Episcopul Macarie al Ierusalimului arată poporului Sfânta Cruce, Menologionul împăratului Vasile al II-lea, secolul al XI-lea
Înălțarea Sfintei
Cruci (în greacă Σταυροφανεια) este cea mai veche și cea mai importantă dintre
sărbătorile creștine închinate cinstirii Crucii lui Isus. Atât în calendarul
bizantin (ortodox și greco-catolic), cât și în cel latin această sărbătoare se ține
pe data de 14 septembrie. Sărbătorirea descoperirii Sfintei Cruci în ziua de 14
septembrie este atestată la Ierusalim încă din secolul al IV-lea. Înălțarea
Sfintei Cruci a început să se sărbătorească abia câteva secole mai târziu la
Constantinopol în 14 septembrie, când a fost rememorat, de asemenea,
evenimentul readucerii la Ierusalim a Sfintei Cruci după ce fusese capturată de
perși.
Prin această sărbătoare creștinii comemorează două evenimente deosebite din
istoria lemnului crucii:
aflarea crucii (de către Sfânta Elena, mama împăratului Constantin cel Mare) pe
care a fost răstignit Isus și înălțarea ei solemnă, în văzul tuturor, de
episcopul Macarie al Ierusalimului, în ziua de 14 septembrie 326;
readucerea lemnului crucii de la perși, în anul 629, pe timpul împăratului
bizantin Heraclius I, care a depus-o în biserica Sfântului Mormânt din
Ierusalim, după care patriarhul Zaharia de Ierusalim a înălțat-o în văzul
tuturor, la 14 septembrie 630.
Începutul cultului public și oficial al crucii lui Isus s-a petrecut în anul
326,[2] cu ocazia sfințirii bisericii zidite de împăratul Constantin cel Mare,
la propunerea împărătesei Elena, pe Golgota, locul Calvarului și al îngropării
lui Isus (vestita Biserică a Sfântului Mormânt sau Martirion/Martyrium, iar mai
târziu „Ad Crucem”).[6] Conform pelerinei creștine Egeria (sec. IV), în această
biserică, consacrată în ziua de 13 septembrie, a fost depusă spre păstrare cea
mai mare parte a lemnului Sfintei Cruci, descoperită de puțină vreme de Sfânta
Elena, mama lui Constantin.
Dar sărbătoarea
liturgică a Înălțării Sfintei Cruci s-a stabilit o zi mai târziu, pe 14
septembrie, și așa s-a transmis și în Occident, cu începere din secolele
VII-VIII, când la evenimentul din secolul al IV-lea s-a adăugat comemorarea
redobândirii relicvei Sfintei Cruci de către împăratul bizantin Heraclius I în
anul 629. Cu cincisprezece ani mai înainte, în anul 614, generalul persan
Shahrbaraz a asediat și cucerit Cetatea Sfântă a Ierusalimului, în numele
regelui Cosroe Parviz (590, 591-628), luând racla cu lemnul Sfintei Cruci ca
pradă de război. Heraclius a recuperat Crucea prin război și a depus-o în
Biserica Sfântului Mormânt.
Unii autori (precum Holger Klein și Paul Speck) susțin că prețioasa relicvă a
fost adusă de împăratul Heraclius la Constantinopol în toamna anului 629 și
abia apoi returnată la Ierusalim. Intinerariul Sfintei Cruci diferă însă de la
un autor la altul: Speck susține că perșii au predat relicva după înfrângerea
lor, iar aceasta a ajuns la Ierusalim în toamna anului 628 unde a fost venerată
de credincioși și abia apoi a fost transportată la Constantinopol, în timp ce
Klein afirmă că Heraclius a adus-o mai întâi la Constantinopol pentru a fi
venerată de locuitorii capitalei bizantine și a trimis-o mai apoi la Ierusalim,
unde a fost prezentată credincioșilor la 21 martie 630. Breviariumul lui
Nikephoros susține că Sfânta Cruce a fost adusă mai întâi la Ierusalim și apoi
a fost trimisă la Constantinopol, unde a fost purtată în procesiune până la Vlaherne.
Sfânta Cruce a fost spartă
ulterior în mai multe așchii. Armata sultanului ayyubid Saladin au învins
armatele cruciate conduse de regele franc Guy de Lusignan în Bătălia de la
Hattin (3-4 iulie 1187) și au capturat relicvele Sfintei Cruci, care fuseseră
aduse acolo de episcopul de Betleem. Ulterior, musulmanii au capturat
Ierusalimul. În iulie 1191 armatele cruciate conduse de Richard Inimă de Leu și
de Filip al II-lea al Franței au capturat cetatea Acra, iar tratatul de pace
încheiat între creștini și musulmani prevedea, printre altele, returnarea
Sfintei Cruci, confiscate în Bătălia de la Hattin. Cu toate acestea, în urma
acestei cruciade, rămășițele din Sfânta Cruce care rămăseseră la Ierusalim au
fost pierdute. Au rămas doar bucățile trimise de Sfânta Elena la Constantinopol
și la Roma.
Tropar (glasul 1)
Mântuiește, Doamne,
poporul Tău și binecuvântează moștenirea Ta. Biruință binecredincioșilor
creștini asupra celor potrivnici dăruiește și cu Crucea Ta păzește pe poporul
Tău.
Condac (glasul 4)
Cel ce Te-ai înălțat
pe Cruce de bunăvoie, poporului Tău celui nou, numit cu numele Tău, îndurările
Tale dăruiește-i, Hristoase Dumnezeule. Veselește cu puterea Ta pe credinciosul
nostru popor, dăruindu-i lui biruință asupra potrivnicilor, având ajutorul Tău
armă de pace, nebiruită biruință.