Salvador Dalí, numele
la naștere, Salvador Domingo Felipe Jacinto Dalí Domenech, (n. 11 mai 1904,
Figueras, Spania - d. 23 ianuarie 1989, Figueras) a fost un pictor spaniol,
originar din provincia Catalonia, reprezentant de seamă al curentului suprarealist
în artă. Grație aparițiilor excentrice și megalomaniei sale, Salvador Dalí a
devenit o vedetă mondială, care a reușit să folosească forța mass-media pentru
a-și spori averea și gloria.
Salvador Dali in 1939
Viața și opera
Incă de copil,
manifestă un viu interes pentru pictură, primele încercări le face pe cutii de
carton pentru pălării, primite de la mătușa sa, croitoreasă de lux. Familia
locuiește la Figueras, într-o vară, părinții îl trimit la Moula de la Torre, la
unul dintre prietenii lor, Ramon Pichot, pictor impresionist. Convins de
talentul lui Salvador, Pichot îi sugerează să-și continue studiile în Madrid.
În 1918, va avea prima expoziție a operelor sale în teatrul local din Figueras.
În 1921 intră la
Academia de Arte Frumoase San-Fernando din Madrid, unde se împrietenește cu
Federico García Lorca și Luis Bunuel, dar - decepționat de sistemul de predare
- incită studenții la manifestări de protest și este exclus din școală. Începe
să poarte favoriți, pantaloni scurți, pardesiu lung, pălărie de pâslă și să fumeze
pipă.
Este interesat de
futuriștii italieni, apoi de "Școala de Metafizică" a lui Giorgio De
Chirico, care îi va influența considerabil evoluția artistică, mai cu seamă că
lecturile pasionate din Freud treziseră vocația pentru manifestările inconștientului
în artă.
În anul 1926 se duce la Paris, unde vine în contact cu ambianța intelectuală a capitalei Franței, în acel timp în plină efervescență suprarealistă, și face cunoștință cu André Breton, Pablo Picasso, Joan Miró și Paul Eluard. În acest cerc suprarealist se împrietenește mai ales cu scriitorul francez René Crevel, care îi va dedica pictorului o broșură intitulată "Dalí sau antiobscurantismul" (1931).
În anul 1926 se duce la Paris, unde vine în contact cu ambianța intelectuală a capitalei Franței, în acel timp în plină efervescență suprarealistă, și face cunoștință cu André Breton, Pablo Picasso, Joan Miró și Paul Eluard. În acest cerc suprarealist se împrietenește mai ales cu scriitorul francez René Crevel, care îi va dedica pictorului o broșură intitulată "Dalí sau antiobscurantismul" (1931).
"Metoda paranoico-critică"
Dalí este entuziasmat
de mișcarea suprarealistă, în care vede posibilitatea manifestării imaginației
sale exuberante unită cu o virtuozitate tehnică a desenului și culorii. Din
cauza comportamentului său, în 1934 este exclus din grupul artiștilor
suprarealiști, ceea ce nu-l împiedică să se considere singurul artist capabil de
a capta "formele suprareale". Ca alternativă la "automatismul
psihic" preconizat de Breton, Salvador Dalí recurge la propriul său stil
ca "metodă paranoico-critică", pe care o definește drept "o
metodă spontană a cunoașterii iraționale care constă în interpretarea critică a
reveriilor delirante". Astfel, imaginile pe care pictorul încearcă să le
fixeze pe pânză derivă din agitația tulbure a inconștientului (paranoia) și
reușesc a căpăta formă numai datorită raționalizării delirului (momentul critic).
Din această metodă au rezultat imagini de o extraordinară fantezie până la stupefacție. Tehnica adoptată este aceea a picturii din Renaștere, din care preia doar exactitatea desenului și cromatismul, nu însă măsura echilibrului formal. În picturile sale prevalează efecte iluzioniste și o complexitate tematică care amintesc emfaza și exuberanța barocului iberic. Dalí recurge la spații largi în care include o mare cantitate de elemente - oameni, animale obiecte - într-o combinație irațională a raporturilor și deformare a realității.
Din această metodă au rezultat imagini de o extraordinară fantezie până la stupefacție. Tehnica adoptată este aceea a picturii din Renaștere, din care preia doar exactitatea desenului și cromatismul, nu însă măsura echilibrului formal. În picturile sale prevalează efecte iluzioniste și o complexitate tematică care amintesc emfaza și exuberanța barocului iberic. Dalí recurge la spații largi în care include o mare cantitate de elemente - oameni, animale obiecte - într-o combinație irațională a raporturilor și deformare a realității.
Pasiunea pentru Gala
In 1929 o întâlnește
pe Gala Diaconov, soția poetului Paul Éluard, pentru care face o pasiune ce nu
se va stinge tot restul vieții lui. Reușește să o despartă de Éluard, Gala
devenindu-i nu numai soție, dar și muză inspiratoare, reprezentând-o în multe
din picturile sale. Grație Galei, Dalí va cunoaște în cele din urmă dragostea
trupească, care îi fusese până atunci cu desăvârșire străină, salvându-l de
nebunie, după cum a mărturisit ulterior artistul (dar unii biografi se îndoiesc
de această afirmație).
Dali si Gala
Delirul megalomaniei
Între 1939 și 1948
trăiește la New York, unde expozițiile sale obțin un succes triumfal. Artistul
se complace într-o mândrie provocatoare și creează teme în care apare, obsesiv,
un univers sub semnul erotismului, sadismului, scatologiei și putrefacției. Se
plimbă pe străzile New York-lui cu un clopoțel, pe care îl folosește pentru a
atrage atenția asupra sa - gândul că ar putea trece neobservat este pentru el
la fel de insuportabil ca sărăcia și smerenia.
Când acordă
interviuri, vorbește despre sine la persoana a treia, folosind formularea
"divinul Dalí" sau pur și simplu "divinul". Explică în mod
savant cum mănâncă în fiecare dimineață jambon cu dulceață de trandafiri, cum
înoată în fiecare zi douăzeci de minute, face o siestă de șapte minute, dar
mărturisește că frica de moarte nu îl părăsește niciodată. Susține că această
spaimă este, împreună cu libido-ul, motorul creației lui.
Fantana laptelui
Până în ultima perioadă a vieții lui, Dalí a continuat să alimenteze până la extrem faima sa de artist excentric, original până la limita delirului, devenit cu timpul prizonierul propriului său personagiu, orgolios și imprevizibil. În 1975 primește un titlu nobiliar, devine "marchiz de Pubol", deoarece în acel timp locuia în castelul Pubol, pe care i-l oferise Galei.
Gala moare în 1982, în 1983 Dalí pictează ultimul său tablou, “Coada de rândunică”. După un accident în care suferă arsuri grave, se retrage din viața publică. Părăsește castelul și se adăpostește în turnul "Galatea" din al său "Teatro-Museo", unde va muri în ziua de 23 ianuarie 1989, la Figueras, localitatea în care s-a născut.
Galerie de picturi
Persistenta memoriei