Unite ale Americii. Acolo îşi dirijează lucrările cu ocazia inaugurării sălii
de concerte Carnegie Hall, şi are un succes remarcabil.
În anul 1892 termină
al treilea balet al său, în două acte, Spărgătorul de nuci, după basmul
„Spărgătorul de nuci şi regele şoarecilor” de E. T. A. Hoffmann care, în mod
surprinzător, nu are succesul scontat. Abia peste câteva decenii obţine
succesul pe care îl merită, fiind în prezent unul din baletele cele mai
frecvent reprezentate şi apreciate de public.
Dama de pica
Spargatorul de nuci
Pe data de 6
noiembrie 1893, la nouă zile după ce a terminat Simfonia a 6-a în si minor
Patetica op.74, Ceaikovski moare de holeră pentru că a băut apă nesterilizată
din râul Neva. Acesta este motivul oficial. Unii cred că actul a fost
deliberat, deci o sinucidere. Indiferent de motivul real, a beneficiat de
funeralii naţionale, la care au luat parte aproape 8.000 de persoane, fiind
înmormântat la mănăstirea Alexandr Nevski din Sankt Petersburg.
Ceaikovschi a fost un
om într-atȃt de sensibil, încȃt plȃngea la orice situaţie care-l afecta, ca un
copil mic.
Opera lui Ceaikovski
reprezintă o fericită sinteză între operele clasice occidentale şi tradiţia rusă,
reprezentată în epocă şi de Modest Petrovici Musorgski şi de Grupul celor
Cinci.
Viaţa zbuciumată a
lui Ceaikovski i-a inspirat lui Ken Russell filmul The music lovers (1970,
Amanţii muzicii).
În 1884, Ţarul
Alexandru al III-lea l-a decorat pe Ceaikovski cu Ordinul Sfântul Vladimir.
Simfonia nr.6
Principalele lucrări
Balete
Balete
Lacul lebedelor, Op.
20 (1875-76)
Frumoasa din pădurea
adormită, Op. 66 (1888-89)
Spărgătorul de nuci,
Op. 71 (1891-92)
Simfonii
Simfonia nr. 1 în sol
minor (Visuri de iarnă), op. 13 (1866)
Simfonia nr. 2 în do
minor (Mica Simfonie Rusă), op. 17 (1872)
Simfonia nr. 3 în Re
major (Poloneză), op. 29 (1875)
Simfonia nr. 4 în fa
minor, op. 36 (1877)
Simfonia Manfred, op.
58 (1885)
Simfonia nr. 5 în mi
minor, op. 64 (1888)
Simfonia nr. 6 în si
minor (Patetica), op. 74 (1893)
Uverturi
L'Orage, op. 76
(1864)
Uvertura în fa major
(1865, rev. 1866)
Uvertura solemnă după
imnul naţional danez, op. 15 (1866, rev. 1892)
Fatum, Op. 77 (1868)
Uvertura-fantezie
"Romeo si Julieta" (1869, rev. 1870, 1880)
La Tempête, op. 18
(1873)
Marş slav, op. 31
(1876)
Francesca da Rimini,
op. 32 (1876)
Capriccio Italien,
op. 45 (1880)
Serenadă pentru
coarde, op. 48 (1880)
Uvertura festivă
1812, op. 49 (1880)
Hamlet, op. 67 (1888)
Voevoda, op. 78
(1890-91)
Concerte
Concert pentru pian
nr. 1 în si bemol minor, op. 23 (1874-75, rev. 1879 et 1889)
Serenadă melancolică,
op. 26 (1875)
Variaţiuni pe o temă
rococo, op. 33 (1876)
Vals-Scherzo, op. 34
(1877)
Concertul pentru
vioară în Re major, op. 35 (1878)
Concertul pentru pian
nr. 2 în Sol major, op. 44 (1879-80)
Concert fantezie în
Sol major, pentru pian şi orchestră, op. 56 (1884)
Pezzo Capriccioso,
op. 62 (1887)
Concert pentru pian
nr. 3 în Mi bemol major, op. 75 (1893)
Andante şi Finale,
op. 79 (1897)
Suite
Suita nr. 1 în Re
minor, Op. 43 (1878-1879)
Suita nr. 2 în Do
major, Op. 53 (1883)
Suita nr. 3 în Sol
major, Op. 55 (1884)
Suita nr. 4 în Sol
major, "Mozartiana", Op. 61 (1887)
Deasemenea,
Ceaikovski a extras şase scene din baletul Spărgătorul de nuci, pe care le-a
reunit în:
Suita „Spărgătorul de
nuci”, Op. 77a (1892)
Muzică de cameră
Cvartet de coarde în
Si bemol major (1865)
Cvartet de coarde nr.
1 în Re major, op. 11 (1871)
Cvartet de coarde nr.
2 în Fa major, op. 22 (1873-74)
Cvartet de coarde nr.
3 în mi bemol minorr, op. 30 (1876)
Amintire despre un
loc drag, op. 42 (1878)
Trio pentru pian în
la minor, op. 50 (1918-2002)
Amintire din
Florenţa, op. 70 (1890)
Piese pentru pian
Din multele piese pentru pian, cea mai cunoscută este:
Anotimpurile op. 37b
Muzică de scenă
Snegurocika, op. 12
(1873)
Opere
Ceaikovski a compus
10 opere, din care cele mai celebre sunt Evgheni Oneghin şi Dama de pică,
permanent prezente în repertoriul liric actual. Celelalte opere ale sale, deşi
rareori interpretate în afara Rusiei, sunt totuşi remarcabile. Cele mai
cunoscute:
Evgheni Oneghin
(1878)
Fecioara din Orléans
(1878-79)
Mazeppa (1881-83)
Dama de pică (1890)
Iolanta (1891).
Concertul pentru pian nr.1 cu Martha Argerich